eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Polska najatrakcyjniejszym miejscem do inwestycji w hotele

Polska najatrakcyjniejszym miejscem do inwestycji w hotele

2018-06-29 12:31

Polska najatrakcyjniejszym miejscem do inwestycji w hotele

Hotel © Vlad Kochelaevskiy - Fotolia.com

Inwestycje hotelowe w Polsce rozwijają się w niezwykle prężnym tempie. Dobitnym na to dowodem może być chociażby raport CBRE „European Hotels. Investor Intensions Survey 2018”, z którego wynika, że nasz kraj postrzegany jest przez inwestorów jako najbardziej atrakcyjna lokalizacja hotelowa w Europie Środkowo-Wschodniej. W rankingu ogólnoeuropejskim polski rynek hotelowy zajmuje z kolei wysokie, dziewiąte miejsce.

Przeczytaj także: Inwestycje hotelowe w Europie, czyli zachód w tyle

Polska na hotelowym topie


9 na 10 inwestorów przepytanych na potrzeby badania CBRE wskazało, że w tym roku planuje inwestycje w nieruchomości hotelowe. Co więcej, połowa z nich zamierza zainwestować więcej niż w zeszłym roku, a 44% pozostawić wydatki na tym samym poziomie. Analogicznie jak miało to miejsce w ubiegłym roku, najatrakcyjniejszymi lokalizacjami dla nieruchomości hotelowych są Wielka Brytania (35% wskazań inwestorów), Niemcy (18%) oraz Hiszpania (16%). Polska również nie ma powodów do wstydu - w tym roku zajęliśmy silną, 9. pozycję, awansując tym samym o jedno oczko.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że nasz kraj jest zdecydowanym faworytem w regionie CEE. Pierwsze miejsce Polski nie powinno zaskakiwać - w 2017 roku odnotowano rekord pod względem liczby oraz wartości inwestycji na rynku hotelowym (350 mln euro), co zaostrza apetyt inwestorów na kolejne lata.

Pierwsza 10 najatrakcyjniejszych miejsc do inwestycji w Europie przedstawia się następująco: Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania, Francja, Irlandia, Włochy, Portugalia, Holandia, Polska oraz Czechy.

fot. Vlad Kochelaevskiy - Fotolia.com

Hotel

Polska najatrakcyjniejszym miejscem do inwestycji w hotele w regionie CEE.


- Ubiegły rok, zarówno pod względem wielkości jak i liczby transakcji hotelowych, był rekordowy dla Polski. Inwestycje na tym rynku wyniosły około 350 mln euro, a wiele wskazuje na to, że 2018 rok będzie jeszcze lepszy. Po pierwsze, apetyt inwestorów rośnie. W naszym badaniu aż 90% respondentów wskazało, że w 2018 roku zainwestuje w hotele. Po drugie, tego typu inwestycje już nie są postrzegane jako niszowa forma lokaty kapitału. Grono zainteresowanych inwestorów sukcesywnie się powiększa, a liczą oni przede wszystkim na wzrost wartości kapitału w przyszłych latach – mówi Przemysław Felicki, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych, CBRE.

Grono hotelowych inwestorów się powiększa


Hotele przestały być postrzegane jako niszowa forma lokowania kapitału. Grono inwestujących stale się powiększa. Z raportu CBRE wynika, że hotelowych inwestycji poszukują głównie firmy prywatne, które stanowią aż 28% inwestorów, następnie fundusze inwestycyjne (23%) oraz indywidualne osoby lub spółki rodzinne (20%). To właśnie oni są najbardziej zainteresowani umowami najmu (32%, wzrost o 4% w stosunku do 2017 roku), następnie obiektami wolnymi od umów (26%), które dają największą elastyczność, 23% preferuje umowy zarządzające hotelami, a 18% wyraża zainteresowanie umowami franczyzowymi.
- Te wyniki są zgodne z tym, co widzimy na polskim rynku hotelowym, gdzie dążenie funduszy inwestycyjnych do inwestowania w umowy najmu skłania coraz większą liczbę deweloperów do zainteresowania tymi formami operacyjnymi – mówi Przemysław Felicki z CBRE.

Hotelowe mocne i słabe strony


Główne motywacje dla inwestycji w hotele to oczekiwanie wzrostu wartości kapitału (ten argument został wskazany przez 38% respondentów) oraz potrzeba dywersyfikacji portfela (16% wskazań). Inwestorzy podkreślali również, że oczekują wyższej stropy zwrotu, w porównaniu do oferowanych przez innego typu nieruchomości.

Na drodze inwestycji hotelowych stoi jednak kilka przeszkód. Te najważniejsze to cena aktywów wskazywana przez 32% inwestorów, co oznacza wzrost o aż 13 pp. w porównaniu do ubiegłego roku. Na drugim miejscu wśród barier znalazło się otoczenie geopolityczne wskazywane przez co piątego inwestora, a podium domyka dostępność środków (15% wskazań).

Metodologia badania:
Badanie „European Hotels. Investor Intentions Survey 2018” zostało zrealizowane przez CBRE w 2018 roku. Wielkość próby wyniosła 336 respondentów (inwestorów) na całym świecie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: