eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sztuczna inteligencja jest już wszędzie?

Sztuczna inteligencja jest już wszędzie?

2018-11-27 09:03

Sztuczna inteligencja jest już wszędzie?

Sztuczna inteligencja © phonlamaiphoto - Fotolia.com

Sztuczna inteligencja nie tylko przestała być kwestia traktowaną jak science-fiction, ale wręcz trafiła pod strzechy. Z danych SAS wynika, że w jednym lub w kilku obszarach działalności korzysta z niej już 72% organizacji z całego świata. Coraz trudniej jest również wymienić branżę, w której nie znajduje ona choćby najmniejszego zastosowania. Tej popularności nie ma się jednak co dziwić, skoro to właśnie AI umożliwia sprawniejszą i bardziej precyzyjną reakcję na potrzeby klientów.

Przeczytaj także: Sztuczna inteligencja musi być etyczna

Sztuczna inteligencja nie jest właściwie żadnym novum. Sam termin powstał już w połowie ubiegłego wieku. Od tego czasu biznes i środowiska akademickie intensywnie pracowały nad rozwojem sieci neuronowych, których sposób działania do złudzenia miał przypominać pracę wykonywaną przez ludzki mózg. Lata mijały aż wreszcie okazało się, że wprawdzie nie udało się stworzyć komputera, który potrafiłby myśleć abstrakcyjnie czy odczuwać emocje, to jednak AI (ang. Artificial Intelligence) stała się niemal naturalnym i niezwykle pomocnym elementem naszego codziennego życia.

AI pomoże odblokować kartę kredytową


Z szacunków NBP wynika, że na początku bieżącego roku Polacy dysponowali aż 39,6 mln kart płatniczych, które - obok telefonu - stanowią dla wielu z nas najistotniejszy z przedmiotów codziennego użytku. Jakiekolwiek problemy z wypłaceniem środków lub dokonaniem płatności sprawiają, że nie możemy normalnie funkcjonować. W takiej sytuacji niezbędna jest sprawna obsługa klienta. Firma Lotte Card z Korei Południowej wykorzystała sztuczną inteligencję oraz system przetwarzania języka naturalnego do stworzenia chatbota, który odpowiadałby na zapytania ze strony klientów w czasie rzeczywistym, maksymalnie redukując czas oczekiwania na odpowiedź. Co warto podkreślić, język koreański jest niezwykle skomplikowany i proste systemy obsługi klienta, niewykorzystujące sztucznej inteligencji, często miały problemy z poprawnym formułowaniem zdań, a udzielane przez nie odpowiedzi były nieprecyzyjne i czasem wprowadzały klientów w błąd.

fot. phonlamaiphoto - Fotolia.com

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja wpływa na coraz więcej aspektów naszego życia.


Powyższy przykład pokazuje, że sztuczna inteligencja przede wszystkim przyśpiesza działanie biznesu, ułatwia pracę konsultantów i pozwala na indywidualne podejście do klienta. W obecnych czasach ma to ogromne znaczenie, gdyż nikt z nas nie lubi czekać. Klienci wymagają szybkiego kontaktu, w przeciwnym wypadku zrezygnują z usługi.

AI w szpitalnej poczekalni


Wizyta w szpitalu zwykle nie jest niczym przyjemnym. Nie wynika to tylko z faktu, że wiąże się ona z problemami zdrowotnymi, ale często również długim oczekiwaniem w poczekalni, kłopotami z odszukaniem dokumentacji, wydłużonym czasem realizacji poszczególnych procedur medycznych itp. Jednym z powodów tej sytuacji są problemy z dostępem do informacji i potrzeba ich manualnego wyszukiwania. Szpital Uniwersytecki w Montpellier na południu Francji wykorzystuje sztuczną inteligencję do analizy danych na temat pacjentów, co pozwala lepiej zarządzać ich wizytami i czasem pracy personelu. System analizuje zarówno ustrukturyzowane, jak i nieustrukturyzowane dane pochodzące z dokumentacji medycznej, notatek lekarzy i pielęgniarek, tworząc pełen obraz osoby odwiedzającej szpital i umożliwiając skrócenie czasu obsługi pacjenta, szybsze postawienie diagnozy oraz zaproponowanie leczenia w ramach przyjętej klasyfikacji.

e-zakupy ze sztuczną inteligencją w tle


Według badania "E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska", coraz więcej Polaków robi zakupy przez Internet. Może to wynikać z rosnącego zaufania do kupowania w sieci – co czwarty respondent uważa, że zakupy online są w pełni bezpieczne.

Bezpieczeństwo transakcji jest również kluczowym aspektem dla e-sklepów, takich jak np. Shop Direct, jednego z największych sprzedawców w Wielkiej Brytanii, obsługującego ponad cztery miliony klientów. Shop Direct oferuje klientom różne formy zapłaty za towary, w tym własną kartę kredytową. Firma wykorzystuje sztuczną inteligencję do scoringu kredytowego w czasie rzeczywistym. Podczas gdy kupujący nabywają interesującą ich rzecz, komputer weryfikuje czy można im udzielić kredytu. Cała operacja przebiega na tyle sprawnie, że nie wstrzymuje klienta na żadnym etapie procesu zakupowego.

Woda, prąd, AI


Dla większości z nas woda w kranie, prąd w gniazdku i ciepło bijące z grzejników są czymś naturalnym. Nie zastanawiamy się, jaki jest proces dystrybucji mediów i w jaki sposób firmom i administracji udaje się zachować ciągły dostęp do tych dóbr. Firma Energias de Portugal, S.A. (EDP), jeden z największych dostawców energii w Portugalii, wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania potencjalnych usterek i planowania prac serwisowych, co pozwala zminimalizować ewentualne przerwy w dostawie prądu. EDP używa również AI do określania zapotrzebowania użytkowników, dzięki czemu może bardziej optymalnie dystrybuować posiadane zasoby.
Dzięki aplikacjom takim jak Siri czy Google Assistant, sztuczna inteligencja jest obecna w różnych formach w większości modeli smartfonów. Niemal każdy z nas wie, jak działa asystent głosowy, który może nas poinformować o tym jaka jest pogoda czy wskazać najbardziej optymalną trasę podróży. Warto jednak pamiętać, że w wielu przypadkach sztuczna inteligencja nie jest produktem „samym w sobie” adresowanym do użytkownika końcowego. Częściej stanowi narzędzie umożliwiające świadczenie różnego rodzaju usług szybciej i bardziej efektywnie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: sztuczna inteligencja, AI

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: