Specjaliści PR wobec idei CSR
2007-01-27 00:02
Postrzeganie CSR. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polskie firmy a komunikacja działań CSR
Wizje idealnego umiejscowienia osób koordynujących i inicjujących tego typu działania w osobnych od PRowskich departamentach zderzają się z rzeczywistością. PRowcy nie tylko komunikują na temat strategii odpowiedzialnego biznesu, ale także inicjują działania CSR w swoich firmach bądź u klientów, często spotykając się z oporem zarządu i walcząc z własnymi brakami w wiedzy na ten temat.Badanie zostało przeprowadzone przez dwie organizacje reprezentujące środowisko CSR i PR, czyli Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Polskiego Stowarzyszenie Public Relations. W opracowaniu ankiety uczestniczyli specjaliści na co dzień zajmujący się naukowo lub w praktyce zagadnieniami z zakresu CSR oraz komunikacji. Akcja wypełniania ankiety dostępnej on-line trwała od 6 do 27 listopada 2006r. Patronami medialnymi akcji był magazyn Piar.pl oraz portal PRoto.pl. Patronem akcji, który zapewnił system do zbierania i przetwarzania wyników był www.webankieta.pl. Pracownicy agencji PR, działów związanych z PR i komunikacją zachęcani byli do wypełnienia ankiety za pośrednictwem patronów, organizatorów oraz przez listy mailingowe do członków organizacji koordynujących akcje. Łącznie zebrano 150 ankiet.
Respondenci
W badaniu wzięły udział osoby pracujące w agencjach Public Relations, wewnątrz firm (w działach PR, komunikacji korporacyjnej, Public Affairs, marketingu, biurze rzecznika prasowego, ds. społecznej odpowiedzialności biznesu) i jako freelancerzy. Przedstawiciele agencji stanowili 28% ankietowanych, freelancerzy - 12%, a poszczególnych wymienionych działów w firmie łącznie 60%, z czego zaledwie 2,67% z działów oddelegowanych do spraw związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, a reszta to przedstawiciele komórek zajmujących się komunikacją i budowaniem wizerunku.
Co trzeci ankietowany pracuje w kilkuosobowej firmie liczącej do 10 osób. W większości są to agencje PR i freelancerzy. Następne pod względem popularności odpowiedzi są firmy liczące powyżej 250 pracowników (25,34%). Przedstawiciele firm liczących 11-30 oraz 51-250 zatrudnionych stanowili po 15,34%. Najmniej licznie reprezentowane były firmy o 31-50 osobowym zespole (11,34%). Trzech na czterech ankietowanych pracuje w dużym mieście liczącym ponad 500 tys. mieszkanców. Reszta respondentów pochodzi z miast średniej wielkości z wyraźnym wskaźnikiem, że im mniejsze miasto tym mniej osób je reprezentowało.
Idea CSR inaczej jest realizowana w firmach międzynarodowych, które na poszczególnych rynkach wprowadzają globalną strategię, a inaczej w rodzimych przedsiębiorstwach. Dlatego w ankiecie znalazło się pytanie na temat wielkości reprezentowanego biznesu i jego struktury. Większość respondentów (42%) powiedziało, że reprezentują firmę polską, która posiada jedno biuro. Ponad 20 procent ankietowanych odpowiedziało, że pracuje w międzynarodowej korporacji i tyle samo wskazało, że ich firma jest polskim przedsiębiorstwem posiadającym kilka oddziałów na terenie kraju. Najrzadziej wskazywano, że firma działa w ramach międzynarodowej sieci firm.
Istnieje przekonanie, że firmy, które wdrażają strategię CSR bądź prowadzą programy zaangażowania społecznego mają już minimum dziesięć lat doświadczenia na rynku i stabilną sytuację. Większość ankietowanych wskazało jednak, że pracują w młodej firmie działającej poniżej 5 lat. Ich zainteresowanie CSR może więc wynikać z wysokiej popularności w ostatnim czasie tym zagadnieniem. Firmy działające na rynku 5-10 oraz od 10 do 30 lat stanowią kolejno 27,34 i 28,01% ankietowanych. Pozostałe kilkanaście procent to tzw. firmy z tradycją, które istnieją na rynku ponad 30 lub nawet ponad 70 lat.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Etyka w biznesie coraz ważniejsza
-
CSR: etyka i biznes w jednym
-
Odpowiedzialny biznes wg Polaków
-
Strategia CSR zwiększa sprzedaż
-
W biznesie dobre praktyki tylko na papierze
-
Czy CSR zmieni polskie firmy?
-
Polskie firmy i praktyki CSR
-
Strategia CSR wciąż mało znana firmom
-
Idea CSR nieznana młodym internautom