eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Outlety przed transformacją. Będą przypominać centra handlowe

Outlety przed transformacją. Będą przypominać centra handlowe

2016-03-18 10:52

Outlety przed transformacją. Będą przypominać centra handlowe

Outlety czeka transformacja © EyeMark - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

BNP Paribas Real Estate Poland opublikował raport „Always in. The Outlet Centre Market in Poland”. Autorzy tego opracowania pochylili się nad zagadnieniami związanymi z polskim rynkiem centrów wyprzedażowych. Z ich analizy wynika m.in., że w ciągu najbliższych dwóch lat przybędą w naszym kraju 22 tysiące metrów kwadratowych powierzchni przeznaczonej na outlety. Przestrzenie te zmienią jednak swój charakter - oraz bliżej będzie im do galerii handlowych.

Przeczytaj także: Outlety: jak nimi zarządzać?

13 działających i 2 w planach


Trzynaście centrów wyprzedażowych funkcjonujących na terenie naszego kraju zajmuje obecnie powierzchnię 213 tys. mkw. Na przestrzeni nadchodzących lat rynek ma powiększyć się o kolejne - w Warszawie oraz w Bydgoszczy. Zdaniem BNP Paribas Real Estate Poland, duży potencjałem dla tego rodzaju projektów dysponują również Rzeszów i Śląsk.

Dobre perspektywy dla rynku outletów potwierdza Anna Staniszewska, Dyrektor, Dział Analiz Rynkowych i Doradztwa, BNP Paribas Real Estate Poland:
Zakupy w centrach wyprzedażowych cieszą się niesłabnącą popularnością. W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu zainteresowania tego typu formatami, głównie wśród średnio zamożnych mieszkańców dużych aglomeracji. Będzie to spowodowane z jednej strony stopniowym bogaceniem się klasy średniej, a z drugiej coraz szerszą ofertą produktów dostępną w centrach typu Outlet. Ewoluują one stopniowo w kierunku tradycyjnych galerii handlowych, w których istotnym elementem jest strefa wypoczynku i rozrywki – podkreśla.

Autorzy raportu zwracają uwagę na odpowiednią reprezentację tego formatu w dużych aglomeracjach i podkreślają rosnący potencjał dla tych obiektów w miastach średniej wielkości. Zdaniem analityków BNP Paribas Real Estate Poland, procent niewynajętej powierzchni w nowo otwartych Outletach będzie wyższy niż w tradycyjnych centrach handlowych. Jednak w średnim horyzoncie czasowym liczba niewynajętych lokali będzie spadać. Rosnąć za to będą apetyty inwestorów.
Centra wyprzedażowe to stosunkowo nowy produkt na krajowym rynku inwestycyjnym, ale cieszący się coraz większym zainteresowaniem, zwłaszcza w przypadku obiektów wysokiej jakości. Inwestycje w Outlety są ciekawą alternatywą dla coraz trudniejszego rynku tradycyjnych centrow handlowych. – komentuje Mateusz Skubiszewski, Dyrektor, Dział Rynków Kapitałowych, BNP Paribas Real Estate Poland.

fot. mat. prasowe

Outlety w Polsce

Największym nasyceniem outletami występuje w okolicach Warszawy.


Położone z reguły na obrzeżach lub poza granicami dużych miast centra wyprzedażowe oferują klientom parkingi znacznych rozmiarów, a dodatkowo również transport własną, dedykowaną komunikacją zbiorową. Autorzy raportu „Always in. The Outlet Centre Market in Poland” wskazują, że cechą wspólną lokalizacji tego formatu jest zasięg oddziaływania min. 2 milionów mieszkańców w odległości nie większej niż półtorej godziny jazdy samochodem od obiektu. Oferta produktowa dostępna w tego typu obiektach opiera się głównie na końcówkach kolekcji. Najliczniejszą reprezentację mają sklepy z ubraniami, zaraz za którymi plasują się sklepy z galanterią skórzaną i butiki z kosmetykami oraz perfumami.

fot. mat. prasowe

Marki w outletach

Po 12 outletów na terenie całej Polski posiada Puma i Cross Jeans.


To, co zasadniczo odróżnia obecnie centra wyprzedażowe od tradycyjnych, to ograniczona oferta usług związanych z rozrywką, restauracjami i kawiarniami, a także niewielka reprezentacja salonów ze sprzętem elektronicznym i wyposażeniem domów. Wkrótce powinno się to jednak zmienić.

Z raportu wynika, że w perspektywie średnio i długoterminowej format ten będzie coraz bardziej upodabniać się do tradycyjnych centrów handlowych. Stanie się to za sprawą rozbudowy oferty dostosowanej do potrzeb rodzin głównie w strefach rozrywkowej, restauracyjnej i kawiarnianej.

Analiza BNP Paribas Real Estate Poland pokazuje też, że średni czas jaki klienci przeznaczają na zakupy w centrach wyprzedażowych jest dłuższy niż w tradycyjnych galeriach handlowych i wynosi ok. 1,5 godz.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: