eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Długi to dla Polaków wstydliwy problem

Długi to dla Polaków wstydliwy problem

2010-03-20 00:44

Przeczytaj także: Długi Polaków w 2009 r. wg KRUK SA


fot. mat. prasowe

Czy ma Pani/Pan świadomość, że niespłacanie długu doprowadzi do postępowania sądowego i komorniczego?

fot. mat. prasowe

Czy zna Pani/Pan konsekwencje takiego postępowania sądowego i komorniczego?


Około 80% osób wie również, że niespłacanie długów prowadzi do postępowania komorniczego. Choć już znacznie mniejsza grupa respondentów (około 60%) zdaje sobie sprawę z tego, jakie są rzeczywiste skutki egzekucji komorniczej długu. Może być zatem tak, że spora grupa dłużników nie ma świadomości tego, że w wyniku niespłacania pożyczek może ponieść poważne konsekwencje prawne. Przydatne wydawałoby się zatem podjęcie akcji informacyjnej, która poprawiłaby wiedzę na ten temat.

fot. mat. prasowe

Jak ocenia Pani/Pan to, że jest osobą nadmiernie zadłużoną – mającą problemy ze spłata swoich zobowiązań (kredytów, rachunków itp.)? (Można zaznaczyć kilka odpowiedzi)


W kolejnym pytaniu próbowano określić, jak zadłużeni konsumenci oceniają swoją sytuację. Dominującym odczuciem, właściwym dla prawie połowy osób z tej grupy, jest strach przed firmą windykacyjną. Dla 22% respondentów nadmierne zadłużenie jest powodem do odczuwania wstydu. Dodatkowo co trzeci respondent przyznaje, że stara się ukryć to, że jest osobą, która ma problemy ze spłacaniem długów. Ponownie napotykamy zatem na mieszankę dwóch negatywnych emocji – strachu i wstydu, która może powstrzymywać dłużników przed nawiązywaniem bezpośredniego kontaktu z firmą windykacyjną, a zwłaszcza z osobami taką firmę reprezentującymi. Potwierdza to również inny wynik odnotowany w tej części ankiety. Tylko co czwarty dłużnik stwierdził, że stara się za wszelką cenę spłacić swoje zadłużenie. Większość nadmiernie zadłużonych osób nie podejmuje więc działań zmierzających do rozwiązania problemu.

fot. mat. prasowe

Czy obawia się Pani/Pan kontaktu z windykatorem?


Odpowiedzi na pytanie: "Czy obawia się Pani/Pan kontaktu z windykatorem?" potwierdzają odnotowane we wcześniejszych odpowiedziach tendencje. Ponad 60% zadłużonych konsumentów boi się kontaktu z windykatorem. Jest to bez wątpienia skutek odczuwania strachu i wstydu. Lęk przed nawiązaniem kontaktu z windykatorem przekłada się na podejmowanie całkowicie nieracjonalnych działań.

fot. mat. prasowe

Jak Pani/Pan reaguje na sytuację, gdy kontaktuje się z Panią/Panem firma windykacyjna? (Można zaznaczyć kilka odpowiedzi)


Tylko 15% zadłużonych respondentów stwierdziło, że w rozmowie z windykatorem stara się zdobyć informacje na temat tego, jak sobie skutecznie poradzić z problemem zadłużenia. Większość osób stara się nie odbierać listów lub telefonów od firmy windykacyjnej, wziąć windykatora „na litość”, szybko zakończyć rozmowę. Takie nieracjonalne zachowania mogą być próbą poradzenia sobie z odczuwanym wstydem lub lękiem, ale w żaden sposób nie zbliżają do realnego rozwiązania problemu. Jednym z rozwiązań, które mogłyby pomóc osobom zadłużonym w przełamaniu tej bariery, to stworzenie takiej platformy komunikacyjnej między dłużnikiem a firmą windykacyjną, która nie wymagałaby bezpośredniego, osobistego kontaktu. Takim kanałem komunikacji może być np. Internet.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: