Automotive: jak zadbać o ekologię i zrównoważony rozwój?
2020-03-19 12:09
Fabryka samochodów © Marco Herrndorff - Fotolia.com
Przeczytaj także: Przyszłość motoryzacji zależy od dostępu do zielonej energii
Opublikowany przez Capgemini raport dowodzi, że kroki na rzecz zrównoważonego rozwoju podjęło już 60% firm z branży automotive. I wprawdzie dane te mogą napawać optymizmem, to jednak warto pamiętać o ambitnych celach Unii Europejskiej, która założyła, że do 2050 roku emisja spalin zmniejszy się o 60 proc. względem stanu notowanego w roku 1990. Ich osiągnięcie wymaga jednak ogromnych nakładów finansowych, które tylko w ciągu najbliższych 5 lat powinny sięgnąć około 50 mln USD.Czy automotive rozwija się w zrównoważony sposób?
Z raportu Capgemini “Przemysł motoryzacyjny w erze zrównoważonego rozwoju” wynika, że 62 proc. organizacji z sektora automotive ma poczucie, że ma kompleksową strategię zrównoważonego rozwoju z dobrze określonymi celami i zadaniami. Jednak badanie obnażyło zaniedbania m. in. w obszarze IT - zaledwie w ośmiu procentach przedsiębiorstw motoryzacyjnych wdrażane są odpowiednie rozwiązania technologiczne.
W firmach implementacja strategii zrównoważonego rozwoju nie jest kompleksowa. Aby wypełnić założone cele, konieczne jest przeznaczenie nawet dodatkowych 50 mld USD w perspektywie najbliższych pięciu lat. Firmy powinny przede wszystkim zainwestować w pojazdy elektryczne i autonomiczne, oraz usługi mobilności cyfrowej, co znacznie ograniczy negatywny wpływ na środowisko.
fot. Marco Herrndorff - Fotolia.com
Fabryka samochodów
Działania, które powinien podjąć automotive, aby zadbać o zrównoważony rozwój
- Przedsiębiorstwa powinny zaprezentować postępy, które osiągają w zakresie wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju;
- Jako misję organizacje powinny przyjąć dążenie do wdrażania proekologicznych rozwiązań;
- Dyrektorzy i zarządzający firmą są osobami, które powinny przejąć odpowiedzialność za zrównoważony rozwój;
- Konieczne jest planowanie, podejmowanie i rozpowszechnianie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju;
- Niezbędne jest także wykorzystanie technologii, w celu wsparcia prowadzonych działań;
- Wzmacnianie partnerstw, sojuszy i akwizycje mogą być pomocne w skuteczniejszym osiąganiu celu.
Badanie pokazało, że strategie 74 proc. producentów Original Equipment Manufacturer (OEM) obejmują kwestie pojazdów elektrycznych, a jedynie w 56 proc. tych przedsiębiorstw “elektryki” są uwzględnione w planie zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że samochody o napędach elektrycznych w 34 proc. firm tworzone są bez kontekstu środowiskowego - zwłaszcza baterie pojazdów.
Wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi generuje konieczność rozbudowy infrastruktury ładowania. Tylko w 2018 r. liczba stacji zwiększyła się o 44 proc., lecz jedynie 15 proc. producentów OEM planuje wykorzystywać energię odnawialną w stacjach ładowania pojazdów elektrycznych.
Niestety, przed branżą motoryzacyjną jeszcze sporo pracy do wykonania. Badanie zostało przeprowadzone w 500 dużych organizacjach z sektora automotive i pokazało, że zaledwie dziewięć proc. z nich ma dojrzały program zrównoważonego rozwoju, z czego większość liderów pochodzi z Niemiec (28 proc.) oraz z USA (26 proc.).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Bez walki o bioróżnorodność bezpowrotnie tracimy biliony dolarów
-
Zrównoważony rozwój: greenwashing wzbudza podejrzliwość konsumentów
-
Biznes nie dba o bioróżnorodność
-
Elektromobilność: nowe obowiązki dla państw UE
-
Jak rozwija się elektromobilność w branży transportowej w Polsce?
-
Czy sektor TSL powinien bać się ESG?
-
Uwaga na greenwashing. Jak nie nabrać się na "zielone kłamstwa"?
-
Czy Fit for 55 zredukuje emisję CO2 w transporcie?
-
Czy polski transport drogowy jest gotowy na zieloną transformację?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)