Sektor kreatywny szansą polskiej gospodarki
2011-07-08 12:00
Wkład sektora kreatywnego i kulturalnego w rozwój gospodarek państw UE © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: PKPP Lewiatan a spowolnienie gospodarcze
W tradycyjnym rozumieniu tego słowa Polska nie jest innowacyjna. Liczba patentów przyznawanych polskim przedsiębiorcom i wynalazcom nie zachwyca. Według danych z amerykańskiego urzędu patentowego (USTPO) zajmujemy pod tym względem odległe 36. miejsce na świecie. W 2009 roku więcej patentów i znaków towarowych zastrzegły tam mniejsze kraje, takie jak: Bułgaria, Czechy, Słowenia, Węgry czy liczący mniej niż pół miliona mieszkańców Luksemburg.Jest jednak sektor, którego wartość w niewielkim stopniu odzwierciedla liczba patentów, a który rozwija się naturalnie, wciąż nieanalizowany dokładnie przez urzędy statystyczne: sektor kreatywny.
Czy sektor kreatywny może być potężniejszy niż przemysł samochodowy?
Sektor kreatywny to dział gospodarki składający się z kilkunastu branż tak różnych od siebie, jak działalność artystyczna czy usługi programistyczne. Łączy je akt tworzenia jako główne źródło wartości dodanej. Branże sektora można podzielić na trzy grupy: wolnorynkowe (m.in. reklama, design, architektura), wspierane przez instytucje publiczne (większość instytucji kulturalnych) oraz mieszane (kinematografia, działalność wydawnicza).
fot. mat. prasowe
Wkład sektora kreatywnego i kulturalnego w rozwój gospodarek państw UE
Jak zauważają w najnowszym raporcie poświęconym sektorowi kreatywnemu eksperci Deutsche Bank Research, jest to jeden z najbardziej wydajnych sektorów gospodarki. W samych Niemczech jest w nim zatrudnionych ponad milion osób. W 2009 wypracował towary i usługi o wartości 60 miliardów euro. Co więcej duża część z branż sektora jest wyjątkowo odporna na wahania koniunktury. Wiele przedsiębiorstw było w stanie tworzyć nowe miejsca pracy mimo recesji. Deutsche Bank Research szacuje, że sektory kreatywne będą w rozpoczynającej się dekadzie dynamicznie rosły w średnim tempie 2,5 proc. rocznie.
Już teraz w Niemczech, według danych Deutsche Bank Research, sektor kreatywny jest drugim co do wielkości przemysłem i wyprzedza przemysł metalurgiczny, samochodowy, elektryczny czy chemiczny. W 2020 roku obroty firm z tej gałęzi gospodarki osiągną 175 mld euro.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Słabsze perspektywy gospodarki wg BIEC
-
Gospodarka europejska 2006
-
Co agencje reklamowe powinny wiedzieć o deep learningu
-
5,6 mln osób wytwarza połowę PKB Polski
-
Polska gospodarka - zaskakująco silne odbicie
-
Rynki wschodzące nadal w kryzysie
-
Kiedy kryzys w strefie euro dobiegnie końca?
-
Polska gospodarka spowalnia w obliczu kryzysu
-
Słaby złoty potrzebny polskiej gospodarce