E-administracja daleko od popularności. Polski biznes ciągle analogowy
2016-02-21 00:31
E-administracja daleko od popularności © lukafunduck - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nie wiesz, jak założyć konto na ePUAP? To bardzo proste
Załatwianie spraw urzędowych przez Internet cieszy się wśród mikroprzedsiębiorców dobrą opinią. Aż 86% osób, które wzięły udział w badaniu sondażowym przeprowadzonym przez Grupę Idea Banku twierdzi, że e-administracja pozwala zaoszczędzić czas. Z tej grupy aż 49% uważa, że oszczędność jest znaczna. Nawet ci, którzy mimo używania elektronicznych platform część spraw urzędowych muszą załatwić osobiście, e-administrację sobie chwalą.Trudno w tej sytuacji nie zadać pytania dlaczego – skoro jest tak dobrze – jest tak źle. Bo e-administracja wśród przedsiębiorców niestety nie jest popularna.
Niewiele kont w systemach e-administracji
Rodzajem bramy do e-administracji jest konto w ePUAP, które umożliwia dostęp do innych systemów urzędowych, a więc do ZUS, CEIDG, itd. Zgodnie z danymi z początku października 2015 r., kont w ePUAP było 1,15 mln (dane Centrum Projektów Informatycznych, obecnie Centrum Cyfrowej Administracji). Trzeba przy tym zauważyć, że takie konto może założyć nie tylko przedsiębiorca, ale każdy obywatel. Dorosłych Polaków jest 31,5 mln. Oznacza to, że tylko 3,5% - a więc tylko jeden na 28 – dorosłych Polaków ma konto w systemie, który ma być bramą do administracji elektronicznej.
Przydatne linki:
- Własna firma
- Niezbędnik firmowy
Dodatkowo, aby móc załatwiać sprawy za pośrednictwem ePUAPu, konieczne jest elektroniczne potwierdzanie tożsamości. To może być podpis kwalifikowany, kupowany w specjalnych firmach, który posiada taką samą wagę, jak podpis odręczny, albo Profil Zaufany – bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości. Na koniec października 2015 r. Profili Zaufanych było w systemie niecałe 490 tys. A więc mniej niż połowa osób posiadających konto w ePUAP była w stanie za pośrednictwem tego systemu dokonywać ważniejszych operacji. Nawet jeśli założyć, że każdy z posiadaczy Profilu Zaufanego to przedsiębiorca, to i tak wynik nie wypadałby najlepiej.
Obecnie mamy ponad 2 mln mikroprzedsiębiorców, opłacających składkę zdrowotną, a więc działających aktywnie. Tymczasem spora część z Profili Zaufanych wcale do przedsiębiorców nie należy. W przypadku ZUS też nie jest najlepiej. Na platformie Zakładu, który ma ponad 20 mln klientów, zarejestrowano tylko 1,3 mln kont (posiadanie takiego konta nie wymaga posiadania ani Profilu Zaufanego, ani konta w ePUAP).
fot. mat. prasowe
Czy załatwianie spraw przez platformy elektroniczne oszczędza czas?
Te dane znajdują potwierdzenie także w wynikach badania Grupy Idea Banku. 57% spośród ankietowanych deklaruje, że nie ma żadnego konta na jakiejkolwiek z platform e-administracji. Do tego trzeba jeszcze doliczyć 10% przedsiębiorców, którzy udzielili odpowiedzi, że ich sprawy załatwiają biura księgowe, co oznacza, że raczej nie dysponują kontem do załatwiania spraw administracyjnych przez internet.
fot. mat. prasowe
Odsetek przedsiębiorców posiadających konta służące do kontaktu z urzędami
Najwięcej osób – 18% - deklaruje posiadanie konta w systemie ePUAP. Nawet jeśli przyjąć, że te osoby mają konta w innych systemach e-administracji, założone z poziomu ePUAPu, to okazuje się, że tylko co piąty ankietowany przedsiębiorca wykorzystuje ten system zgodnie z jego przeznaczeniem, a więc jako bramę do załatwiania spraw urzędowych w internecie.
Stosunkowo popularny jest także PUE ZUS (17% odpowiedzi), który umożliwia elektroniczne rozliczenia i komunikację z ZUSem (np. złożenie wniosku o niezaleganie ze składkami, korzystanie z sytemu e-płatnik), co ma duże znaczenie dla osób zatrudniających pracowników. 13% deklaruje posiadanie konta w CEIDG, tyle że dokonywanie zmian w tym systemie wymaga albo posiadanie podpisu kwalifikowanego, albo Profilu Zaufanego – bez tego nie można zarejestrować działalności gospodarczej bez wychodzenia z domu, ani też dokonać np. zmian zakresu prowadzonej działalności. Zaskakująco wygląda fakt, że tylko 10% ankietowanych twierdzi, że ma konto w Portalu Podatkowym. Wydawałoby się bowiem, że system zbudowany przez resort finansów powinien być najbardziej popularny.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Profil Zaufany pomoże załatwić sprawy urzędowe w UE
-
Udzielanie informacji przez sądy teraz drogą mailową
-
Wystarczy Profil Zaufany i już jesteś przedsiębiorcą
-
E-administracja: podpis elektroniczny czy Profil Zaufany?
-
Certyfikaty ZUS dla lekarzy tracą ważność
-
Jak załatwić sprawę urzędową przez ePUAP?
-
PUE bez tajemnic
-
E-Urzędy będą bardziej dostępne?
-
Do Urzędu Pracy przez Internet
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)