eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFirmaPatronaty › Dlaczego ekologia dyktuje warunki i działania dużych firm?

Dlaczego ekologia dyktuje warunki i działania dużych firm?

2022-04-15 12:51

Dlaczego ekologia dyktuje warunki i działania dużych firm?

Dlaczego ekologia dyktuje warunki i działania dużych firm? © fot. mat. prasowe

Coraz więcej firm promuje własną działalność jako sprzyjającą środowisku naturalnemu. Wiąże się to nie tylko z pozytywnym wizerunkiem kreowanym w kręgu biznesowym, ale również ze zwiększającą się świadomością społeczną wśród konsumentów oraz zatrudnionych w sektorze dużych przedsiębiorstw. W większości przypadków organizowanie akcji oraz kampanii o charakterze ekologicznym i edukacyjnym, promowanie gospodarki obiegu zamkniętego oraz zwracanie uwagi na nadmierny konsumpcjonizm przyświeca idea dbania o środowisko naturalne.

Przeczytaj także: Kto i co odpowiada za smog? Wielu winnych

Wraz z upływem czasu powyższe strategie zaczęto określać jako zielony marketing lub eco marketing. Jak podkreślają eksperci spojrzenie wstecz i analiza dotychczasowych raportów pozwalają nam dostrzec skokowy wzrost liczby dobrych praktyk dotyczących działań proekologicznych. W 2015 roku opisano 57 przykładów dobrych praktyk, a wraz z nadejściem 2019 roku było ich już 185.

Wpływ na przyszłość zrównoważonego biznesu będzie miał bardziej odpowiedzialny i świadomy klient. W coraz bardziej poinformowanym społeczeństwie konsumenci będą chętniej wybierać produkty i usługi tej firmy, która „wydaje się być bardziej eko”. Wizerunek marki jako przyjaznej środowisku nie zawsze pokrywa się jednak z faktycznym charakterem jej działań, które szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw w znacznym stopniu wpływają na pogłębiający się problem katastrofy klimatycznej. W takim przypadku mamy do czynienia z tzw. greenwashingiem, czyli eko-ściemą.

Ekologia po skandynawsku na przykładzie IKEA


IKEA od lat opiera swoją strategię marketingową na komunikacji promującej zachowania przyjazne środowisku. W swoim oświadczeniu koncern przekazuje: „Globalne ocieplenie nie jest już dalekim zagrożeniem, ale rzeczywistością tu i teraz. Uważamy, że zmiana klimatu to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoi ludzkość.”

Skandynawski gigant nieustannie realizuje kolejne kroki w swojej eko-transformacji. Do 2030 roku całe portfolio produktowe, czyli ponad 12 tys. pozycji produkowane ma być z materiałów nadających się do recyklingu. Co więcej, działania prowadzone są również u podstaw prowadzonej działalności. W 2014 roku około 40% drewna wykorzystywanego przez meblarski koncern pochodziło z odnawialnych źródeł – dziś niewiele brakuje, by było to 100%. Na takiej inwestycji zyskuje nie tylko środowisko – jest ona również korzystna z perspektywy biznesowej zapewniając korzystniejsze i bardziej pewne źródło pozyskiwania materiałów. Dodatkowo budowany jest wizerunek marki jako przyjaznej klientom oraz środowisku naturalnemu, w którym wszyscy funkcjonujemy. Równolegle wraz z upływem czasu IKEA sukcesywnie eliminuje plastikowe opakowania wykorzystywane w restauracjach znajdujących się na terenie sklepów.

W strategii „People & Planet Positive” IKEA przykłada dużą uwagę do odpowiedniej edukacji społecznej, która odpowiednio pokierowana może zmienić przyzwyczajenia konsumentów. Szacuje się, że szwedzki koncern posiada bazę wielkości miliarda klientów. Pokazuje to, jak duży wpływ może mieć on na promowanie idei zrównoważonego rozwoju.

Przyszłość światowych gigantów


Zielona transformacja staje się rzeczywistością i coraz silniej oddziałuje na funkcjonowanie jednostek gospodarczych. Najważniejsza z perspektywy ochrony środowiska naturalnego jest zmiana stylu funkcjonowania gospodarek światowych, a także sektora dużych przedsiębiorstw, które wspólnie najefektywniej mogą przeciwdziałać dalszej degradacji przyrody poprzez aktualizację modelu biznesowego. W związku z tym przez ostatnie pół roku ConQuest Consulting, czyli firma z branży doradztwa biznesowego, opracowywała raport pt. „Dlaczego ekologia dyktuje warunki i działania dużych firm?”. Dzisiaj chcielibyśmy podzielić się z czytelnikami portalu eGospodarka finalną wersją, w której zawarte zostały informacje dotyczące obecnej sytuacji, świadomości Polaków na temat ekologii, czy planowanych zmian prawnych Unii Europejskiej. W najbliższych latach spodziewany jest szereg zmian, które mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie niektórych przedsiębiorstw. W jednym z rozdziałów wyjaśniamy i tłumaczymy, na czym dokładnie będą one polegać i jak w praktyce odbiją się na działalności firm.

Treść raportu opiera się zarówno na danych wtórnych, jak i pozyskanych ilościowych i jakościowych danych pierwotnych. Skontaktowaliśmy się bezpośrednio z osobami, które na co dzień mierzą się z ekologicznymi wyzwaniami, które napotykają duże przedsiębiorstwa. Dzięki wywiadom przeprowadzonym z managerami ds. CSR firm takich jak Raben Group, BNP Paribas czy Kearney, możliwe jest określenie aktualnej sytuacji, zauważyć powtarzające się trendy oraz zobaczyć jak tytułowe „duże firmy” radzą sobie z bieżącymi problemami.

Z wyjątkiem ogólnych informacji na temat ekologii, w treści raportu umieściliśmy praktyczne porady oraz przykłady dobrych praktyk, które przyczyniają się do redukcji śladu węglowego Twojej firmy — zarówno z poziomu strategicznego i zarządczego, jak i z perspektywy każdego pojedynczego członka organizacji. Jeden z rozdziałów poświęcony jest krokom, jakie każdy przedsiębiorca może poczynić, aby zmienić wpływ swojej działalności na środowisko naturalne.

Co więcej, w raporcie wyjaśniamy, czym jest raportowanie TCFD oraz dlaczego w ostatnich latach zyskuje ono na popularności. Porównujemy wpływ na środowisko konkretnych branż, a także ekologiczność sklepów stacjonarnych oraz tych e-commerce. Przedstawiamy pakiet korzyści, nie tylko finansowych, jakie płyną z dostosowania profilu funkcjonowania firmy do założeń zrównoważonego rozwoju.

Czytając raport dowiesz się także, jakie decyzje podejmowane są z poziomu legislacji Unii Europejskiej oraz jak przyczyniły się one do wzrostu znaczenia zrównoważonego finansowania.

Jeśli chciałbyś zadbać o środowisko jako firma lub indywidualny pracownik, ten raport jest właśnie dla Ciebie. Aktualnie aspekt ekologii przedsiębiorstwa jest bardzo często poruszany oraz brany pod uwagę przy codziennych wyborach konsumentów. Dlatego to najwyższy czas, by zadbać o zrównoważony rozwój.

Natomiast jeśli Twoja organizacja już jest „eko”, sprawdź, jak nadchodzące zmiany i panujące na rynku trendy odbiją się na funkcjonowaniu dużych przedsiębiorstw. Pełną treść raportu znajdziesz w linku zamieszczonym poniżej – życzymy przyjemnej lektury!


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: ekologia

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: