eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Indeks NBI: Niemcy znowu na prowadzeniu

Indeks NBI: Niemcy znowu na prowadzeniu

2017-12-13 09:01

Indeks NBI: Niemcy znowu na prowadzeniu

Niemcy liderem © viperagp - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Znamy wyniki najnowszego wskazania NBI - indeksu określającego reputację 50 krajów rozwiniętych i rozwijających się. Ostatni odczyt wskazuje na odzyskanie pozycji lidera przez Niemcy, które niewątpliwie skorzystały na spadku reputacji Stanów Zjednoczonych. Na drugiej pozycji zestawienia uplasowała się Francja, a na trzeciej Wielka Brytania, której udało się powrócić na podium po zeszłorocznym, będącym wynikiem Brexitu, spadku. Po raz pierwszy w historii w TOP 5 znalazła się przestrzeń dla Japonii, która współdzieli czwarte miejsce rankingu z Kanadą.

Przeczytaj także: Indeks NBI: reputacja krajów w dół

Autorzy badania tradycyjnie już biorą pod lupę 50 rozwiniętych i rozwijających się krajów. Główny indeks NBI (Nation Brands Index SM) stanowi syntetyczną miarę, na którą składają się indeksy cząstkowe określające poziom reputacji danych państw w wymiarach:
  • Exports,
  • Governance,
  • Culture,
  • People,
  • Tourism oraz
  • Immigration-Investment.

Stany Zjednoczone tracą w globalnym postrzeganiu


Stany Zjednoczone pod rządami Donalda Trumpa nie mają powodów do nadmiernego zadowolenia. Okazuje się bowiem, że były jedynym ujętym w zestawieniu krajem, w przypadku którego odnotowano pogorszenie ogólnego wyniku NBI. Z drugiej jednak strony, nie przeszkodziło im to pozostać w pierwszej piątce najlepiej ocenianych krajów w trzech z sześciu kategorii: Culture i Exports (pozycja 2) Immigration-Investment (pozycja 5). Tak czy inaczej spadek z 19 na 23 miejsce w kategorii Governance to bardzo słaby wynik jak na światowe mocarstw.
– Spadek pozycji Stanów Zjednoczonych w kategorii Governance oznacza, że jesteśmy świadkami „efektu Trumpa”, czyli konsekwencji przesłania politycznego prezydenta Trumpa, który stawia Amerykę na pierwszym miejscu („America First”). Jednak w tym roku Amerykanie lepiej oceniają swój kraj niż w roku ubiegłym. Podobny spadek w globalnym postrzeganiu reputacji Stanów Zjednoczonych miał miejsce po ponownym wyborze Georga W. Bush’a na prezydenta. Wtedy kraj ten spadł w rankingu na siódme miejsce. Wcześniej Ameryka nigdy nie wypadała poza czołówkę rankingu na dłużej niż jeden rok. Ciekawe jest co pokaże ranking w 2018 roku” – komentuje profesor Simon Anholt, który w 2005 r. opracował badanie NBI.

Niemcy zyskują w kategoriach Governance, People, Culture


Niemcy, w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, cieszą się bardzo stabilnym wizerunkiem we wszystkich sześciu kategoriach wskaźnika. Największa poprawa dotyczy wymiarów Culture (+1,07), Governance (+1,28) i People (+1,34). Niemcy plasują się zatem w pierwszej piątce krajów we wszystkich kategoriach z wyjątkiem jednej, Tourism, w której kraj ten notuje poprawę, ale wciąż nie znalazł się w najlepszej piątce.

Poprawa ogólnego wyniku dla Niemiec to efekt korzystnej zmiany postrzegania kraju przez Egipcjan (+5,92), a także Rosjan (+2,26), Chińczyków (+2,17) i Włochów (+2,06). Amerykanie jako jedyni klasyfikują Niemcy poza pierwszą dziesiątką marek narodowych, przypisując Niemcom miejsce jedenaste.

Wielka Brytania odzyskuje pozycję


Poprawiło się globalne postrzeganie reputacji Wielkiej Brytanii, która w 2016 r., bezpośrednio po głosowaniu w sprawie Brexitu, zanotowała istotny spadek. Biorąc pod uwagę ogólny wynik indeksu, kraj ten odzyskał niemal pozycję z 2015 r., notując poprawę we wszystkich sześciu kategoriach. Zyskuje więc miejsce wśród pięciu najlepszych krajów w kategorii Culture, Immigration-Investment, Exports, Tourism. Wielka Brytania uzyskała największą poprawę wizerunku w kategorii Governance (niemal dwa punkty) oraz People, co sugeruje, że większość krajów pogodziła się z wynikiem głosowania w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, a ich postrzeganie tego kraju, po uprzednim wstrząsie, ponownie się ustabilizowało.

fot. mat. prasowe

Indeks NBI TOP 10

Wielka Brytania ugruntowuje swoją pozycję na miejscu trzecim.


Francja i Japonia – skok w globalnym postrzeganiu narodowych marek


Francja i Japonia zanotowały poprawę, korzystając ze spadku Stanów Zjednoczonych, co pozwoliło im poprawić pozycję w rankingu ogólnym. Po raz pierwszy od stworzenia rankingu NBI, Francja uplasowała się na drugim miejscu, przeskakując z piątego miejsca w zeszłym roku, ale zyskała też we wszystkich sześciu kategoriach. Poprawa widoczna jest przede wszystkim w kategorii Governance, w której wynik Francji stoi na poziomie dwukrotnej wartości średniej, a także w kategorii Immigration-Investment. Francja zajęła czołowe miejsce wśród wszystkich krajów w kategorii globalnego postrzegania Culture, drugie miejsce w kategorii Tourism oraz piąte w odniesieniu do Exports.

Rok 2017 był też pomyślny dla Japonii. Kraj ten dzieli z Kanadą czwarte miejsce, co dla Japonii jest najwyższym ogólnym wynikiem na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Dobrze postrzegany jest zwłaszcza w kategorii Exports, bo w tej kategorii Japonia wyprzedza pozostałe kraje, ale wykazała również znaczną poprawę w porównaniu do średniej w kategoriach Governance, Culture, Immigration-Investment.

Jak twierdzi Vadim Volos, Senior Vice President of Public Affairs and Consulting w GfK:
– Indeks marek narodowych pozwala naszym klientom zrozumieć na jakiej pozycji plasują się ich kraje w kwestii ich obecnego wizerunku, dynamiki i potencjału oraz z czego to wynika. Zmiana globalnej percepcji marki narodowej jest wyzwaniem i następuje powoli. Zrozumienie negatywnych opinii i aktywne komunikowanie o podejmowanych działaniach i zmianach sprawia, że kraje te mogą wpływać na stronnicze i nieaktualne ich postrzeganie.

O badaniu
W ramach tego przeprowadzanego raz do roku badania GfK dokonuje pomiaru wizerunku 50 krajów w kategoriach Governance, People, Culture, Immigration-Investment, Exports, Tourism. Próbę stanowi 20 185 osób w wieku +18 lat w 20 krajach. Tegoroczne badanie zrealizowano w dniach 7-25 lipca 2017 roku. 50 krajów, które brały udział w badaniu, podzielone według regionów:

Ameryka Północna: Stany Zjednoczone, Kanada
Europa Zachodnia: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Irlandia Północna, Norwegia*, Szkocja, Szwecja. Szwajcaria, Włochy, Wielka Brytania
Europa Środkowo-Wschodnia: Rosja, Polska, Czechy, Węgry, Turcja, Ukraina*
Region Azji i Pacyfiku: Japonia, Korea Południowa, Chiny, Indie, Tajlandia, Indonezja, Singapur, Tajwan, Australia, Nowa Zelandia
Ameryka Łacińska: Argentyna, Brazylia, Meksyk, Chile, Peru, Kolumbia, Ekwador
Bliski Wschód i Afryka: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Arabia Saudyjska, Republika Południowej Afryki, Kenia, Nigeria, Katar.

Chińscy respondenci proszeni byli o ocenę wszystkich krajów poza własnym.

*Nowo dodane do NBISM w 2017 roku. Trzy kraje (Kuba, Iran i Kazachstan) brały udział w badaniu w 2016 roku, ale w 2017 już nie.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: Nation Brands Index, NBI, reputacja krajów

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: