eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy

Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy

2013-09-04 10:31

Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy

Jakie priorytety w polskiej motoryzacji? © Nataliya Hora - Fotolia.com

Polska Izba Motoryzacji, we współpracy z Grupą Ekspertów Izby, w skład której wchodzą przedstawiciele firm z sektora przemysłu motoryzacyjnego, dokonała oceny skuteczności polskiej polityki gospodarczej wobec wyzwań stojących przed tym sektorem w ciągu najbliższych pięciu lat. Pod lupę wzięto instrumenty skierowane do potencjalnych inwestorów, a także warunki inwestycyjne i prowadzenia działalności.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna stawia na jakość

W przedmiotowej ocenie rynku wskazano na bardzo istotne dla rozwoju sektora przemysłu motoryzacyjnego w Polsce obszary, które w najbliższej przyszłości powinny znaleźć odzwierciedlenie w działaniach polskiego rządu. Eksperci wskazali na problemy, z jakimi ma do czynienia przemysł motoryzacyjny oraz priorytety, które wymagają pilnego działania.

Żółte kartki

Pierwszą żółtą kartkę otrzymały działania skierowane do producentów pojazdów szukających lokalizacji dla nowej inwestycji. Zdaniem ekspertów polskie instytucje zbyt słabo starają się zdobyć względy inwestorów. - Na szczególną uwagę zasługuje procedura od pierwszego kontaktu z potencjalnym inwestorem do uruchomienia zakładu. Inwestorzy oceniają ten czas na 24 miesiące. Każde skrócenie tego okresu jest atutem w procesach negocjacyjnych i znacznie poprawi atrakcyjność inwestycyjną Polski na tle innych krajów – mówi Luk Palmen, prezes zarządu InnoCo, członek Grupy Ekspertów PIM. Dlatego zaleca się coroczną analizę procedur administracyjno-prawnych dla nowych inwestycji, dokonanie usprawnień oraz stworzenie katalogu dobrych praktyk dla samorządów lokalnych.

Eksperci zwracają uwagę na to, że w całym łańcuchu wartości, coraz to istotniejszą rolę odgrywają dostawcy i poddostawcy. - Firmy te są dzisiaj silnie reprezentowane w Polsce. Ich przedstawiciele widzą przyszłość krajowej motoryzacji przede wszystkim w określonych niszach - podkreśla Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, członek Grupy Ekspertów PIM. – Jednak w procesie podejmowania przez dostawców i poddostawców decyzji lokalizacyjnych kolejnych projektów, centrale koncernów patrzą na całościowy pakiet zachęt, w tym, na ominięcie lub przynajmniej skrócenie procedury administracyjnej przy uruchamianiu kolejnego projektu inwestora, który w strefie prowadzi już działalność gospodarczą – dodaje Paweł Gos.

fot. Nataliya Hora - Fotolia.com

Jakie priorytety w polskiej motoryzacji?

Eksperci nie mają wątpliwości, że polska oferta inwestycyjna jest wciąż atrakcyjna dla przemysłu motoryzacyjnego. Jednocześnie wskazują obszary, które w najbliższej przyszłości wymagają pilnej korekty. Są to min. edukacja na poziomie szkół zawodowych i technicznych oraz wyższych.


Priorytety w polskiej motoryzacji

Eksperci nie mają wątpliwości, że polska oferta inwestycyjna jest wciąż atrakcyjna dla przemysłu motoryzacyjnego. Jednocześnie wskazują obszary, które w najbliższej przyszłości wymagają pilnej korekty:

Edukacja i rynek pracy:
  • Edukacja na poziomie szkół zawodowych i technicznych: uruchomienie modularnego kształcenia z uwzględnieniem praktyk w firmach. Głos sektora motoryzacji potrzebny jest w debacie o przyszłości szkół zawodowych i technicznych w Polsce.
  • Edukacja na poziomie uczelni wyższych: intensyfikowanie dialogu między przedstawicielami kierunków technicznych a przedsiębiorstwami w zakresie wdrożenia programów, które przygotowują przyszłych inżynierów do pracy w motoryzacji.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: