Kryzys a zarobki menedżerów
2010-12-14 00:13
Wzrost wynagrodzenia skłaniający do zmiany pracodawcy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zarobki menedżerów w 2010 r. w górę
Deficyt doświadczenia?Przeprowadzone na 826 osobowej próbie badanie Polski Menedżer 2010 pokazuje, że odpowiedzialna reakcja polskich kadr zarządzających na kryzys finansowy przyczyniła się do wyższej oceny własnych kompetencji. „Egzamin zdaliśmy w zeszłym roku i to w trybie eksternistycznym. Trzeba było zarządzać zmianą, zwalniać i zatrudniać często jednocześnie. W zasadzie dopiero teraz można powiedzieć, że polski management dojrzewa. Mam jednak nadzieję, że polscy menedżerowie równocześnie są świadomi tego, czego jeszcze musimy się nauczyć, bo czasy na rynku są coraz ciekawsz”, mówi ekspert Talent Club, Beata Kapcewicz z Architektów Kariery.
Wyniki badań pokazują, że problemem menedżerów może okazać się krótkie doświadczenie zawodowe. Młody wiek respondentów wskazuje, że większość z nich weszła na rynek w ostatnich kilku latach. Aż 61% menedżerów pracuje na rynku maksymalnie 4 lata. Doświadczeni menedżerowie aktywni zawodowo powyżej 7 lat stanowią jedynie 6% badanych. Przyglądając się szczegółowym analizom łatwo zauważyć korelację pomiędzy czasem pracy na danym stanowisku a czasem pracy w obecnym miejscu zatrudnienia. Zdecydowana większość badanych awansuje na wyższe stanowisko w firmie raz na rok.
Zarobki w czasie kryzysu
Pozytywna ocena własnych kompetencji przekłada się na wyższe wymagania finansowe menedżerów. „Obserwujemy zmianę w podejściu firm do kwestii zarobków kadry zarządzającej. Obecnie coraz większa część wynagrodzeń jest uzależniona od wyników i powiązana z efektami pracy menedżerów, ale w wielu firmach i korporacjach struktura wynagrodzeń jest nadal nieodpowiednio skonstruowana i egzekwowana, dlatego nie dziwią mnie odpowiedzi respondentów i wnioski płynące z tego obszaru badania”, zauważa Jacek Bochenek, Dyrektor Generalny z Diners Club Polska.
Jak podają autorzy raportu, aż 64% respondentów wyraża opinię, że ich zarobki ‘nie są’ lub ‘raczej nie są’ adekwatne do zajmowanego stanowiska i stażu pracy w firmie. Zaskakująco dużo, bo 17% badanych nie potrafiło określić czy wielkość ich wynagrodzenia jest adekwatna do miejsca w strukturze firmy. Podobną niewspółmierność w zarobkach deklarowano w stosunku do jakości i efektywności wykonywanej pracy. Tylko co piąty menedżer określił swoje wynagrodzenie, jako uczciwe w porównaniu do zaangażowania w pracę.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Top managerowie a narzędzia komunikacji
-
Najważniejsze cechy dobrego menedżera
-
Kadra menedżerska a techniki sprzedaży
-
Wynagrodzenia menedżerów w Polsce I poł. 2011
-
Rozwój firm a kadra zarządzająca 2010
-
Niższe wynagrodzenia menedżerów w Polsce
-
Rozwój firm a kadra zarządzająca 2008
-
Menedżerowie: praca zdalna zmienia nawyki
-
Urlop a wydajność pracy menedżera