eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › JOW-y w mediach

JOW-y w mediach

2015-09-03 11:42

Przeczytaj także: Medialny Paweł Kukiz


Za, a nawet przeciw – JOW-y w prasie


Jak na temat związany ze społecznościami lokalnymi przystało, najbardziej aktywnymi tytułami prasowymi były te o zasięgu regionalnym, w których publikacje stanowią prawie 70% wszystkich artykułów z badanego okresu. IMM przyjrzał się bliżej materiałom zamieszczanym w prasie ogólnopolskiej z dwóch tygodni 10-24.08.2015, a dokładniej sposobom przedstawiania kontrowersyjnego tematu JOW-ów w zorientowanych na różne kierunki polityczne tytułom. Prasa ogólnopolska, której treści bliskie są poglądom zarówno lewicowym, prawicowym, jak i centrowym - wypowiedziała się w artykułach nacechowanych emocjonalnie - w większości krytycznie wobec JOW-ów. Szczegółowa analiza opinii dziennikarzy pokazuje, że wydźwięk przekazów przeważa w drugą, czyli negatywną stronę, względem poglądów internautów. Kierunek ten, jednak nie jest jednoznaczny.

Zdecydowanie większość analizowanych publikacji ma charakter neutralny, czyli zawiera informacje przedstawiające różne punkty widzenia w sprawie Jednomandatowych Okręgów Wyborczych bez jednoznacznego opowiadania się po jeden ze stron. Publikacje o zabarwieniu emocjonalnym stanowią 26% wszystkich badanych przez IMM artykułów (z aż 96 publikacji) z okresu dwóch sierpniowych tygodni. O ile jednak w mediach, których poglądy bliskie są prawicowym, takich jak: Rzeczpospolita, Do Rzeczy, Nasz Dziennik, czy Dziennik Gazeta Prawna, rozkład pomiędzy wypowiedziami nacechowanymi pozytywnie i negatywnie jest równomierny, o tyle już tytuły skłaniające się ku poglądom lewicowym (m.in. Gazeta Wyborcza, Dziennik Trybuna, czy Wprost) wyrażały 3 razy częściej negatywne opinie o możliwości wprowadzenia w Polsce JOW-ów. Prasa centrowa (Puls Biznesu, Fakt, Super Express itd.) w tym czasie publikowała przede wszystkim wypowiedzi neutralne i tylko dwie negatywne oraz jedną wyraźnie pozytywną.

fot. mat. prasowe

Screeny z Zielonego Sztandaru i Gazety Wyborczej

Prasa ogólnopolska w artykułach nacechowanych emocjonalnie w iększości krytycznie wypowiedziała się wobec JOW-ów.


Opinia internautów na temat zaangażowania oraz obiektywizmu mediów w sprawie Jednomandatowych Okręgów Wyborczych jest niemal jednogłośna. Użytkownicy kwestionują profesjonalne podejście mass mediów do referendum, a czasem wręcz oskarżają o blokowanie przepływu rzetelnych informacji, co IMM zaobserwował w takich wpisach jak: „Dlaczego politycy i mass media boją się JOW-ów” (wielokrotnie udostępniany artykuł jow.pl – ok. 200 udostępnień na Facebooku między 25.07 a 26.08.2015) , czy „O tym media nie mówią...TAK DLA JOW” (w odniesieniu do akcji informacyjnych przeprowadzonych przez grupę „Krasnostawian” zachęcających do udziału w referendum).
Skuteczność politycznych postulatów oraz kampanii przedwyborczych mających nakłaniać do głosowania lub wstrzemięźliwości w tym zakresie oraz wszelkie spory mają zostać rozstrzygnięte już niedługo, podczas referendum 6 września, jednak niezależnie od wyników z pewnością internetowa dyskusja będzie toczyła się dalej…

O badaniu
Monitoring prasy, portali internetowych i mediów społecznościowych z okresu 25.07 - 26.08.2015, w tym szczegółowa analiza artykułów z prasy ogólnopolskiej z okresu 10-24.08.2015 ze wskazaniem sposobu podejścia do tematu JOW-ów w tytułach prawicowych, lewicowych i centrowych. Do tytułów centrowych zostały zaklasyfikowane także: Zielony Sztandar (pismo PSL) oraz Fakt i Super Express.

Monika Tomsia – Specjalista ds. PR,

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: