eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Skoda dźwignie gospodarkę Czech?

Skoda dźwignie gospodarkę Czech?

2015-04-13 12:31

Skoda dźwignie gospodarkę Czech?

Czeska gospodarka podnosi się z recesji © xtock - Fotolia.com

Nasi południowi sąsiedzi wreszcie mają powody do zadowolenia - ze statystyk prowadzonych przez Coface wynika, że czeska gospodarka podnosi się z recesji. Zeszłoroczny PKB wyniósł 2 proc., a tegoroczny ma szanse sięgnąć 2,5 proc. Motorem napędowym tych pozytywnych zmian jest przede wszystkim eksport samochodów oraz rosnąca konsumpcja prywatna.

Przeczytaj także: Gospodarka UE potrzebuje silnego przemysłu

Kondycja czeskiej gospodarki w znacznej mierze uzależniona jest od popytu zewnętrznego - eksport towarów stanowi tu bowiem aż 84 proc. PKB. Obecnie sytuacja ma się całkiem dobrze, ponieważ eksport w Czechach korzysta na tym, że nadal opiera się na walucie krajowej – koronie. Dzięki spadkowi jej wartości stał się bardziej konkurencyjny, a fakt ten dodatkowo wspomaga strategia utrzymywania kursu korony do euro na poziomie powyżej 27 za pomocą interwencji walutowych. Mimo korzystnych efektów tej strategii, dynamika eksportu stopniowo malała w roku 2014. Poprawa sytuacji głównego partnera handlowego (strefa euro) okazała się rozczarowaniem, podobnie jak pogorszenie handlu z rynkami wschodnimi; obydwa czynniki wywarły silny wpływ na gospodarkę. Mimo wszystko w 2015 r. poprawa sytuacji w strefie euro powinna zminimalizować negatywny wpływ malejącego eksportu do Rosji oraz zapewnić zauważalny wzrost w obszarze eksportu.

Samochody osobowe pozostaną głównym produktem eksportowym w 2015 r.


Znaczna część czeskiego eksportu jest ściśle powiązana z przemysłem motoryzacyjnym, który stał się jedną z wizytówek kraju. Mniej niż 7 proc. czeskich samochodów osobowych wyprodukowanych w roku 2014 zostało dostarczonych do konsumentów w kraju. Czechy zajmują 13 miejsce na świecie w rankingu największych producentów samochodów; rocznie produkuje się tu 1,13 mln pojazdów. Skoda jest największą marką wśród czeskich producentów samochodów. Jej światowa sprzedaż w zeszłym roku przekroczyła 1 mln sztuk, przy czym największym rynkiem zbytu były Chiny, gdzie Skoda sprzedała prawie 1/4 tej ilości.

fot. xtock - Fotolia.com

Czeska gospodarka podnosi się z recesji

Zeszłoroczny PKB wyniósł 2 proc., a tegoroczny ma szanse sięgnąć 2,5 proc.


W 2015 r. czeski przemysł motoryzacyjny skorzysta na dobrych perspektywach, jakie rysują się dla przemysłu samochodowego. Ocena ryzyka Coface wskazuje umiarkowane ryzyko w sektorze motoryzacyjnym. Światowa sprzedaż wzrasta, przy czym największą dynamikę obserwuje się w krajach rozwijających się, gdzie wzrasta udział klasy średniej. Choć chińska gospodarka będzie rozwijać się w tym roku w wolniejszym tempie, dynamika sprzedaży samochodów utrzyma się na zadowalającym poziomie. Nie można tego powiedzieć o rynku rosyjskim, gdzie producenci samochodów odczują skutki zmniejszonej gotowości do wydatków, spowolnienia gospodarki oraz zmniejszenia wartości waluty lokalnej.
Rozległa ekspozycja na rynki zewnętrzne jest szczególnie widoczna w przypadku przemysłu motoryzacyjnego, którego produkcja trafia głównie na eksport. Przemysł ten podniósł się, wspierając w tym roku rozwój czeskiej gospodarki, ale nie może być traktowany jako długoterminowe wsparcie z uwagi na wrażliwość popytu i zdolność produkcyjną poszczególnych mare - wyjaśnia Grzegorz Sielewicz, ekonomista Coface dla regionu Europy Środkowej.

Poprawa sytuacji na rynku pracy napędza konsumpcję prywatną


Krajowy popyt odgrywa istotną rolę we wzrośnie gospodarczym Czech, szczególnie teraz, gdy poprawiła się sytuacja na rynku pracy, co z kolei poskutkowało wzrostem konsumpcji prywatnej. Stopa bezrobocia w grudniu 2014 r. wyniosła 5,8 proc., co stanowi najniższą wartość od roku 2009 oraz jeden z najniższych wyników w UE, obok Niemiec i Austrii. Wydatki na konsumpcję w gospodarstwach domowych wzrosły o 2,1 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku 2014, w porównaniu z rokiem 2013. Bardzo niska stopa inflacji wzmocniła siłę nabywczą konsumentów.

Na przestrzeni ostatnich lat sektor handlu detalicznego w Czechach stał się bardziej dojrzały i nasycony. Napływ zagranicznych inwestorów, chcących wykorzystać rosnący udział klasy średniej, potwierdza ogromny potencjał, jaki stał się celem działań globalnych sieci. Konkurencja jest ostra, co przyczyniło się do zmniejszenia marży, a w przypadku niektórych spółek skutkowało wręcz wypadnięciem z rynku. Wcześniejsze trudne warunki gospodarcze nadal wywierają niekorzystny wpływ na wyniki finansowe spółek, zaś określony poziom stałych inwestycji jest konieczny, by utrzymać udział w rynku na opłacalnym poziomie. Choć konsumenci chętniej niż kiedyś wydają pieniądze, wciąż wydają wybiórczo i są raczej wyczuleni na ceny, co nie zostawia wiele przestrzeni dla spółek chcących zwiększać marże.

W roku 2015 stabilny poziom wydatków gospodarstw domowych oraz apetyt na inwestycje będą stanowić wsparcie sektora detalicznego. Dobre perspektywy wynikają też ze wskaźników zaufania konsumenckiego. Uległy one poprawie, osiągając wynik, który po raz ostatni odnotowano w roku 2006, będący zarazem najwyższym wynikiem w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Mimo wszystko w sektorze widać działania w kierunku dalszej konsolidacji. Podczas gdy zagraniczne przedsiębiorstwa detaliczne walczą o marże, próbując jednocześnie optymalizować koszty w ujęciu globalnym, niektóre sieci mogą wyjść z rynków takich jak Czechy czy inne państwa Europy Środkowo-Wschodniej. Tak zmienione strategie światowych graczy rynkowych mogą stworzyć szanse dla innych przedsiębiorstw, które chcą zwiększyć własny udział w rynku.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: