eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 10/2019

Polska: wydarzenia tygodnia 10/2019

2019-03-12 23:15

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 9/2019

  • Trwają analizy skutków ekonomicznych wprowadzenia niehandlowych niedziel. Zbierane są opinie w społeczeństwie. Ostatnio także polski premier przyznał, że także rząd powrócił do tego tematu. Pojawiają się wątpliwości co do trafności przyjętych ustawowych rozwiązań. Analizy skutków gospodarczych pokazują, kierunki zmian w strukturze sprzedaży odbiegają od przewidywań przyjętych w trakcie prac sejmowych. W pewnym stopniu obecna sytuacja przypomina losy podobnej decyzji przyjętej przez Węgrów, którzy po roku obowiązywania wycofali się z niej. Jednak polski rząd będzie miał poważnego przeciwnika zmian w treści ustawy, a będzie nim kierownictwo prorządowego związku zawodowego, który traktował tą inicjatywę jako jedną z najważniejszych w obecnej kadencji sejmowej. Analitycy PKO BP przeanalizowali dane za okres od wprowadzenia ograniczenia handlu w niedziele (marzec 2018) do końca stycznia 2019. "Przeciętnie, w miesiącu obowiązywania zakazu handlu w niedzielę, sprzedaż była niższa o 2,3 proc. W całym roku (ze względu na niepełny okres obowiązywania regulacji) wprowadzenie zakazu handlu w niedziele według naszych szacunków mogło ograniczyć wzrost sprzedaży o ok. dwa punkty procentowe". Analitycy PKO BP zakładają, że jeśli "zaoszczędzone" przez zakaz handlu pieniądze nie zostały wydane na inne cele, to potencjalne ograniczenie dynamiki PKB w 2018 roku mogło wynieść 0,3 pkt. Proc. Szacuje się rozszerzenie zakazu handlu na kolejne niedziele w 2019 roku mogłoby skutkować sprzedażą detaliczną o 3,3 proc. niższą niż w przypadku braku regulacji i dynamiką PKB obniżoną o około 0,5 pkt. proc.
  • Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zebrała podczas ostatniego, 27. finału 175 milionów 938 tysięcy 717 złotych. To kolejny rekord (w zeszłym roku zebrano 126,37 mln zł). Okazało się, że więcej pieniędzy zebrano przez internet niż do puszek. Znaczący wpływ na wysokość wpłat miała dodatkowa zbiórka do wirtualnej puszki zamordowanego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza zorganizowana przez Patrycję Krzymińską. Na tym etapie zebrano ok. 16 mln zł. W tym roku działało 1700 sztabów WOŚP, a kwestowało 120 tys. wolontariuszy. Pieniądze zbierano w tym roku na zakup nowoczesnego sprzętu medycznego dla specjalistycznych szpitali dziecięcych. Warto dodać, że w ciągu 27 lat działalności Fundacja WOŚP zebrała na wsparcie polskiej medycyny kwotę ponad miliarda zł (chociaż złotówki dzisiaj i 27 lat temu różnią się).
  • Według Mateusza Morawieckiego deficyt polskiego budżetu w 2020 roku będzie wyższy niż w 2019 roku i może przekroczyć nawet 2 proc. PKB. Warto dodać, że 2018 rok zakończyliśmy z deficytem na poziomie 10 mld zł i stanowi to 0,5 proc. PKB. Tegoroczny budżet przewiduje, że dochody budżetu państwa w 2019 r. wyniosą 387,6 mld zł, wydatki zaplanowano w kwocie 416,1 mld zł. Oznacza to, że wg planów deficyt budżetu będzie nie większy niż 28,5 mld zł.
  • W sprawie przyjętej ustawy budżetowej i perspektyw gospodarczych na 2020 rok wypowiedziała się Agencja Fitch. Ocenia ona, że "korzyści z rozwiązań podatkowych zaproponowanych przez PiS będą dla wzrostu gospodarczego umiarkowane" i ostrzega, że "w przypadku braku rozwiązań kompensujących i przy prawdopodobnym spowolnieniu wzrostu dochodów, istnieje ryzyko, że deficyt w 2020 r. będzie zbliżał się do progu 3 proc. PKB" (to poziom graniczny procedury nadmiernego deficytu). Fitch podkreśla też, że realizacja obietnic wyborczych PiS zamknie drogę do wyższego ratingu Polski. Zwraca też uwagę na stosunkowo szybkie spowolnienie wzrostu gospodarczego, z najwyższego poziomu w cyklu w wysokości 5,1 proc. w 2018 r. do 3,8 proc. w 2019 r. (zgodnie z rządowymi założeniami do budżetu 2019) oraz 3 proc. w 2020 r. […]. Ekonomiści Fitcha wskazują na inne potencjalne źródła finansowania w 2019 r. które obejmują wpłatę z zysku Narodowego Banku Polskiego (choć nie została ona zaplanowana w budżecie państwa) i z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który odnotował nadwyżkę w 2018 r.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

RUSZYŁA X EDYCJA KAMPANII SPOŁECZNEJ „PIĘKNA BO ZDROWA”.

Połowa pacjentek umiera w ciągu pięciu lat od wykrycia raka. Polska ma w tej kwestii jeden z najgorszych wyników w Europie. Jednak wczesne wykrycie choroby daje 100% gwarancję wyleczenia. Dlatego tak ważne są wszelkie kampanie uświadamiające kobietom ważność profilaktyki. O najnowszej edycji kampanii społecznej „Piękna bo zdrowa” rozmawiamy z prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, Idą Karpińską.

Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości jest inicjatywą Idy Karpińskiej i kobiet, które tak jak ona walczyły i wygrały walkę z rakiem szyjki macicy. Na własnej skórze odczuły, czego potrzebuje kobieta, która dowiaduje się, że jest chora. Organizacja stawia na profilaktykę, dostęp do informacji, edukację i zmianę świadomości w podejściu do zdrowia. W tym roku odbywa się jubileuszowa, dziesiąta edycja flagowego projektu organizacji – kampanii „Piękna bo zdrowa”:

- „Kampania Piękna bo Zdrowa, ważna kampania dla kobiet, podczas której mówimy o profilaktyce, mówimy o badaniach profilaktycznych, mówi o cytologii i zachęcamy Panie do badań, ale również dajemy możliwość wykonania bezpłatnego badania. Dzisiaj odbywa się wyjątkowa sesja, ponieważ twarzami kampanii w tym roku są mężczyźni. Chcemy przez to powiedzieć kobietom, że jesteście wyjątkowe, jesteście ważne, że mężczyźni Was kochają. Dlatego badajcie się systematycznie, odwiedzajcie ginekologa, żebyście mogły być kochane, mogły realizować swoje marzenia i plany.” – dla Newsrm.tv wyjaśnia prezes Ida Karpińska.

W 2012 roku Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości poszerzyła swoją działalność o zagadnienia związane z rakiem jajnika - nazywanym „cichym zabójcą.” Co roku diagnozuje się te chorobę u ponad 3500 kobiet, z czego aż 2500 umiera. Trudno go wykryć, trudno mu przeciwdziałać, jednak nie ma nic gorszego, niż bezczynność. Dlatego organizacja apeluje do kobiet w każdym wieku, żeby oprócz cytologii pamiętały też o dopochwowym USG, dzięki któremu można wykryć zmiany na jajnikach.

Dotychczas, w każdej edycji występowały kobiety. Jednak w tym roku organizacja postanowiła ukazać problem raka szyjki macicy, zapraszając do współpracy mężczyzn. W tegorocznej edycji udział wzięli piosenkarze Dawid Kwiatkowski i Andrzej Piaseczny, dziennikarz Maciej Orłoś oraz aktorzy Cezary Pazura i Łukasz Konopka. Ambasadorzy nagrali również spot telewizyjny, który zachęca kobiety do dbania o własne zdrowie.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: