eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Lubię to i kupuję to? Czy social media sprzedają?

Lubię to i kupuję to? Czy social media sprzedają?

2016-07-13 12:22

Lubię to i kupuję to? Czy social media sprzedają?

Czy social media sprzedają? © Jakub Jirsák - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W dzisiejszych czasach zakupy to coś więcej niż pójście do sklepu. To przede wszystkim internet oraz kanał mobile. Nie można zapominać również o znaczeniu mediów społecznościowych. Czy one jednak potrafią sprzedawać? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwała Izba Gospodarki Elektronicznej. Efektem tych poszukiwań jest raport „Lubię to czy Kupuję to” - opracowanie w całości poświęcone wpływowi social mediów na aktywność konsumencką.

Przeczytaj także: „Lubię to” klikają wszyscy. A kto klika „kup”?

Konsument jest social


Wyniki nieopublikowanego jeszcze badania "Lubię to czy Kupuję to" nie pozostawiają właściwie złudzeń - dzisiejszy konsument to osoba aktywnie korzystająca z social mediów. Aż 84% jego respondentów deklaruje posiadanie konta na co najmniej jednym portalu społecznościowym, 63% przyznaje, że regularnie korzysta z mediów społecznościowych, a 15% nie ukrywa, że robi to właściwie non stop.

Niezmiennie kluczem do efektywnej sprzedaży jest dotarcie do klientów. Jak pokazują wyniki naszego badania – współczesny konsument jest nie tylko smart, ale także social. Media społecznościowe to naturalne środowisko, w którym dzieli się opiniami ze znajomymi, zasięga ich porad w zakresie konkretnych produktów i szuka inspiracji zakupowych. Regularna i przemyślana obecność sklepów internetowych w tym kanale powinna być częścią procesu sprzedaży i obsługi klienta – mówi Dorota Bachman, prezes zarządu e-Izby.

Facebook najważniejszy


Polacy deklarują, że najczęściej korzystają z Facebooka (73%). Drugim co do popularności serwisem jest YouTube, a dalej Instagram, Nasza Klasa, Snapchat i Google+. Korzystanie z tych serwisów jest deklarowane przez więcej niż 20% badanych Polaków. Popularność serwisów społecznościowych według zestawienia Gemius Megapanel z grudnia 2015 roku wygląda podobnie jak deklarowana w badaniu.

Najpopularniejsze to Facebook z zasięgiem 79% i grupa Google z zasięgiem 38%. Serwisy wskazywane prze kobiety i mężczyzn w Polsce są bardzo podobne. Można zauważyć, że kobiety nieco częściej wskazują na korzystanie z Facebooka (+6 p.p.) i Naszej Klasy (+7 p.p.), a mężczyźni z Twittera (+13 p.p.), ask.fom (+8 p.p.) i Google+ (+5 p.p.). Facebook najwięcej użytkowników ma w grupie 19-24 lata (88%), ale już wśród najmłodszych w wieku 15-18 lat jego popularność jest znacznie niższa, zbliżona do tej w grupie wiekowej 45-54 lata (52% vs 49%). YouTube jest zdecydowanie najbardziej popularny w najmłodszych grupach wiekowych, osiągając wśród osób w wieku 19-24 lata penetrację na poziomie 54%. Jednocześnie korzysta z niego ponad 30% osób w wieku 55+.

fot. mat. prasowe

Aktywne zaglądanie na profile marek

Jedynie co dziesiąty Polak deklaruje, że nie zagląda na profile społecznościowe marek.


Followersi


Różne marki w social media „lajkuje” 42% użytkowników. Nieco częściej robią to kobiety niż mężczyźni (+6 p.p przewagi) i młodsi konsumenci. Właściwie można powiedzieć, że skłonność do lubienia i śledzenia marek w social media jest tym większa, im młodsza grupa wiekowa. Marki w mediach społecznościowych najwięcej zwolenników mają zdecydowanie w największych miastach - tam 77% „lajkuje” marki, ale w małych miastach i na wsi jest to już także około 40% osób.
Prawie co drugi internauta „lubi” marki w mediach społecznościowych. To bardzo duży potencjał, przy czym - jak pokazuje badanie - i wizerunkowy, i sprzedażowy. 46% użytkowników mediów społecznościowych poznaje dzięki nim nowe marki, a 60% aktywnie poszukuje informacji o markach i treści przez nie udostępnianych. Najczęstszym powodem śledzenia marek w social media jest chęć uzyskania wskazówki, co kupić. ¾ użytkowników mediów społecznościowych deklaruje, że pozytywne opinie wpływają na ich skłonność do zakupu. Negatywne opinie zniechęcają ponad 2/3 użytkowników social media. Wynika z tego, że media społecznościowe to kanał w znacznym stopniu warunkujący obecnie sprzedaż i sukces biznesowy – informuje Katarzyna Czuchaj – Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: