eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rekordowe Boże Narodzenie. E-commerce odcina kupony

Rekordowe Boże Narodzenie. E-commerce odcina kupony

2016-12-05 11:45

Rekordowe Boże Narodzenie. E-commerce odcina kupony

Rekordowe Boże Narodzenie w e-commerce © Maksim Pasko - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Szykuje się rekordowe Boże Narodzenie. Z badania zrealizowanego przez RetailMeNot wynika, że w tym roku Polacy wydadzą na święta aż 75 mld zł, a wydatki na zakupy przez Internet będą o 23% wyższe niż w zeszłym roku. Wartość polskiego rynku e-commerce ma sięgnąć 4,7 mld, a niemal co czwartą wydaną złotówkę wygenerują zakupy dokonywane z poziomu smartfona lub tabletu.

Przeczytaj także: Przedświąteczne zachowania konsumentów, czyli jak kupujemy w grudniu?

Tegoroczne zakupy świąteczne pochłoną z polskich portfeli 74,486 mld zł, a więc o 3,5% więcej niż w minionym roku (71,988 mld zł). Tak wysokim wzrostem nie może poszczycić się żadne z państw europejskich. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że coraz większa część wydatków przepłynie przez kanał online. Szacunki wskazują, że zakupy przez internet będą nas kosztować 4,694 mld zł, czyli o niemal 1/4 więcej niż ostatnio. Dla porównania, sklepy stacjonarne zarobią o zaledwie 2,4% więcej niż w czasie ubiegłorocznych świąt, przy czym i tak warto podkreślić, że Polska jest jedynym krajem Starego Kontynentu, w którym sprzedaż offline wykaże wzrosty.

Boże Narodzenie 2016: wzrost e-handlu w Europie


Zestawienie danych z innych krajów Europy pozwala przypuszczać, że znaczenie e-commerce w Polsce będzie rosnąć. Za Odrą udział handlu internetowego w zakupach świątecznych sięga już 21% (wzrost o 13,6%), przy czym sklepy stacjonarne mają zanotować w tym roku spadki rzędu 0,7%. W Hiszpanii sprzedaż w Internecie ma wzrosnąć nawet o 1/3, ale równocześnie tradycyjny handel straci 0,9%. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce we Włoszech, gdzie e-commerce w okresie świąt wzrośnie o 30%, a obroty sklepów stacjonarnych spadną o 1,5%.

Świąteczne zakupy przez komórkę coraz popularniejsze


Niemal 1/4 wydatków na świąteczne zakupy zostanie wygenerowana przez urządzenia mobilne. Szacuje się, że m-commerce odpowiadać będzie za 23,6% bożonarodzeniowej sprzedaży online. Za pomocą smartfonów lub tabletów Polacy wydadzą na święta ponad 1 miliard zł (1,109 mld zł) (w porównaniu do 0,671 mld zł w 2015) – to 65% więcej niż przed rokiem. Podczas, gdy obroty generowane poprzez urządzenia stacjonarne wzrosną o 14%, polski m-commerce odnotuje wzrost zysków z zakupów przez same smartfony w wysokości 83%, osiągając 641 mld zł.

Wszystko wskazuje na to, że m-commerce będzie motorem wzrostu dla handlu online w Polsce. Ogromny potencjał tego kanału sprzedaży pokazuje porównanie rynku polskiego z innymi europejskimi. Na przykład Niemcy robią już 43,1% zakupów świątecznych za pomocą urządzeń mobilnych, a Brytyjczycy 42,3%.

fot. mat. prasowe

Prognoza obrotów w okresie świątecznym 2016

Tegoroczne obroty handlu stacjonarnego w okresie świątecznym mają sięgnąć 68,8 mld złotych.


„Klienci coraz częściej korzystają z zalet zakupów online – wygody, możliwości przeszukiwania rynku i korzystania z najlepszych ofert, w tym także sklepów zagranicznych, a także składania zamówień last minute. Zakupy w sieci dają też nieporównanie większe możliwości oszczędzania niż w sklepach stacjonarnych. Wszystko to powoduje, że kupującym online łatwiej jest spełnić świąteczne życzenia. Sklepy online reagują na zmieniające się oczekiwania i potrzeby klientów, stale ulepszając swoje kanały sprzedaży. Rozwój handlu online otwiera też dodatkowe możliwości przed sklepami stacjonarnymi. Duży potencjał kryje w sobie wykorzystanie strategii multi- oraz omnichannel, w tym zwłaszcza rozwiązań adresowanych do kupujących mobilnie”, mówi Mike Lester, Vice President and General Manager, New Markets w RetailMeNot.

fot. mat. prasowe

Obroty online w okresie świątecznym z podziałem na urządzenia mobilne

Za zdecydowaną większość obrotów w Polsce odpowiadają kompuery PC.


O badaniu
Międzynarodowe badanie zostało przeprowadzone przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA) we wrześniu 2016 roku. Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD, „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i Internet, z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych. „Obroty świąteczne” odnoszą się w ramach tego badania do całkowitych obrotów handlu detalicznego ostatnich 6 tygodni roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: