eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka II 2019

Koniunktura konsumencka II 2019

2019-02-20 13:10

Koniunktura konsumencka II 2019

Nastroje konsumenckie zbliżone do styczniowych © vegefox.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Świąteczny grudzień nie nastroił nas zbyt optymistycznie, ale już styczeń przyniósł znaczną poprawę. Co było dalej? Z danych opublikowanych przez GUS wynika, że w lutym bieżące nastroje Polaków pozostały na zbliżonym poziomie do tych z ubiegłego miesiąca. Odrobinę lepsze niż w styczniu okazały się nasze oczekiwania względem przyszłości.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2019

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lutym 2019 r.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był wyższy o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,5*. Wśród składowych wskaźnika, wyższą wartość odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,1 i 1,2 p. proc.). Natomiast pogorszyły się przede wszystkim oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,0 i 1,6 p. proc.). W porównaniu do lutego 2018 r. obecna wartość BWUK była niższa o 0,7 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lutym 2019 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,2*. Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły głównie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,1 i 1,2 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,8 p. proc.). W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 1,0 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.


*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lutym 2019 r. przeprowadzono 1240 wywiadów w okresie 04-13.02.2019 r. (w tym 88 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: