eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Małe firmy - prognozy I kw. 2015

Małe firmy - prognozy I kw. 2015

2015-03-31 13:01

Przeczytaj także: Małe firmy - prognozy 2015


I ten sposób działania przynosi efekty, co widać choćby po danych o stałym wzroście przychodów. Jeśli jednak przyjrzeć się dokładniej strukturze najmniejszych firm, łatwo zrozumieć, czemu ogólna sytuacja gospodarcza w ograniczony sposób przekłada się na mikrofirmy.

Wiadomo bowiem, że jeśli rośnie bezrobocie i ludzie mają mniej pieniędzy, to mogą oni ograniczyć zakupy. Ale trudno sobie wyobrazić, że w ogóle przestaną kupować w tym osiedlowym sklepiku, prowadzonym przez Kowalskiego. Klienci być może rzadziej będą korzystać z usług fryzjera, ale nie przestaną dbać o fryzury.

Poza tym spowolnienie gospodarcze często kreuje zachowania, które działają pozytywnie na małe przedsiębiorstwa. Na przykład spadek wartości złotego w 2009 r. uderzył w importerów, ale sprawił, że producenci lokalni oraz eksporterzy znaleźli się w lepszej sytuacji. Mniejsza zasobność portfela powoduje np., że klienci częściej niż wcześniej naprawiają sprzęty AGD, rzadziej zmieniają auta a częściej bywają w warsztatach albo wybierają tańsze, czyli sprowadzane z zagranicy. To jest pole działanie mikrofirm, które dzięki kryzysowi często zyskują więcej klientów. Trzeba tylko zwiększonemu popytowi na towary czy usługi podołać, co wiąże się zwykle z cięższą pracą ewentualnie wymaga nakładów czy zwiększenia zatrudnienia, na czym korzysta cała gospodarka.

Oczywiście, jest i druga strona medalu. Mikrofirmy, które mniej niż duże organizmy przejmują się dekoniunkturą, zachowują podobny dystans do okresów przyspieszonego wzrostu gospodarczego. Schemat jest podobny – większa zasobność portfela nie zwiększa dramatycznie wartości zakupów w sklepiku osiedlowym, nie powoduje, że klienci w salonie fryzjerskim stawiają się codziennie.

Dlatego kiedy poprawia się koniunktura, małe firmy nadal stabilizują gospodarkę, ale tym razem nieco spowalniając jej wzrost. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą bowiem nie inwestują, bo takie działanie wynika z dobrych prognoz czy z poprawy tzw. „sentymentu” na rynku. Inwestują wyłącznie, kiedy muszą – czyli kiedy albo przyszedł czas wymiany urządzenia czy maszyny, albo kiedy są pewni, że będą mieć więcej zamówień i że nie zaspokoją ich bez dodatkowych inwestycji. Dlatego aby właściwie ocenić sytuację małych firm, trzeba zwrócić uwagę na to, czy ich właściciele są skłonni ponosić wydatki na środki trwałe. Jeśli wstrzymują się z inwestycjami lub z nich rezygnują, to może oznaczać, iż odczuwają pogorszenie sytuacji na rynku, na którym działają. Jeśli jednak ich skłonność do inwestowania jest duża, odczuwają dobrą koniunkturę. I tak właśnie jest w I kw. 2015 roku.

Wydatki inwestycyjne w górę


Spośród ankietowanych przedsiębiorców tylko niespełna ¼ deklaruje, że nie zamierza w tym roku ponosić żadnych wydatków na środki trwałe. Pozostali przyznają, że zastanawiają się nad inwestycjami. Jak zwykle, najbardziej pożądanym przez osoby prowadzące mikrofirmy środkiem trwałym jest samochód – plany zakupu auta ma 34,3% ankietowanych.

fot. mat. prasowe

Planowane wydatki na środki trwałe (w proc.)

Co czwarty respondent deklaruje brak jakichkolwiek planów inwestycyjnych


Uwagę zwracają jednak pozostałe pozycje na liście planowanych wydatków inwestycyjnych. Aż 22,7% ankietowanych zamierza zakupić sprzęt potrzebny do działalności gospodarczej, zaś 18,4% chce zainwestować w maszyny. To oznacza, że albo urządzenia wykorzystywane w najmniejszych firmach już się wysłużyły i konieczna jest ich wymiana, albo przedsiębiorcy po prostu przygotowują się do obsługi większej liczby zleceń i zamówień, albo – co najbardziej prawdopodobne – w grę wchodzą oba te czynniki razem.

Ciągle na wysokim poziomie utrzymują się plany zakupu lub budowy nieruchomości. Aż 13,1% przedsiębiorców zamierza wydać pieniądze na ten cel. 9% badanych chce zakupić wyposażenie biura. Nawet oprogramowanie, zwykle przez małe firmy traktowane jako stosunkowo mało potrzebne, chce kupić aż 5% badanych. We wcześniejszych edycjach ankiety Idea Banku odsetek zainteresowanych oprogramowaniem często sięgał 1-2%. Wynik, uzyskany w I kwartale, należy do najwyższych w historii badania Grupy Idea Banku – więcej zainteresowanych inwestycjami było tylko w I kwartale 2014 r.

fot. mat. prasowe

Przedsiębiorcy planujący inwestycje

W dotychczasowej historii badania tylko raz zdarzyło się, aby odsetek przedsiębiorców planujących inwestycje był wyższy niż obecnie.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: