eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Opóźnienia w płatnościach dotykają wszystkich przedsiębiorców

Opóźnienia w płatnościach dotykają wszystkich przedsiębiorców

2018-06-14 10:28

Opóźnienia w płatnościach dotykają wszystkich przedsiębiorców

Opóźnienia w płatnościach dotykają wszystkich przedsiębiorców © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Opóźnienia w płatnościach to jeden z głównych problemów, z którym muszą się borykać współcześni przedsiębiorcy. Najnowsza 15. fala badania Bibby MSP Index wskazuje, że dotykają one 60% ankietowanych. Z niezapłaconą fakturą co najmniej raz w miesiącu spotyka się 52,6% ankietowanych. 37% na uregulowanie należności czeka przeciętnie od 7 do 14 dni. Opóźnienia w największym stopniu dotykają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Przeczytaj także: Zatory płatnicze w I kw. 2024. Transport w tarapatach

Jak biznes reaguje na opóźnienia w płatnościach


Wyniki 15. fali badania Bibby MSP Index wskazują, że przedsiębiorcy starają się aktywnie przeciwdziałać opóźnieniom w płatnościach i związanym z nimi zatorom. Do działań w tym zakresie przyznaje się 77% badanych. Odpowiedzialność za nie najczęściej (przeszło 61% wskazań) spada na dział księgowy, którego zadaniem jest monitorowanie spływu należności. Główną metodą zabezpieczania się przed niewypłacalnymi kontrahentami pozostaje weryfikacja klienta w KRD lub BIG. Robi tak niemal 54% badanych, co względem poprzedniej edycji badania oznacza spadek o 3,8 pkt. proc.
Jeżeli jedna firma nie płaci w terminie drugiej, ta może mieć problem z zapłaceniem kilku kolejnym, a one w konsekwencji mogą nie móc uregulować swoich zobowiązań wobec własnych kontrahentów. Pierwszym etapem współpracy powinno być dokładne sprawdzanie przyszłych partnerów biznesowych. Jednak jeżeli, pomimo pozytywnego przejścia weryfikacji, klient nie ureguluje zobowiązań w terminie warto skorzystać z rozwiązania, które zapewni bezpieczeństwo i uratuje przedsiębiorstwo przed utratą dobrej opinii – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.

Zmiany nastrojów MŚP


Przedsiębiorcy często podkreślają, że jednym z najpoważniejszych problemów, które ich spotykają są właśnie płatności po terminie. Niestety wygląda na to, że w najbliższym czasie nic się nie zmieni. Jak pokazuje badanie Bibby MSP Index ponad 52% badanych uważa, że płynność finansowa ich firm pozostanie bez zmian w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Pogorszenia się płynności finansowej przedsiębiorstwa spodziewa się 12,9% badanych (wzrost o 0,5 pkt. proc. w porównaniu do poprzedniej fali badania). Z kolei odsetek respondentów liczących na poprawę płynności finansowej jest o 2,2 pkt. proc. mniejszy niż pół roku temu (17,6% wskazań).

fot. mat. prasowe

Transport

Branża transportowa cały czas boryka się z tymi samymi problemami.


Analizując poszczególne sektory np. w branży produkcyjnej możemy dostrzec niewielki wzrost wskaźnika odnoszącego się do płynności – z 13,5 do 14 pkt.– w porównaniu fala do fali. Branża transportowa jest nieco mniej optymistyczna. Na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy wskaźnik ten zanotował spadek o 0,7 pkt. – podsumowuje Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.
Warto również zwrócić uwagę, że w kolejnej już fali badania nastąpił wzrost kategorii odpowiedzi „Nie wiem/trudno powiedzieć” (17,3%), co może świadczyć o dużej niepewności przedstawicieli sektora MSP co do rozwoju sytuacji gospodarczej.

fot. mat. prasowe

Produkcja

W sektorze produkcyjnym prognozowany jest wzrost sprzedaży.


Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: