eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 2/2017

Europa: wydarzenia tygodnia 2/2017

2017-01-15 11:50

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 1/2017

  • Unijny budżet groźny dla Polski. Zapowiadana od dłuższego czasu reforma unijnego budżetu staje się coraz bliższa. Grupa ekspertów i polityków zaproponowała założenia dla takiej zmiany, a przedstawił ją w Parlamencie Europejskim były premier Włoch i były komisarz Mario Monti (to on kieruje tą grupą). Za reformą zasad finansowania UE wypowiedział się nowy komisarz UE ds. budżetu Guenther Oettinger.
  • Stopa bezrobocia. Według Eurostat-u bezrobocie w strefie euro wyniosło w listopadzie 9,8 proc. (to najniższy poziom od lipca 2009 r.). Rok wcześniej ten wskaźnik wynosił 10,5%.
  • Kary za oszustwa na szkodę budżetu UE. Min 4 lata grożą za poważne naruszenie przepisów w tym zakresie. Komisje europarlamentu ds. kontroli budżetowej i ds. swobód obywatelskich poparły przepisy uzgodnione z rządami państw UE.
  • Niemiecka gospodarka. Według Federalnego Urzędu Statystycznego w Wiesbaden w ubiegłym roku Produkt Krajowy Brutto Niemiec wzrósł o 1,9 proc. r/r. Niemiecka gospodarka zanotowała nadwyżkę budżetową w wysokości 7 mld euro. Uważam za celowe przypomnieć, że w ubiegłym roku także Czechy zanotowały nadwyżkę budżetową.
  • Obniżka podatków w Niemczech. Minister finansów Wolfgang Schaeuble zapowiedział obniżkę podatków po wyborach parlamentarnych. Zmiana będzie dotyczyła tak płatników indywidualnych jak i dla biznesu. Planowane ulgi mają wynieść około 15 mld euro.
  • Kłopoty szefa Komisji Europejskiej Jean-Claude Junckera są coraz większe. Frakcja Sojusz Socjalistów i Demokratów (w PE druga co do wielkości) chce, by szef Komisji Europejskiej stanął przed parlamentarną specjalną komisją śledczą. Ma ona wyjaśnić jego rolę w blokowaniu prac mających ukrócić praktyki podatkowe, umożliwiające korporacjom znaczące obniżenie podatków. Jako premier Luksemburga jest odpowiedzialny za stworzenie systemu, dzięki któremu Luksemburg stał się rajem podatkowym dla międzynarodowych korporacji. Międzynarodowe Konsorcjum Dziennikarzy Śledczych (ICIJ) ujawniło, że przez wiele lat umożliwiło to ponad 350 koncernów płacenie bardzo niskich podatków. Ostatnio brytyjski "Guardian" powołując się na dokumenty twierdzi, że potajemnie blokował prace zespołu powołanego przez UE, aby ukrócić te praktyki...
  • Kryzys we włoskim systemie bankowym. Największy włoski bank UniCredit powiększy o 8,1 euro rezerwy na tzw. złe długi.
  • Greckie zadłużenie. Indywidualne zobowiązania Greków wobec państwa przekroczyły 94 miliardy euro. W opinii analityków dług będzie się jeszcze powiększać.
  • Afera spalinowa rozszerza się . Unijne służby śledcze podejrzewają, że Renault i Fiat Chrysler (FCA)dopuszczały się one fałszowania pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach samochodów z silnikami Diesla.
  • Afera Dieselgate nie przeszkadza w sprzedaży. Skandal z fałszowaniem wyników pomiaru składu spalin nie przeszkadzają VW w osiągnięciu sukcesów handlowych. W 2016 wzrosła sprzedaż koncernu wzrosła o 3,8 proc. r/r.
  • Jednak Gazprom. Mimo Komisja Europejska opublikowała decyzję ws. eksploatacji gazociągu Opal (odnoga Nord Streem-u). Swoją decyzją UE udostępnienia Rosji większą część przepustowości gazociągu.
  • Francuski koncern atomowy Areva nie upadnie. KE zatwierdziła plan francuskiego rządu. Przewiduje on dokapitalizowanie koncernu kwotą 4,5 mld euro. Realizacja planowanej restrukturyzacji ma umożliwić koncernowi rentowną działalność bez szkód dla jednolitego rynku.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

Naczelne hasło niemieckiego koncernu: ROZWÓJ ! VOLKSWAGEN PREZENTUJE NOWY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY

Jak interesujące mogą być przyszłe samochody elektryczne, Volkswagen prezentuje w Detroit na przykładzie studyjnego I.D. BUZZ. To zadziwiająco przestronny model z napędem na cztery koła, z silnikami przy przedniej i tylnej osi, mogący także poruszać się w pełni automatycznie (w trybie jazdy „I.D. Pilot”) oraz wyposażony we wskaźniki i elementy obsługi nowej generacji. „I.D. BUZZ to van stworzony według zupełnie nowej koncepcji. Skonstruowano go w oparciu o nową modułową platformę do budowy samochodów elektrycznych (MEB), by zapewniał komfort i jak największą przestrzeń potrzebną do wygodnego podróżowania. Zasięg elektryczny tego auta wynosi maksymalnie 600 km (według normy NEDC)”, powiedział dr Frank Welsch, Członek Zarządu marki Volkswagen do spraw rozwoju. Energia zasilająca akumulatory modelu I.D. BUZZ jest dostarczana indukcyjnie albo poprzez ładowanie na stacji zasilania prądem. Ładowanie prądem o mocy 150 kW do poziomu 80% pojemności akumulatorów trwa około 30 minut.

Minęły zaledwie cztery miesiące odkąd Volkswagen podczas salonu samochodowego w Paryżu zaprezentował mniejszego brata I.D. BUZZ – model o nazwie I.D. Także ten samochód był modelem rewolucyjnym. I.D. to kompaktowe auto elektryczne o zasięgu do 600 km, które będzie sprzedawane od 2020 roku. Jest to także pierwszy samochód skonstruowany na bazie modułowej platformy MEB, który wejdzie do produkcji seryjnej oraz pierwszy model studyjny Volkswagena, który może jeździć całkowicie autonomicznie.

Nowy I.D. BUZZ jest z kolei pierwszym vanem, który to potrafi – lekkie naciśnięcie na kierownicę i chowa się ona w tablicy rozdzielczej, a samochód z trybu kierowania ręcznego przechodzi w tryb jazdy automatycznej „I.D. Pilot” (w ofercie od 2025 roku). Kierowca może wtedy obrócić swój fotel, żeby swobodnie rozmawiać z pasażerami. Laserowe skanery, ultradźwiękowe i radarowe czujniki, kamery Area-View oraz kamera z przodu auta monitorują otoczenie wokół samochodu; dodatkowe informacje na temat ruchu drogowego są odbierane z sieci.

Klasyczny kokpit samochodowy w I.D. BUZZ nie istnieje. Za pośrednictwem wyświetlacza Head-up AR (Augmented Reality) najważniejsze informacje ukazują się w zasięgu wzroku kierowcy pod postacią trójwymiarowego obrazu i są wirtualnie wyświetlane na drodze przed samochodem. System multimedialny auta czy klimatyzację można obsługiwać za pośrednictwem przenośnego tabletu. Elementy obsługi samochodu potrzebne do tego, by prowadzić auto znajdują się na samej kierownicy. W jej wnętrzu, inaczej niż we współczesnych samochodach, nie ma przycisków lecz znajduje się rodzaj touchpada z aktywnymi polami. W ten sposób klasyczna kierownica ustąpiła miejsca wielofunkcyjnej, wirtualnej kierownicy do sterowania pojazdem i jego funkcjami. Wnętrze tego ośmiomiejscowego, studyjnego modelu rozplanowano tak funkcjonalnie, jak w żadnym innym samochodzie elektrycznym. Możliwość konfiguracji foteli na różne sposoby oraz interaktywne systemy na pokładzie I.D. BUZZ stwarzają liczne możliwości aranżacji wnętrza. Dzięki rozszerzonej platformie MEB-XL model, którego długość wynosi 4942 mm, szerokość 1976 mm, a wysokość 1963 mm wyróżnia się wnętrzem o wielkości dotąd niespotykanej wśród samochodów tej klasy.

I.D. BUZZ jest nie tylko przestronny, ale dzięki swojej konstrukcji jest też jednym z najbardziej komfortowych samochodów świata. Jego rozstaw osi jest niezwykle duży i wynosi 3300 mm. W podłodze pomiędzy osiami znajdują się akumulatory. Obniżają one punkt ciężkości auta czym zapewniają bardzo dobre rozłożenie jego masy. Zawieszenie modelu I.D. BUZZ z amortyzatorami regulowanymi elektronicznie zapewnia komfort typowy dla samochodów wyższych klas. Napęd na cztery koła realizowany poprzez elektryczne, a więc bezemisyjne, silniki o łącznej mocy systemowej 275 kW/374 KM (po jednym silniku elektrycznym o mocy 150 kW przy przedniej i tylnej osi) bardzo pasuje do dynamicznego charakteru I.D. BUZZ. Model ten w wersji zaprezentowanej w Detroit potrafi rozpędzić się do 100 km/h w ciągu 5 sekund, a jego prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 160 km/h.

I.D. BUZZ pokazany w Detroit jest wierny nowej strategii marki Volkswagen, co pokazuje hasło „We make the future real”. Podstawą tej strategii są cztery innowacyjne dziedziny: ? Connected Community – Volkswagen sprawi, że za pośrednictwem identyfikatora Volkswagen User ID kierowca, samochód i otoczenie będą współdziałać w sieci ? Intuitive Usability – Volkswagen stawia na samochody obsługiwane intuicyjnie z nowymi systemami wskaźników i obsługi urządzeń pokładowych ? Automated Driving – Volkswagen sprawi, że dzięki automatycznej jeździe samochody staną się jeszcze bezpieczniejsze i wygodniejsze? Smart Sustainability – Volkswagen prowadzi prace nad innowacyjnymi samochodami elektrycznymi, które będą produkowane na masową skalę.

Volkswagen Group Polska Volkswagen, PR Manager Tomasz Tonder

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: