eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 30/2016

Europa: wydarzenia tygodnia 30/2016

2016-07-30 22:12

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 29/2016

  • Według urzędu statystycznego Unii Europejskiej Eurostat czerwcowa stopa bezrobocia w strefie euro wyniosła 10,1 proc. (bez zmian w stosunku do poprzedniego miesiąca).
  • Według urzędu statystycznego Eurostat gospodarka strefy euro rozwijała się w II kwartale w tempie 0,3 proc. kw/kw oraz o 1,6 proc. r/r.
  • Komisja Europejska zrezygnowała z wymierzenia kar finansowych Hiszpanii i Portugalii za złamanie zasad dyscypliny budżetowej. O taką decyzję wnioskowały do Brukseli rządy obu krajów.
  • Komisja Europejska udostępni kolejną transzę pomocy dla syryjskich uchodźców przebywających w Turcji w wysokości 1,4 mld euro.
  • Według brytyjskiego urzędu statystycznego PKB Wlk. Brytanii w II kw. wzrosło o 0,6 proc. kw/kw i o 2,2 proc. r/r.
  • Według urzędu statystycznego Insee PKB Francji w II kw. nie uległ zmianie licząc kw/kw, ale wzrósł o 1,4 proc. r/r (warto przypomnieć, że w I kw. wzrósł o 0,7 proc.).
  • Brexit to dziś główny problem UE. Minął okres złowrogiego pomrukiwania w Brukseli, wszyscy gracze zdają sobie sprawę z tego, że ten rozwód musi mieć "aksamitny" charakter i nie może ograniczać współpracy w przyszłości. Na funkcję głównego negocjatora z brytyjskim rządem szef Komisji Jean-Claude Juncker nominował Michela Barniera. To wytrawny polityk, były unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego i usługi oraz były szef resortów rolnictwa i spraw zagranicznych. David Davis, brytyjski minister do spraw Brexitu przewiduje, że oficjalne wyjście nastąpi najprawdopodobniej w grudniu 2018 roku. Jednak dziś jeszcze nie wiadomo, jaką koncepcję wyjścia z UE ma brytyjski rząd. Premier Wielkiej Brytanii Theresa May złożyła wizytę w Warszawie i w Bratysławie. Stwierdziła, że do czasu członkostwa w UE brytyjski rząd będzie aktywnie współpracować ze Wspólnotą w rozwijaniu wspólnego rynku oraz zwiększania bezpieczeństwa.
  • Według rządowego urzędu statystycznego gospodarka Szwecja spowalnia w znacznie większym stopniu, niż się spodziewano. W II kwartale 2016 roku PKB Szwecji wzrósł tylko o 0,3 proc. kw/kw (w I kwartale wyniósł on, po wzroście w I kw. 2015 r. o 0,4 proc.).
  • Według Federalnego Urzędu Statystycznego w Wiesbaden sprzedaż detaliczna w Niemczech w VI spadła o 0,1 proc. m/m (w maju wzrosła o 0,7 proc. ).
  • Według Federalnego Urzędu Pracy lipcowa stopa bezrobocia w Niemczech wyniosła 6,1 (podobnie jak w poprzednim miesiącu).
  • Węgierski rząd wyklucza możliwość przyjęcia euro przed osiągnięciem "odpowiedniego" stopnia rozwoju gospodarczego. Jego zdaniem na takiej operacji Węgry nie mogą stracić.
  • Trwa wojna czeskiego rządu z eksportem polskiej żywności do tego kraju. Ostatnio listę oskarżeń powiększyła wypowiedź ministra rolnictwa Mariana Jurečki, który podważył tak jakość polskich jaj jak i politykę cenową (oskarżył nas o dumping cenowy). Mimo czarnego PR w który zaangażowali się członkowie rządu, eksport polskich produktów do Czech bije rekordy.
  • MFW odłożył przyznanie Ukrainie kolejnej transzy z aktualnego programu wsparcia finansowego (ma to być 17,5 mld USD. Nieoficjalnie sprawa ta (kluczowa dla ukraińskiej gospodarki) ma powrócić w najbliższych 2 miesiącach.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

LUKA W PRAWACH PASAŻERA LINII LOTNICZYCH. PODRÓŻNI MAJĄ KŁOPOT Z UZYSKANIEM REKOMPENSATY ZA OPÓŹNIONY LUB ODWOŁANY LOT.

Unijne przepisy gwarantują podróżującym liniami lotniczymi wypłatę rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot. Jednak nie jest łatwo ją uzyskać. Pasażerów często przeraża biurokracja, koszty i czas postępowania sądowego. Często też nie wiedzą, co im przysługuje w takiej sytuacji i o co mogą się ubiegać. Dodatkowo linie lotnicze często wykorzystują zapis o nadzwyczajnych okolicznościach, żeby nie wypłacać rekompensaty. To wina luki w prawie – oceniają eksperci serwisu Opoznionysamolot.pl.

Okres letni sprzyja wzmożonemu ruchowi turystycznemu. W szczycie wakacyjnym częściej wykupujemy wycieczki spakietowane (hotel z przelotem) lub rezerwujemy loty czarterami. W obu przypadkach obowiązują przepisy europejskie, traktujące tak samo podróż czarterem jak rejsy regularnymi czy tanimi liniami.

– Jeżeli wylatujemy z Polski lub przylatujemy do Polski z przewoźnikiem, który ma siedzibę w Unii Europejskiej, musi on nam zagwarantować podstawową opiekę, jeżeli samolot jest opóźniony o co najmniej dwie godziny. Podstawowa opieka oznacza zapewnienie posiłków lub napojów – przypomina w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Maciejewski, adwokat, ekspert marki Opoznionysamolot.pl.

Często jest to voucher do wykorzystania na lotnisku, ale na niską kwotę. Ekspert radzi, by w takiej sytuacji zachować wszystkie paragony za żywność czy napoje, które zakupiliśmy w oczekiwaniu na opóźniony samolot. Po powrocie do kraju lub po zakończeniu podróży można dochodzić zwrotu kwoty, którą zapłaciliśmy z własnej kieszeni.

Jeśli nasz lot zostanie odwołany, przewoźnik ma obowiązek zagwarantowania nam dotarcia do punktu docelowego w najszybszym możliwym terminie. Oznacza to, że linia powinna przebukować lot na każdą inną linię, nawet konkurencyjną i sama za to zapłacić.

– W przypadku lotu przypadającego na kolejny dzień, przysługuje nam hotel. Linia lotnicza ma obowiązek zapewnić nam nocleg oraz transport do hotelu i z hotelu. Często jest to właśnie rozwiązywane też w taki sposób, że przedstawiciel przewoźnika wydaje nam vouchery – mówi Marcin Maciejewski.

W sytuacji odwołanego lub opóźnionego o ponad 3 godziny lotu pasażerowie mogą starać się o rekompensatę finansową od przewoźnika w wysokości od 250 nawet do 600 euro na trasach poza Unią Europejską.

– Nie musimy tutaj specjalnie udowadniać poniesionych szkód, musimy tylko i wyłącznie mieć bilet lotniczy, żeby zgłosić do linii lotniczej roszczenie o rekompensatę ryczałtową – mówi Marcin Maciejewski.

Linie lotnicze często powołują się na okoliczności nadzwyczajne, które zwalniają ich z obowiązku wypłaty rekompensaty. Prawnicy marki Opoznionysamolot.pl, którzy zajmują się uzyskiwaniem rekompensat za opóźniony lub odwołany lot, podkreślają, że to wykorzystywanie luk w prawie.

– Przewoźnicy mają bardzo szeroką definicję tego terminu. Np. usterka techniczna samolotu, choroba pilota, strajk stewardes to dla nich okoliczności nadzwyczajne. Pasażerowie muszą pamiętać, że jakiekolwiek problemy organizacyjne wewnątrz podmiotu gospodarczego, jakim jest przewoźnik lotniczy, to jest przesłanka wewnętrzna i nie można tego w żaden sposób zakwalifikować jako przesłankę zwalniającą przewoźnika z wypłaty odszkodowania – podkreśla adwokat.

Z uwagi na to, że definicja terminu „nadzwyczajna okoliczność” nie jest jednoznaczna, wszystko zależy od decyzji sądu. Choć w większości spraw sądy nie uznają strajków jako takiej okoliczności i nakazują wypłatę rekompensaty, to zdarzają się także orzeczenia na niekorzyść pasażerów.

Przepisy nie precyzują także terminu udzielenia odpowiedzi na reklamację lotniczą. To oznacza, że linie lotnicze mają nieograniczony czas na reakcję, co często skutkuje tym, że zniechęceni milczeniem przewoźnika konsumenci rezygnują z dochodzenia swoich praw.

Ekspert dodaje, że z roku na rok liczba roszczeń wobec linii lotniczych rośnie, jednak wciąż Polacy są w tyle za Brytyjczykami czy Niemcami. To kwestia świadomości i wiedzy o przysługujących nam prawach.

Marcin Maciejewski, adwokat ekspert Opoznionysamolot.pl

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: