eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy e-payment to już norma?

Czy e-payment to już norma?

2016-09-18 00:31

Czy e-payment to już norma?

82% polskich sprzedawców oferuje płatności e-payment © dizain - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Według raportu „E-commerce w Polsce 2016” przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska, dla połowy Polaków dostęp do różnych form płatności jest jednym z ważnych kryteriów, którymi kierują się podczas wyboru sklepu internetowego. Nic dziwnego – tego typu mnogość sprawia, że zaufanie klientów do sprzedawców znacznie wzrasta. Jak można dowiedzieć się ze wspomnianego raportu, 29% polskich konsumentów wciąż unika zakupów w Internecie właśnie z obawy o bezpieczeństwo płatności.

Przeczytaj także: Zakupy online: serwisy płatności zyskują na znaczeniu

Naprzeciw oczekiwaniom tego typu sceptyków wychodzą płatności e-payment, które gwarantują szybkie i bezpieczne przekazanie pieniędzy do sklepu. Rozwiązanie to cieszy się największą popularnością wśród polskich konsumentów – wybierane jest przez 59% z nich, co ponad dwukrotnie przewyższa odsetek zwolenników tradycyjnego przelewu. Jednak czy idzie to w parze z możliwościami oferowanymi przez polskie sklepy internetowe? Porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, ilu sprzedawców z Polski* honoruje płatności e-payment oraz którzy oferenci są najczęściej przez nich wybierani. O komentarz do wyników badań zespół idealo poprosił Igę Mrowińską, PR & Marketing Specialist w Przelewy24 – jednym z wiodących systemów płatności internetowych na polskim rynku.

E-payment w 82% polskich sklepów


Powodów, dla których konsumenci tak chętnie korzystają z płatności elektronicznych jest wiele. „Transakcja zakupowa online realizowana za pośrednictwem e-payment trwa kilka sekund, przeprowadzić ją można na ok. 200 różnych sposobów, w dowolnym miejscu i czasie oraz przy użyciu każdego urządzenia mającego łączność z Internetem”, tłumaczy ten fenomen Iga Mrowińska. „Nic dziwnego, że konsumenci chcą z takich udogodnień korzystać i wręcz wymagają dostępności e-payment w sklepach online, w których kupują”, dodaje ekspertka z firmy Przelewy24. Z badań idealo wynika jasno, że polscy sprzedawcy rozumieją te potrzeby – aż 82% z uwzględnionych w analizie sklepów oferuje możliwość płatności e-payment swoim klientom.

Wygoda dla klientów nie jest jednak jedynym powodem, dla którego polscy sprzedawcy nawiązują współpracę z serwisami e-payment. Zdaniem rozmówczyni idealo, powinien to już być standard, który jest w stanie zwiększyć także popularność sklepu.
„Sprzedawcy chcący wyróżnić się na tle konkurencji, muszą otworzyć się na potrzeby kupujących i, co oczywiste, zademonstrować gotowość do sprostania ich wymaganiom”.
Dla sklepów internetowych e-payment może być jednak również znacznym udogodnieniem przy realizacji zamówień:
„Z drugiej strony, system obsługi płatności online jest ułatwieniem i stanowi wygodne rozwiązanie organizacyjne dla samych sprzedawców. Środki księgowane są na koncie merchantów bezzwłocznie, a dzięki fakturom i raportom mają oni wgląd do rejestru transakcji. Co istotne, różnorodne i nowoczesne metody płatności online wspomagają działania marketingowe sklepów i niejako aktywizują klientów. Korzyści są więc obopólne”, podsumowuje Iga Mrowińska.

Podobnie jak w przypadku korzystania z ulubionych marek lub usług poszczególnych sklepów, wielu użytkowników jest przywiązanych również do jednego oferenta e-payment. Sklepy pragnące zapewnić swoim klientom spełniający ich oczekiwania serwis nie powinny zatem ograniczać się do współpracy z jednym systemem płatności online.

fot. mat. prasowe

E-payment w polskich sklepach internetowych

Najpopularniejszym operatorem e-payment jest PayU.


Dzieje się tak jednak aż w połowie (53%) zbadanych przez idealo sklepów. W 20% przypadków konsument może wybierać wśród dwóch oferentów szybkich płatności, zaś odsetek sprzedawców współpracujących z trzema lub większą ilością systemów e-payment wynosi już tylko 11%. Rekordzistą jest jeden ze stu zbadanych przez idealo sklepów, który swoim klientom umożliwia płatności e-payment za pośrednictwem aż sześciu operatorów. Oferta płatności e-payment wraz z rozwojem e-commerce nad Wisłą jest bowiem aktualnie bardzo szeroka.

Najpopularniejsi operatorzy e-payment


Polski rynek cechuje bardzo szeroka i różnorodna oferta wielu operatorów e-payment. Wśród nich wciąż przodują zagraniczne firmy, które obsługują 74% z wszystkich płatności tego typu oferowanych przez polskie sklepy internetowe, podczas gdy rodzimi operatorzy to jedynie pozostałe 26%.
„Usługi oferowane przez firmy z kapitałem polskim i zagranicznym nie różnią się od siebie na tyle znacząco, żeby klienci – przynajmniej w większości – zwracali na to uwagę podczas robienia zakupów online”, zaznacza Iga Mrowińska.
Zdaniem ekspertki Przelewy24, kłopoty mogą zacząć się w przypadku konieczności przeprowadzenia procesów reklamacyjnych i komunikacji z oferentem.
„Dochodzi tu kwestia zwiększonego zaufania klientów do marek polskich nad zagranicznymi i tendencja do wspierania rodzimych firm”, dodaje rozmówczyni idealo.

fot. Screenshot Przelewy24.pl

Certyfikaty

Wiarygodny oferent e-payment może pochwalić się przyznanymi mu nagrodami i certyfikatami.


Najpopularniejszym z operatorów e-payment jest PayU, który realizuje płatności w 48% z uwzględnionych w analizie idealo sklepów. Serwis ten należy do grupy Naspers i ze swoim produktem jest obecny w 16 krajach w Europie, Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce. W Polsce PayU znany jest użytkownikom w dużej mierze dzięki przynależności do Grupy Allegro. Operator ten oferuje konsumentom możliwość szybkiego przeprowadzenia przelewów tradycyjnych i elektronicznych, jak również płatności kartą bez konieczności posiadania konta użytkownika w serwisie PayU. Konsumenci, którzy się na nie zdecydują, mogą jednak korzystać z wielu funkcji takich jak płatności za pośrednictwem aplikacji, podczas rozmowy telefonicznej lub zlecenie płatności cyklicznej za rachunki lub inne regularne opłaty.

Drugie miejsce wśród najczęściej wybieranych przez polskie sklepy serwisów zajmuje PayPal, dostępny jako metoda płatności w 37% najpopularniejszych sklepów współpracujących z idealo. Jedną z jego największych zalet bez wątpienia jest szeroki zasięg – serwis ten umożliwia dokonywanie płatności w wielu krajach i w każdej walucie. Oprócz zakupów usługa ta może służyć także do przekazywania pieniędzy znajomym i rodzinie – w tym celu wystarczy podanie adresu e-mail innej osoby posiadającej konto PayPal. Żeby móc z niego skorzystać, należy bowiem posiadać rzeczony profil użytkownika z przypisanym do niego kontem bankowym lub kartą kredytową. Nie należy się tego obawiać – serwis ten przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa transakcji i umożliwia szybkie odzyskanie środków w przypadku oszustwa ze strony sprzedającego, jak i kupującego. W niektórych ze zbadanych przez idealo sklepów ta forma płatności obsługiwana jest przez inne systemy, takie jak na przykład Przelewy24.

Kolejne miejsce należy do naszego rodzimego polskiego serwisu e-payment. Transakcje dokonywane za pośrednictwem Przelewy24 są dostępne w 17% sklepów współpracujących z idealo. System ten oferuje aż 200 różnych metod płatności, co stanowi najbogatszą ofertę na rynku. Wśród nich wymienić warto usługi takie jak automatyczne przelewy, płatności mobilne BLIK, system obsługujący połączenia głosowe IVR lub funkcję OneClick bez konieczności zakładania konta w serwisie Przelewy24. Oprócz tego oferowane są również płatności cykliczne i systemy ratalne. Firma Przelewy24 kładzie też duży nacisk na pełną personalizację procesu płatności, co znajduje odzwierciedlenie w licznych usługach dodatkowych takich jak przypomnienia o niedokonanych płatnościach, generatorach linków czy możliwości płacenia kartą z DCC w przypadku zakupów w innej walucie. „Przelewy24 to serwis z wyłącznie polskim kapitałem”, tłumaczy rozmówczyni idealo.
„Proponujemy najszerszy wachlarz blisko dwustu rozwiązań płatniczych, służących jednemu celowi – zadowoleniu partnerów. Każdego z nich traktujemy indywidualnie, wspieramy i szanujemy jego wizję modelu biznesowego, dlatego dostosowujemy konkretną ofertę do jego indywidualnych potrzeb. Nasze zaplecze ofertowe, technologiczne i obsługowe pozwala na budowanie długofalowych relacji partnerskich, skutkujących obopólną satysfakcją”, dodaje Iga Mrowińska z Przelewy24.

Na pozostałych miejscach znaleźć można również oferentów takich jak Dotpay (10%), SOFORT (5%), tpay.com (4%), Paybynet (2%), TrustPay (2%), FerBuy (2%), mPay (1%), Skrill (1%) oraz Payeezy (1%).

Co z bezpieczeństwem?


Wszyscy z wiodących operatorów e-payment wśród swoich funkcji i zalet szczególną wagę przykładają do bezpieczeństwa transakcji. Wielu użytkowników może zastanawiać się jednak, co wpływa na pozbawione ryzyka płatności. Iga Mrowińska z Przelewy24 podzieliła się z idealo kilkoma ważnymi poradami, które pomogą użytkownikom upewnić się, czy dany oferent jest godny zaufania.
„Klient, który chce mieć pewność, że jego pieniądze bezpiecznie i szybko trafią do sprzedawcy, powinien zweryfikować kilka ważnych kwestii”, twierdzi ekspertka Przelewy24.
Jej zdaniem przede wszystkim należy sprawdzić, czy operator podlega Komisji Nadzoru Finansowego. To właśnie KNF sprawuje nadzór nad wszelkiego rodzaju instytucjami płatniczymi i wydaje oferentom e-payment zgodę na przeprowadzanie transakcji. Wiarygodny oferent powinien opublikować przyporządkowany mu w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego numer na swojej stronie internetowej. Konsumenci zaś mogą zweryfikować go w Rejestrze Usług Płatniczych.

Ważnym czynnikiem w ocenie, czy dany serwis transakcji internetowych zasługuje na zaufanie jest też zdaniem Igi Mrowińskiej jego pozycja na rynku:
„Warto sprawdzić, jakie ma doświadczenie rynkowe, czyli ile lat funkcjonuje w branży oraz ilu i jakich sprzedawców zdecydowało się z nim współpracować”.
Oprócz tego ekspertka Przelewy24 sugeruje sprawdzenie, jakimi certyfikatami (jak na przykład PCI DSS) i nagrodami branżowymi (np. Ekomersy) honorowany jest oferent, z którego usług chcemy skorzystać.
„Sprzedawca decydujący się na obsługę przez operatora, który spełnia powyższe wymogi, może liczyć na większe zaufanie klientów, co naturalnie wpływa na zwiększenie sprzedaży”, radzi rozmówczyni idealo.
Przed wyborem operatora transakcji online warto zatem sprawdzić jego wiarygodność.

Transakcji e-payment nie trzeba się bać


Z badań idealo wynika, że e-payment jest bardzo szeroko dostępną formą płatności. Nic dziwnego – posiada ona liczne zalety, takie jak możliwość łatwego płacenia za zakupy za granicą, oszczędność czasu i bezpieczeństwo transakcji. E-paymentu nie trzeba się bowiem obawiać. Sceptykom można polecić porady Igi Mrowińskiej z Przelewy24 – dzięki nim każdy może mieć pewność, że jego pieniądze są w dobrych rękach.
Adam Bębenek

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: