eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Lewiatan a ustawa budżetowa na 2015 r.

Lewiatan a ustawa budżetowa na 2015 r.

2014-09-22 17:11

Przeczytaj także: Lewiatan ocenił projekt budżetu państwa na 2015 r.


Konfederacja Lewiatan oczekuje także od rządu działań dla uszczelnienia podatku od gier. Duża część gier przesunęła się bowiem do internetu i oferowana jest klientom polskim z innych jurysdykcji podatkowych, czego rząd najwyraźniej stara się nie zauważać.

Reasumując, dochody budżetowe, oszacowane są dość optymistycznie, a ich wykonanie obarczone tymi samymi ryzykami makroekonomicznymi co wzrost PKB.

4. Wydatki budżetowe


Optymistyczny plan dochodów budżetu umożliwił zaplanowanie wzrostu wydatków z budżetu państwa w 2015 aż o 18,045 mld zł, tj. o 5,5% więcej od budżetu na 2014, czyli znacznie powyżej nominalnego wzrostu PKB. W ten sposób w wyborczym 2015 roku udział wydatków budżetowych w PKB wzrośnie do 19,4% z 19,2% w roku obecnym, w tym:
  • dotacje i subwencje – wzrost o 9,6% (168,3 mld zł)
  • wydatki majątkowe – wzrost o 25,4% (20,2 mld zł), w tym m.in.:
    • Wydatki na zadania inwestycyjne jednostek budżetowych – 15,4 mld zł (+247%)
    • Rezerwy na inwestycje i zakupy inwestycyjne – 2 mld zł (+35%)

Jednocześnie będziemy mieli pierwszy rok pełnego funkcjonowania stabilizującej reguły wydatkowej. Aby jednak korzyści z jej stosowania na rzecz konsolidacji fiskalnej w pełni się ujawniły, musi minąć kilka lat, gdyż parametry reguły wydatkowej w pewnym stopniu zależą obecnie od wartości kwot startowych, zrealizowanych w czasach sprzed funkcjonowania reguły wydatkowej. W każdym razie należy ocenić pozytywnie uzależnienie wielkości planowanych wydatków od zobiektywizowanych wielkości makroekonomicznych i zmian stawek danin publicznych. W tym też upatrywać można nadziei na większą dyscyplinę wydatkową, która przybliży Polskę do trwałego ograniczenia nadmiernego deficytu.

Konfederacja Lewiatan nie ocenia pozytywnie planowanego wzrostu wydatków. Wydaje się, że konsolidacja budżetowa po stronie wydatków mogłaby być głębsza. Należy przypomnieć, że rządy powinny stosować antycykliczną politykę budżetową, tj. zwiększać wydatki w czasie słabej koniunktury i ciąć wydatki w czasach dobrych dla gospodarki. Jeśli planuje się 2,3% wzrostu PKB, rząd powinien opierać się pokusie maksymalizacji wydatków, w tym socjalnych.

5. Ogólna ocena


Podstawowe wielkości budżetu na 2015 r.
  • dochody: 297,3 mld zł
  • wydatki: 343,3 mld zł
  • deficyt: 46,1 mld zł
  • ujemny wynik budżetu środków europejskich: 3,4 mld zł

Konfederacja Lewiatan ocenia projekt ustawy budżetowej jako bardzo niewielki krok ku konsolidacji fiskalnej. Aż 46,1 mld deficytu to 2,7% wielkości nominalnej PKB w 2015 roku, wobec zaledwie 34 mld zł przewidywanego wykonania na 2014 rok, co stanowić ma jedynie 2% tegorocznego PKB. Rozumiemy, że rząd uznał, że chwilowe poluzowanie fiskalne, w ramach nowej reguły wydatkowej, nie zagrozi realizacji przez Polskę programu konwergencji, ani tez całkowitemu zniesieniu procedury nadmiernego deficytu (prawdopodobnie na wiosnę 2016, o ile zaplanowany na 2015 poziom relacji deficytu General Government do PKB rzeczywiście sięgnie tylko 2,8%). Dostrzegamy, że obecnie priorytetem staje się złagodzenie trajektorii konsolidacji fiskalnej, tak aby nie powodowała nadmiernych dotkliwości społecznych.

Konfederacja Lewiatan obserwuje jednocześnie sukcesy wielu państw UE, także z południa Unii, w odzyskiwaniu równowagi fiskalnej. W Niemczech 2015 rok stać się ma pierwszym od lat budżetem zbilansowanym.

Z uwzględnieniem powyższych uwag, Konfederacja Lewiatan pozytywnie opiniuje projekt budżetu na 2015 rok.

poprzednia  

1 ... 3 4

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: