eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-administracja daleko od popularności. Polski biznes ciągle analogowy

E-administracja daleko od popularności. Polski biznes ciągle analogowy

2016-02-21 00:31

E-administracja daleko od popularności. Polski biznes ciągle analogowy

E-administracja daleko od popularności © lukafunduck - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

Tylko 3,5% dorosłych Polaków na konto w ePUAP-ie (systemie ułatwiającym korzystanie z usług e-administracji). W internecie powstało tylko 2% mikrofirm a prawie 70% mikroprzedsiębiorców przyznaje, że nie ma konta na żadnej z platform e-administracji – wynika z badania Grupy Idea Banku. To oznacza, że choć budowa elektronicznych urzędów trwa od lat, to w wielu dziedzinach ciągle jesteśmy bardzo niskim poziomie.

Przeczytaj także: Nie wiesz, jak założyć konto na ePUAP? To bardzo proste

Załatwianie spraw urzędowych przez Internet cieszy się wśród mikroprzedsiębiorców dobrą opinią. Aż 86% osób, które wzięły udział w badaniu sondażowym przeprowadzonym przez Grupę Idea Banku twierdzi, że e-administracja pozwala zaoszczędzić czas. Z tej grupy aż 49% uważa, że oszczędność jest znaczna. Nawet ci, którzy mimo używania elektronicznych platform część spraw urzędowych muszą załatwić osobiście, e-administrację sobie chwalą.

Trudno w tej sytuacji nie zadać pytania dlaczego – skoro jest tak dobrze – jest tak źle. Bo e-administracja wśród przedsiębiorców niestety nie jest popularna.

Niewiele kont w systemach e-administracji


Rodzajem bramy do e-administracji jest konto w ePUAP, które umożliwia dostęp do innych systemów urzędowych, a więc do ZUS, CEIDG, itd. Zgodnie z danymi z początku października 2015 r., kont w ePUAP było 1,15 mln (dane Centrum Projektów Informatycznych, obecnie Centrum Cyfrowej Administracji). Trzeba przy tym zauważyć, że takie konto może założyć nie tylko przedsiębiorca, ale każdy obywatel. Dorosłych Polaków jest 31,5 mln. Oznacza to, że tylko 3,5% - a więc tylko jeden na 28 – dorosłych Polaków ma konto w systemie, który ma być bramą do administracji elektronicznej.

Dodatkowo, aby móc załatwiać sprawy za pośrednictwem ePUAPu, konieczne jest elektroniczne potwierdzanie tożsamości. To może być podpis kwalifikowany, kupowany w specjalnych firmach, który posiada taką samą wagę, jak podpis odręczny, albo Profil Zaufany – bezpłatne narzędzie do potwierdzania tożsamości. Na koniec października 2015 r. Profili Zaufanych było w systemie niecałe 490 tys. A więc mniej niż połowa osób posiadających konto w ePUAP była w stanie za pośrednictwem tego systemu dokonywać ważniejszych operacji. Nawet jeśli założyć, że każdy z posiadaczy Profilu Zaufanego to przedsiębiorca, to i tak wynik nie wypadałby najlepiej.

Obecnie mamy ponad 2 mln mikroprzedsiębiorców, opłacających składkę zdrowotną, a więc działających aktywnie. Tymczasem spora część z Profili Zaufanych wcale do przedsiębiorców nie należy. W przypadku ZUS też nie jest najlepiej. Na platformie Zakładu, który ma ponad 20 mln klientów, zarejestrowano tylko 1,3 mln kont (posiadanie takiego konta nie wymaga posiadania ani Profilu Zaufanego, ani konta w ePUAP).

fot. mat. prasowe

Czy załatwianie spraw przez platformy elektroniczne oszczędza czas?

O tym, że platformy elektroniczne oszczędzają czas przekonanych jest 86% przedsiębiorców.


Te dane znajdują potwierdzenie także w wynikach badania Grupy Idea Banku. 57% spośród ankietowanych deklaruje, że nie ma żadnego konta na jakiejkolwiek z platform e-administracji. Do tego trzeba jeszcze doliczyć 10% przedsiębiorców, którzy udzielili odpowiedzi, że ich sprawy załatwiają biura księgowe, co oznacza, że raczej nie dysponują kontem do załatwiania spraw administracyjnych przez internet.

fot. mat. prasowe

Odsetek przedsiębiorców posiadających konta służące do kontaktu z urzędami

Ponad połowa przedsiębiorców nie posiada żadnego konta.


Najwięcej osób – 18% - deklaruje posiadanie konta w systemie ePUAP. Nawet jeśli przyjąć, że te osoby mają konta w innych systemach e-administracji, założone z poziomu ePUAPu, to okazuje się, że tylko co piąty ankietowany przedsiębiorca wykorzystuje ten system zgodnie z jego przeznaczeniem, a więc jako bramę do załatwiania spraw urzędowych w internecie.

Stosunkowo popularny jest także PUE ZUS (17% odpowiedzi), który umożliwia elektroniczne rozliczenia i komunikację z ZUSem (np. złożenie wniosku o niezaleganie ze składkami, korzystanie z sytemu e-płatnik), co ma duże znaczenie dla osób zatrudniających pracowników. 13% deklaruje posiadanie konta w CEIDG, tyle że dokonywanie zmian w tym systemie wymaga albo posiadanie podpisu kwalifikowanego, albo Profilu Zaufanego – bez tego nie można zarejestrować działalności gospodarczej bez wychodzenia z domu, ani też dokonać np. zmian zakresu prowadzonej działalności. Zaskakująco wygląda fakt, że tylko 10% ankietowanych twierdzi, że ma konto w Portalu Podatkowym. Wydawałoby się bowiem, że system zbudowany przez resort finansów powinien być najbardziej popularny.

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: