eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Euro 2016 wygrywa Turcja!

Euro 2016 wygrywa Turcja!

2016-06-07 13:31

Euro 2016 wygrywa Turcja!

Czy internetowe sklepy kibica są gotowe na EURO 2016? © refresh(PIX) - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Już lada dzień rozpocznie się prawdziwa uczta dla fanów futbolu - 10 czerwca będziemy mogli śledzić spotkanie Francja - Rumunia, czyli mecz inaugurujący zmagania najlepszych europejskich ekip piłkarskich. Dwa dni później zagrają Biało - Czerwoni. Euro 2016 to okazja do zakupu różnego rodzaju gadżetów związanych z piłką nożną, dlatego też Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, postanowiła zbadać, czy sklepy kibica spełniają kryteria jakości.

Przeczytaj także: UOKiK eliminuje klauzule niedozwolone w e-commerce

W tegorocznych Mistrzostwach Europy biorą udział 24 kraje. W 21 z nich działają internetowe sklepy kibica. Trusted Shops postanowił sprawdzić, czy w dostateczny sposób respektują one prawa kupujących online, czy proces składania zamówienia przebiega w nich bez zastrzeżeń, jak wygląda sposób dostarczenia przesyłki, a także działanie systemu płatności. Uzyskane rezultaty niestety nie napawają szczególnym optymizmem. Okazało się bowiem, że żadnemu z analizowanych sklepów nie udało się w 100 procentach spełnić kryteriów jakości Trusted Shops.

Turcja górą!


Liderem pośród przebadanych przedsiębiorców okazał się sklep kibica z Turcji, któremu udało się osiągnąć najlepsze wyniki i w ostatecznym rozrachunku zdeklasować przeciwników - analiza dowiodła, że w 82% spełnia on kryteria jakości Trusted Shops sprawdzane podczas audytu.
„Zanim sklep internetowy uzyska znak jakości jest dokładnie sprawdzany i weryfikowany pod kątem prawnym. Podczas audytu szczegołowo sprawdzanych jest kilkadziesiąt kryteriów jakości. Spełnienie wszystkich punktów na poziomie 82% to bardzo dobry wynik” – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Na drugim miejscu w zestawieniu, z wynikiem 80,3% znalazł się sklep internetowy z Hiszpanii. Wynik nie powinien dziwić – Półwysep Iberyjski słynie z najlepszych klubów piłkarskich w Europie i ogromnej miłości do footballu. Ostatnie miejsce na podium należy do sklepu kibica ze Szwajcarii, który spełnia kryteria jakości w 80%.

Sklep kibica z Polski z wynikiem 68% znalazł się na 13 miejscu w zestawieniu. Natomiast sklep gospodarza nadchodzących Mistrzostw Europy, czyli Francji uzyskał wynik 66,6%, tym samym plasując się na 15 miejscu w zestawieniu. Ranking zamyka sklep internetowy z Irlandii, który w 50% spełnia kryteria jakości Trusted Shops.

Czerwona kartka za nienależyte respektowanie praw kupujących online


Mecz piłki nożnej trwa 90 minut i kibice nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Sklepy kibica nie zawsze jednak przestrzegają obowiązujących ram czasowych. Dla przykładu, w niektórych analizowanych sklepach zabrakło informacji o czasie realizacji zamówienia.

Poniżej zamieszczamy listę najczęściej popełnianych błędów, które zdarzały się badanym sklepom.

Prawo do odstąpienia od umowy


Sprzedawcom internetowym zdarzało się skracać ustawowy czas na odstąpienie od umowy. Zgodnie z prawem obowiązującym w Unii Europejskiej, po otrzymaniu przesyłki konsumenci mają 14 dni na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W ciągu kolejnych 14 dni należy odesłać towar. W analizowanych sklepach pojawiały się również zapisy ograniczające prawo do zwrotu, jak np. możliwość zwrotu wyłącznie nieużywanego towaru lub produktów zapakowanych w oryginalne opakowanie.

Ochrona danych osobowych


Podczas rejestracji w sklepie internetowym, przedsiębiorca powinien poprosić kupujących o podanie tylko tych danych, które są niezbędne do realizacji zamówienia. W analizowanych sklepach kibica zdarzały się pytania o datę urodzenia. Jeżeli przedsiębiorca zadaje konsumentom dodatkowe pytania (niezwiązane z realizacją zamówienia), to powinny być one oznaczone jako pytania fakultatywne.

Wiele sklepów internetowych korzysta obecnie z newslettera, jako dobrego narzędzia do informowania o nowych produktach lub aktualnych promocjach. Konsumenci powinni mieć jednak zapewnioną możliwość łatwego wypisania się z newslettera czy mailingu. Nie jest dopuszczalne stosowanie mechanizmów typu check-box, które są już domyślnie zaznaczone, a takie praktyki miały miejsce w analizowanych sklepach.

Dostawa towaru do konsumenta


Przedsiębiorca zobowiązany jest do zamieszczenia krótkiej informacji o przewidywanym czasie dostawy. Wyrażenia typu „obowiązuje standardowy czas dostawy” nie powinny być stosowane.

fot. mat. prasowe

Jaki sklep kibica wygrywa w mistrzostwach?

W przeprowadzonym badaniu sklep kibica z Turcji osiągnął najlepsze wyniki


Ponadto przedsiębiorcy przenosili na konsumentów ewentualne ryzyko związane z możliwością uszkodzenia towaru podczas transportu. Sprzedawca internetowy ponosi odpowiedzialność za dostawę towaru do konsumenta.

Dostępne metody płatności


Jeszcze przed rozpoczęciem procesu składania zamówienia, konsument powinien wiedzieć jakie metody płatności są dostępne w e-sklepie i w jaki sposób będzie mógł zapłacić za zamówienie. Dodatkowo konsument powinien mieć świadomość wszystkich poniesionych kosztów. Jeszcze przed finalizacją zamówienia, kupujący powinien otrzymać podsumowanie zamówienia wraz z dokładnym wykazem wszystkich cen i opłat dodatkowych, jak np. koszty dostawy towaru do konsumenta.

Opisy produktów


W podjęciu decyzji o zakupie, nieocenioną rolę pełnią opisy produktów, które powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Przedsiębiorca ponosi pełną odpowiedzialność za ewentualne błędy w opisach. Wszelkie wpisy ograniczające odpowiedzialność przedsiębiorcy w tym zakresie są niedozwolone.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: