eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Branża e-commerce na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat

Branża e-commerce na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat

2015-02-26 01:10

Przeczytaj także: Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy


Pasaże handlowe online – zwycięża Domodi.pl


Okazuje się, że popularnością cieszą się wirtualne odpowiedniki galerii handlowych (14 proc.). Internauci najchętniej odwiedzają Domodi.pl (7 proc.), Homebook.pl i Shopalike.pl (po 2 proc.). Dekadę temu pasaże handlowe online przeglądał co piąty użytkownik sieci (20 proc.). Najpopularniejszymi były pasaż na Onet.pl (18 proc.), Totu.pl i E-pasaz.pl (po 1 proc.).

Promocje i wyprzedaże


Dane pokazują również, że coraz więcej e-konsumentów przegląda strony WWW, na których można znaleźć informacje dotyczące aktualnych promocji oraz wyprzedaży zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Obecnie na strony WWW tego typu zagląda co dziesiąty użytkownik sieci (12 proc.), najczęściej na: Promoceny.pl, Okazjum.pl oraz Promocyjni.pl (po 3 proc.). Strony internetowe oferujące przegląd aktualnych promocji i wyprzedaży stały się popularne kilka lat temu. W 2008 roku największym zainteresowaniem cieszyła się Promosfera.pl (1 proc.).

Zakupy grupowe tracą na popularności


Z analizy wynika, że obecnie strony WWW z zakupami grupowymi odwiedza co dziesiąty internauta (11 proc.). Stały się one popularne w 2010 roku, ale największym powodzeniem cieszyły się trzy lata temu (33 proc.). Obecnie internauci najczęściej odwiedzają Groupon.pl (9 proc.), Gruper.pl (3 proc.) i Okazik.pl (1 proc.). W 2011 były to: Groupon.pl (24 proc.), Citeam.pl (9 proc.) i Gruper.pl (6 proc.).

Dlaczego serwisy z zakupami grupowymi tracą na popularności? Mateusz Gordon odpowiada, że ich model biznesowy był od początku skazany na porażkę w dłuższej perspektywie. – Jego motorem miało być budowanie lojalności klienta. Tymczasem skończyło się na tym, że głównymi klientami serwisów oferujących zakupy grupowe są poszukiwacze promocji, którym daleko do lojalności wobec marki. Obecnie na rynku obserwujemy model sprzedażowy, zgodnie z którym klient dostaje zniżki po pierwszym zakupie, a więc na początku płaci pełną cenę, a dopiero potem odczuwa korzyść finansową. W rezultacie klient kupuje w tym e-sklepie, który lubi, a nie w tym, w którym jest najtaniej – podsumowuje ekspert.

Opinie o sklepach i produktach


Strony WWW gromadzące opinie o sklepach i produktach w ciągu dziesięciu lat najwięcej internautów przyciągały w latach 2010 i 2011, kiedy to odwiedzał je co dziesiąty użytkownik sieci (10 proc.). Obecnie jest to niecałe 7 proc. Największym zainteresowaniem cieszą się: Opineo.pl (3 proc.), Sklepy24.pl i Bangla.pl (po 1 proc.). Pierwszą stroną WWW zawierającą opinie o sklepach i produktach, która zyskała popularność w badaniu Megapanel PBI/Gemius, była Pinia.pl (niecały 1 proc. w 2005 roku).

Jak podkreśla Mateusz Gordon, należy pamiętać, że polscy internauci wyrabiają sobie zdanie o e-sklepach nie tylko poprzez czytanie wypowiedzi na portalach z opiniami. Ważne dla nich są także komentarze zamieszczone na Allegro, w porównywarkach cenowych oraz serwisach społecznościowych. Nie bez znaczenia pozostają również opinie znajomych.

Największe zainteresowanie e-commerce w 2011 roku


Obecnie na strony WWW o tematyce e-commerce w ciągu miesiąca zagląda ośmiu na dziesięciu (80 proc.) internautów. Z kolei dziesięć lat temu miesięcznie odwiedzało je siedmiu na dziesięciu użytkowników sieci (70 proc.). Strony WWW związane z handlem internetowym cieszyły się największym zainteresowaniem w 2011 roku (89 proc.). Wśród stron WWW związanych z e-commerce są: e-sklepy, serwisy aukcyjne, porównywarki, pasaże handlowe, strony oferujące zakupy grupowe, promocje i wyprzedaże oraz serwisy z opiniami o sklepach i produktach.
Zdaniem Mateusza Gordona, w kontekście rozwoju całego segmentu e-commerce w Polsce, należy wyróżnić serwisy oferujące zakupy grupowe. – To właśnie one spopularyzowały sieć jako kanał zakupowy wśród osób, które nigdy wcześniej nie kupowały w internecie.

Podobnie bardzo ważną rolę edukacyjną odegrały w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy te dzięki zakupom grupowym zrozumiały, że internet może być niedrogą i efektywną drogą budowania bazy klientów, nawet jeśli prowadzona działalność jest typowo offline’owa, na przykład fryzjerstwo czy usługi stomatologiczne.

Informacje o badaniu


Dane pochodzą z ogólnopolskiego badania internetu Megapanel PBI/Gemius, realizowanego w sposób ciągły od 10 lat przez firmę Gemius na zlecenie spółki Polskie Badania Internetu. Na jego podstawie publikowane są dane statystyczne, które prezentują popularność stron WWW oraz związanych z nimi profili społeczno-demograficznych internautów.

Dane z badania Megapanel PBI/Gemius służą reklamodawcom, agencjom reklamowym i domom mediowym do szacowania potencjału reklamowego stron WWW i planowania kampanii online. Korzystają z nich również wydawcy, którzy na ich podstawie szacują udział własny w rynku internetowym i wyceniają powierzchnie reklamowe, jakimi dysponują. Więcej o badaniu: www.audience.gemius.pl.


poprzednia  

1 2

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: