eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Certyfikaty zaufania: dobrze je mieć

Certyfikaty zaufania: dobrze je mieć

2013-10-28 09:40

Certyfikaty zaufania: dobrze je mieć

Znaki zaufania pomagają konsumentom w e-zakupach © twobee - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Zgodnie z najnowszym raportem sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Can I trust the trust mark?”, w którym zostało sprawdzonych 54 systemów znaków zaufania w UE, certyfikaty umieszczane na stronach sklepów internetowych zwiększają zaufanie konsumentów.

Przeczytaj także: Bezpieczne zakupy internetowe? To możliwe

Raport „Can I trust the trust mark?” opiera się na ankiecie internetowej przeprowadzonej pośród 573 europejskich konsumentów z 19 krajów. Większość pytanych osób stwierdziło, że cenią sobie certyfikaty zaufania i ufają przedsiębiorcom, którzy je posiadają. Zdaniem sieci ECC-Net fakt ten może cieszyć, bo przecież pozyskiwanie zaufania klientów jest podstawą funkcjonowania systemów certyfikacji. Sieć ECC-Net proponuje jednak pewne zmiany, które mogą przyczynić się do jeszcze lepszego spełniania swojej roli przez systemy znaków zaufania.

fot. mat. prasowe

Konsumenci a znaki zaufania

Certyfikaty umieszczane na stronach sklepów internetowych zwiększają zaufanie konsumentów.


Jak można poprawić systemy certyfikacji?
  • Wprowadzenie obowiązku uczestnictwa w systemach polubownego rozwiązywania sporów i obowiązku stosowania się do rozstrzygnięć podmiotów ADR;
  • zapewnienie na stronach internetowych podmiotów certyfikujących oraz na stronach samych przedsiębiorców wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, w ramach którego konsumenci mogliby kierować swoje problemy z przedsiębiorcą posiadającym certyfikat;
  • zapewnienie przejrzystych i spójnych we wszystkich państwach procedur okresowych kontroli przedsiębiorców;
  • dostarczanie usług i informacji w wielu językach.

fot. mat. prasowe

Dlaczego podczas zakupów w sieci szukasz znaków zaufania?

Konsumenci ufają, że system certyfikacji pomoże w razie propblemów z przedsiębiorcą.


Niestety, wyniki raportu pokazują też duże różnice w systemach certyfikacji, zarówno między państwami UE, jak i w obrębie poszczególnych krajów. Dlatego ECC-Net zaleca, aby znaki zaufania zostały rozwijane zgodnie z unifikowanymi dobrymi praktykami i jednolitym kodeksem postępowania, który mógłby być ustanowiony na poziomie ogólnoeuropejskim przez stowarzyszenia przedsiębiorstw i instytucje publiczne. W ten sposób zostałaby zwiększona również gwarancja niezależności znaków. Docelowo mechanizm certyfikacji powinien być tak skonstruowany, aby był on jednakowo wiarygodny, niezależnie czy znak zaufania jest przyznawany przez podmiot publiczny czy prywatny.

82% konsumentów zapoznaje się przed zakupem z opiniami innych konsumentów (wykres poniżej). Zdaniem sieci ECC-Net wynik ten pokazuje, że istnieje potrzeba dalszego rozwoju systemów certyfikacji, które winny stać się istotnym i kluczowym narzędziem pomocy konsumentom przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Skorzystać mogą też na tym przedsiębiorcy, którym posiadanie certyfikatu pozwoli na wzbudzenie zaufania u klientów za granicą. W ten sposób sprzedawcy mają szanse na pozyskanie nowych rynków zbytu dla swoich produktów, czy usług i rozwijać handel transgraniczny.

fot. mat. prasowe

Czy przed zakupem zapoznajesz się z opiniami innych konsumentów?

82% konsumentów zapoznaje się przed zakupem z opiniami innych konsumentów.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: