eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka III 2020. Kontynuacja gorszych nastrojów

Koniunktura konsumencka III 2020. Kontynuacja gorszych nastrojów

2020-03-18 12:21

Koniunktura konsumencka III 2020. Kontynuacja gorszych nastrojów

Kontynuacja gorszych nastrojów © fotogestoeber - Fotolia

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W lutym nastroje polskich konsumentów zanotowały spadki. Z danych opublikowanych właśnie przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że marzec przyniósł stabilizację tego trendu. Mało optymistyczne oceny dotyczą m.in. przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz gospodarstwa domowego.

Koniunktura konsumencka. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu 2020 r.


Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.). Wzrost (o 2,7 p. proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

Nie uległa zmianie ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.

W odniesieniu do marca 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 6,9 p. proc.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.


Koniunktura konsumencka. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w marcu 2020 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, utrzymał się na poziomie zbliżonym do poprzedniego miesiąca (spadek jedynie o 0,1 p. proc.) i kształtował się na poziomie -2,3.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 p. proc.).

Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 1,8 p. proc.). Ocena przyszłego poziomu bezrobocia pozostała na takim samym poziomie.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe wg miesięcy 2017–202

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W marcu 2020 r. przeprowadzono 1137 wywiadów w okresie 02-11.03.2020 r. (w tym 66 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

dr Piotr Ryszard Cmela

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

2 1

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: