eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-administracja daleko od popularności. Polski biznes ciągle analogowy

E-administracja daleko od popularności. Polski biznes ciągle analogowy

2016-02-21 00:31

Przeczytaj także: Nie wiesz, jak założyć konto na ePUAP? To bardzo proste


Bez zachęt nie będzie popularnej e-administracji


Na początku zostało wspomniane, że przedsiębiorcy uważają, że e-administracja oznacza dla nich oszczędność czasu. Jednak dalsze dane pokazują, że jest to raczej przekonanie niż wiedza wynikająca z doświadczenia. Faktycznie bowiem przedsiębiorcy ekstrapolują na e-administrację swoje doświadczenia z innymi usługami, do których mają dostęp przez Internet, a więc przede wszystkim z usługami bankowymi. Do nich zdążyli się już przyzwyczaić i upewnić się, że korzystanie z konta przez sieć jest i wygodne, i bezpieczne.
Ale banki, nim przekonały klientów do usług internetowych, zainwestowały wiele w zapewnienie bezpieczeństwa transakcji, poza tym mocno zachęcały do stosowania tego kanału. Robiły to poprzez zachęty finansowe – i robią to nadal. Obecnie koszt wielu operacji, dokonywanych w oddziale, jest wysoki, tymczasem opłaty pobierane od tych samych czynności w sieci, są znacznie niższe albo są to operacje całkowicie darmowe.

Takich zachęt tymczasem nie ma w e-administracji. Żadna z instytucji publicznych nie proponuje choćby niewielkiej redukcji danin, jakie pobiera, mimo że taka obniżka miałaby ekonomiczne uzasadnienie ze względu na redukcję kosztów po stronie instytucji publicznej.

Poza tym nadal słabo znany jest ePUAP, a więc owa brama do administracji cyfrowej. Wielu Polaków, w tym prowadzących działalność gospodarczą, nie wie o istnieniu tego systemu. Tymczasem cyfryzacja e-administracji właśnie od utworzenia takiego wejścia powinna się rozpocząć. Kłopot w tym, że mimo kilku lat i sporych nakładów ePUAP nadal nie daje możliwości załatwienia wszystkich spraw urzędowych. Do tej pory nie został połączony z systemem resortu finansów. I choć takie połączenie jest planowane, to przynajmniej na razie wiele osób nie widzi sensu w rejestrowaniu się tam, gdzie nie ma możliwości załatwienia spraw najważniejszych.

Tymczasem banki zaczynały od stosunkowo prostych, ale za to najczęściej dokonywanych operacji, do których z czasem dołączane były kolejne funkcjonalności. W efekcie klient już wiedział, jak się poruszać w systemie i kiedy pojawiło się nowe rozwiązanie, nie miał oporów – np. wynikających z niewiedzy – aby z niego skorzystać.

Oczywiście, nie ma sensu rozpoczynać budowy e-administracji od nowa, ale bez wątpienia przydałoby się wprowadzenie zachęt finansowych, które zwiększyłyby skłonność Polaków – również prowadzących własne biznesy – do korzystania z kanałów elektronicznych. Jednak warto też wykorzystać doświadczenia bankowe i znaleźć takie rozwiązanie, które zamiast wymuszać na Polakach logowanie się do nowego systemu oraz naukę poruszania się w nim, pozwoli dodać e-administrację do istniejących już rozwiązań jako dodatkową funkcjonalność. Tu bez wątpienia najlepszym rozwiązaniem byłoby porozumienie się z bankami i wprowadzenie możliwości załatwiania spraw urzędowych z poziomu konta. Argumentów jest wiele – ale najważniejsze jest to, że takie rozwiązanie eliminuje konieczność budowy skomplikowanego systemu potwierdzania tożsamości. To bowiem banki robią na bieżąco i w wielkiej skali, dzięki czemu pismo wysłane z poziomu konta można uznać za podpisane elektronicznie w sposób równie bezpieczny, co przy użyciu Profilu Zaufanego.

To rozwiązanie powinno być wykorzystywane zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców, jako że polskie prawo i tak wymaga posiadania konta przy prowadzeniu działalności. Ale można to rozwiązanie wziąć pod uwagę również i w przypadku osób nieprowadzących firm, o ile oczywiście zdecydują się na korzystanie z rachunku bankowego przy załatwianiu spraw urzędowych.

Informacje o badaniu
Badanie Grupy Idea Banku zostało przeprowadzone na 752 osobach prowadzących działalność gospodarczą między 5 a 15 stycznia 2016 r. Miało formę sondażu telefonicznego.

Katarzyna Siwek
Katarzyna Miazek, Marek Siudaj

poprzednia  

1 ... 3 4

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: