eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 14/2018

Europa: wydarzenia tygodnia 14/2018

2018-04-08 14:54

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 13/2018

  • Wnioski wynikające z prestiżowych rankingów innowacyjności. W Global Innovation Index ukazało się zestawienie 127 krajów i gospodarek z całego świata. W tym zestawieniu Polska zajęła 38. miejsce, niestety za Malezją czy Bułgarią. W drugim znaczącym na świecie rankingu – Bloomberg Innovation Index Polska zajęła 21. miejscu na 80 krajów uczestniczących w rankingu. Warto też dodać, że w Europejskim Rankingu Innowacyjności Polska zajęła 25. miejsce na 28 krajów (w porównaniu do z 2016 spadliśmy o dwie pozycje). Prestiżowe instytucje wypracowały regulaminy ocen poszczególnych krajów. Przedstawiona w nich pozycja Polski nie pozostawia złudzeń. Powyższe rankingi nie są dla nas korzystne mimo bardzo częstych optymistycznych wypowiedzi osób z grona rządzących, oraz ze środowisk naukowych oraz badawczo-wdrożeniowych. Pozostawiam naszych czytelników sam na sam z tymi cyframi, sugerując ich przeanalizowanie...
  • Czyżby koniec optymizmu w unijnej gospodarki? Wielu analityków wypowiada się z dużą ostrożnością na temat obecnego stanu i bliskiej perspektywy w unijnej gospodarce. Te opinie psują nieco nastroje prezentowane na podstawie publikowanych dotąd wskaźników z gospodarek eurostrefy (a także z Polski). Ostatnie dane z Niemiec (m.in. PMI) skłaniają do zastanowienia i postawienia pytania, czy największa gospodarka Europy minęła swój szczyt. Jeśli jest to prawda, to nie są to także dobre prognozy dla naszego kraju, bo Niemcy są nas największym partnerem handlowym. Podzielam pogląd, że w najbliższych miesiącach powinniśmy uważnie obserwować dane napływające ze strefy euro. My podzielamy pogląd, że wg obecnych wskaźników PMI oraz niemieckiego instytutu Ifo prawdopodobna jest teza, że gospodarka europejska może mieć już za sobą szczyt wzrostu, a już kolejne kwartały mogą przynieść lekkie spowolnienie... Dla potwierdzenia naszej opinii prezentuję ostatnie wskaźniki i tak PMI w Niemczech spadł do 58,2 pkt. wobec 60,6 pkt. na koniec lutego. We Francji jest podobnie. Wskaźnik PMI spadł do 53,7 pkt. Wobec wcześniejszego 55,9 pkt.
  • Sztuczna inteligencja (SI), czyli o perspektywach nie tylko francuskiej gospodarki. Prezydent Emmanuel Macron jest przekonany, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje wiele różnych modeli biznesowych i warunkiem utrzymania się w czołówce nowoczesnych gospodarek świata jest uczestnictwo Francji w rozwoju i rywalizacji w tej dziedzinie. W tym celu francuski rząd postanowił wydać przez najbliższe pięć lat 1,5 mld euro na wsparcie badań dotyczących sztucznej inteligencji. Na pomoc finansową mają szansę liczyć przede wszystkim startupy. Oznacza to, że rząd nie powierza rozwoju tej dziedziny w ręce tylko firm prywatnych i prywatnego kapitału, ale chce wspierać firmy torujące drogę do nowoczesności. Analizy wskazują, że czołówkę światową w tej dziedzinie tworzą dziś Stany Zjednoczone i Chiny. W USA jej rozwój napędza całkowicie sektor prywatny, wielkie korporacje i część startupów. W opinii ekspertów poziom rozwoju tej dziedziny będzie miał wpływ nie tylko na rozwiązania techniczne i metody technologiczne w produkcji i w usługach, ale zdecyduje także o szeroko rozumiany postępie cywilizacyjnym. Nie można jednak lekceważyć też tego, że z rozwojem sztucznej inteligencji wiążą się także procesy, które mogą być zagrożeniem dla demokracji.
  • Co czeka Polską gospodarkę w bliskiej perspektywie. W Niemczech i Francji pojawiły się niepokoje związane z analizą parametrów opisujących stan gospodarki tych krajów. Znając związek polskiej gospodarki z gospodarkami eurostrefy, a szczególnie z gospodarką niemiecką warto z uwagą obserwować zmiany także w polskiej gospodarce. Warto analizować zmiany jej głównych parametrów, należy obserwować, czy jakieś niepokojące sygnały nie nadchodzą też z polskiej gospodarki. W naszej opinii publicznej utrwalona została opinia o bardzo dobrym stanie naszej ekonomii. My jednak odradzamy hurraoptymizm. Przy bardzo dobrych odczytach miesięcznych produkcji i sprzedaży spodziewamy się, że wzrost gospodarczy spowolni już w I kw. Co prawda spadek będzie nieznaczny, bo prawdopodobnie wyniesie około 4,7 proc., wobec 5,1 proc. w IV kw. 2017 r. Obecnie dobrą sytuację w polskiej gospodarce w bliskiej perspektywie potwierdza m.in. wskaźnik PMI, chociaż produkcja przemysłowa spowolniła w lutym do 7,4 proc. (z 8,6 proc.), a tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w ujęciu realnym utrzymało się w lutym na dotychczasowym poziomie 7,7 proc. Mamy jednak świadomość, że pierwsze objawy wyhamowywania w Niemczech, prędzej czy później odbiją się również i na nas i jest to tylko kwestia czasu.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

SEAT ZAPOWIADA OFENSYWĘ PRODUKTOWĄ. W 2020 ROKU WYPUŚCI NA RYNEK PIERWSZE SAMOCHODY ELEKTRYCZNE.

SEAT notuje w Polsce rekordowe wyniki sprzedaży. W 2017 roku klienci hiszpańskiej marki zarejestrowali 10,5 tys. aut. To najlepszy wynik od kilkunastu lat. W pierwszych miesiącach tego roku dynamika sprzedaży jest na poziomie 45 proc., co jest dobrym prognostykiem na kolejne kwartały. Tym bardziej że SEAT zapowiada szereg nowości. Na 2020 rok planuje ofensywę na rynku samochodów elektrycznych. Swoją nowość, czyli turystyczne elektryczne auto wyścigowe, SEAT prezentuje podczas tegorocznych Targów Motor Show w Poznaniu.

– W 2017 roku SEAT w Polsce, już jako część Volkswagena, osiągnął najlepsze wyniki od 2001 roku. To jest dla nas niesamowity sukces, po kryzysie w latach 2011–2012 w Polsce i na świecie. W ubiegłym roku mieliśmy wzrost zwłaszcza w sprzedaży do klienta prywatnego – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Góralczyk z firmy SEAT.

Polska stała się jednym z dziesięciu największych rynków dla SEAT-a. W 2017 roku Polacy zarejestrowali niemal 10,5 tys. samochodów tej marki, niemal o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Znacznie wzrosła zwłaszcza sprzedaż do klientów prywatnych – o ponad 41 proc., co było drugim najlepszym wynikiem pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży do klientów prywatnych. Obiecująco wyglądają też pierwsze dane z 2018 roku.

– Wyniki sprzedażowe dwóch pierwszych miesięcy tego roku napawają nas ogromnym optymizmem. Zarejestrowaliśmy ponad 2 tys. nowych samochodów. Mamy wzrosty w stosunku do analogicznych miesięcy zeszłego roku rzędu 45 proc. – wskazuje Jakub Góralczyk.

Koncern notuje wzrosty również na innych kluczowych rynkach. Po dwóch miesiącach tego roku liderem sprzedaży pozostaje Hiszpania (+18,1 proc., 17,1 tys. aut), a na drugim miejscu są Niemcy (+15 proc., 13,7 tys.).

– SEAT bardzo silnie się rozwija w sensie geograficznym. Do tej pory marka była obecna przede wszystkim w Europie, a w najbliższych latach będziemy obecni również w Afryce, Ameryce Łacińskiej, Południowej. Będziemy też powoli wchodzili na rynek chiński i szerzej azjatycki – mówi Jakub Góralczyk.

Jak przekonuje ekspert SEAT-a, na duży wzrost zainteresowania ma wpływa coraz bogatsza oferta. Na rynku dobrze przyjęła się Ibiza w nowej generacji oraz Ateca, czyli pierwszy SUV, którego sportowa wersja jeszcze w tym roku wyjedzie na polskie drogi. Wkrótce na rynku pojawi się siedmioosobowy Tarraco, czyli trzeci SUV, po modelach Ateca i Arona. Także w tym roku po raz pierwszy na ulice wyjadą samochody z logotypem Cupra.

– Stwierdziliśmy, że na tyle dobrze SEAT radzi sobie w Polsce i na świecie, że możemy Cuprę potraktować osobno, dać jej więcej przestrzeni – wyjaśnia Góralczyk. – Na Tarraco nie kończymy naszej ofensywy. W tym roku pojawi się nowa generacja Leona, a w 2020 roku, czyli już za dwa lata, pojawi się największa ofensywa samochodów elektrycznych.

Koncern ma już w swoim portfolio takie auta. Jednym z nich jest elektryczne auto wyścigowe Cupra e-Racer, które jest flagowym modelem prezentowanym na tegorocznych targach Motor Show w Poznaniu.

– To samochód o niesamowitych osiągach, który sprint do setki osiąga w 2,3 sekundy, a prędkość maksymalną 270 km/h rozwija błyskawicznie, w dodatku bardzo designersko wyglądający. To przyszłość e-mobilności w naszym wykonaniu – wyjaśnia Góralczyk.

Kierowcy coraz częściej wybierają ekologiczne samochody. Dane KPMG i PZPM pokazują, że w 2017 roku zarejestrowano 18 tys. samochodów hybrydowych (wzrost o 69 proc.) i ponad tysiąc samochodów elektrycznych (wzrost o 87,7 proc.).

SEAT zapowiada też dalsze inwestycje w nowe technologie, m.in. connectivity, czyli rozwiązania umożliwiające łączność pomiędzy kierowcą a otoczeniem, czyli korzystanie z funkcji smartfona za pośrednictwem ekranu pokładowego. Marka idzie też krok dalej, wdrażając system Amazon Alexa – wystarczy kilka komend głosowych, by odsłuchać wiadomości czy skorzystać z nawigacji. Docelowo dzięki systemowi możliwe ma być też połączenie z inteligentnym domem.

– Wszystkie rozwiązania technologiczne, które wprowadza branża motoryzacyjna, mają na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa. Urządzenia z zakresu connectivity także. W Polsce jest bardzo silny trend korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy, więc jeżeli telefon jest bezdotykowo połączony z systemem w samochodzie, to kierowca jest się w stanie skupić na drodze – podkreśla Jakub Góralczyk.

Jakub Góralczyk, SEAT

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: