eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Czy Autosan się odrodzi?

Czy Autosan się odrodzi?

2015-12-31 09:57

Przeczytaj także: Rośnie sprzedaż autobusów miejskich


Dobry czas na odnowę


We wrześniu 2013 r. firma ogłosiła upadłość. Nadzieją na przyszłość dla Autosana są potencjalni inwestorzy i zainicjowane pięć lat temu prace nad rodziną Eurolider (dalekobieżne), a także unowocześnione SanCity (miejskie). A przede wszystkim, rozwój komunikacji autobusowej w Polsce.

W latach 90. i na początku wieku, w związku z ogólną sytuacją gospodarczą oraz rozwojem motoryzacji indywidualnej, a także konkurencją zagraniczną, było producentom autobusów w Polsce dużo trudniej niż dziś. Dziś Unia Europejska stawia na rozwój transportu zbiorowego i rezerwuje na to duże kwoty w ramach budżetów dla poszczególnych krajów, a inwestycje w transport zbiorowy skutkują zapotrzebowaniem na nowy albo odnowiony tabor. Ponadto modernizacja dróg w Polsce, przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu kolei w minionych latach (np. likwidacji wielu linii kolejowych), spowodowały renesans komunikacji autobusowej. Wystarczy wspomnieć sukcesy zagranicznych firm Polski Bus lub Arriva, spółki córki Deutsche Bahn. Ale przecież, oprócz tego, funkcjonuje mnóstwo mniejszych czy zupełnie małych rodzimych firm. Wreszcie, rozwój i sukcesy takich producentów jak Pesa, Newag, Modertrans czy Solaris, przywróciły międzynarodowy prestiż polskiego przemysłu i polskich marek produkujących tramwaje, autobusy czy pociągi. Warunki wydają się więc sprzyjające, problem w tym, że Autosan stracił już parę lat.

Słynący z prowokacyjnych wypowiedzi, szkocki właściciel Polskiego Busa sir Brian Souter przyznał niedawno w rozmowie z „Gazetą Wyborczą”, że rozwijająca się dynamicznie w Polsce firma interesowała się wstępnie współpracą z Autosanem, i nawet odwiedził tamtejszą fabrykę. „Niestety, polskie firmy nie są w stanie spełnić naszych wymagań” – mówił Souter. „Jakość tworzonych pojazdów była bardzo słaba, a fabryka wyglądała jak muzeum Stalina. Nie wiem, może kiedyś budowano tam czołgi”.

Trudno jednak oczekiwać, by znajdujący się w dołku od lat Autosan miał dziś wiele do zaoferowania. Ale w Sanoku i generalnie w Polsce jest doświadczenie i tradycja, jeśli chodzi o produkcję tramwajów, pociągów czy autobusów. Poza tym jest dobra koniunktura rynkowa dla tej branży. Może, gdy znajdzie się inwestor, Autosan się odrodzi?

poprzednia  

1 ... 3 4

oprac. : Marcin Herman / Gazeta Bankowa Gazeta Bankowa

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: