eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-commerce: jak nowa ustawa konsumencka wpłynęła na decyzje zakupowe?

E-commerce: jak nowa ustawa konsumencka wpłynęła na decyzje zakupowe?

2015-06-26 09:36

E-commerce: jak nowa ustawa konsumencka wpłynęła na decyzje zakupowe?

E-commerce © turgaygundogdu - Fotolia.com

Pół roku temu w życie weszła nowa ustawa konsumencka, która nałożyła na sklepy internetowe szereg nowych obowiązków. Dzięki temu klienci mieli poczuć się pewniej. Czy tak rzeczywiście się stało? Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych sprawdziła, jak zmiany przełożyły się na zadowolenie zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Kupujesz w sieci? Nowa ustawa konsumencka już obowiązuje

Według badania przeprowadzonego w marcu bieżącego roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Poczty Polskiej, trzy czwarte kupujących w sieci chwali sobie nowe prawo konsumenckie. Zadowolenie klientów zauważają również sprzedawcy internetowi.

Lepsza znajomość prawa, wyższa sprzedaż


Ujednolicenie przepisów oraz uregulowanie niektórych kwestii prawnych zwiększyło komfort kupujących w sieci. Ponadto obowiązek zamieszczenia dokładnych informacji przyczynił się do lepszego zrozumienia procesu zakupowego.
Z naszych obserwacji wynika, że świadomość bezpieczeństwa zakupów pozytywnie wpłynęła na decyzje zakupowe klientów. Konsumenci wiedząc, że mają większe prawa chętniej dokonują zakupów online – komentuje Jarosław Gilewicz, Kierownik Działu Marketingu, Cyfrowe.pl

Część e-sklepów nadal na bakier z prawem


Przedsiębiorcy musieli włożyć sporo wysiłku, aby dostosować swoje sklepy do nowych wymogów prawnych. Moment wejścia w życie nowych przepisów zbiegł się z okresem przedświątecznym. Zmiany trzeba było wprowadzić w intensywnym okresie sprzedażowym. Większość sklepów internetowych dostosowała się do tego terminu. Niestety są również sprzedawcy, którzy zbagatelizowali nowe regulacje.
Pomimo licznych kampanii informacyjnych, które poprzedzały wejście w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, nie wszystkie sklepy internetowe wdrożyły przepisy prawne. Przedsiębiorcy jak najszybciej powinni nadrobić zaległości. Niedostosowanie się do nowych wymogów może skutkować nie tylko karami finansowymi, ale również utratą zaufania wśród kupujących online. Jest to aspekt, który bezpośrednio wpływa na częstotliwość wizyt i wysokość transakcji w sklepie internetowym – komentuje Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Pomimo dużych nakładów pracy, jakie niesie ze sobą właściwa implementacja nowych przepisów, przedsiębiorcy przekonują, że warto.

fot. turgaygundogdu - Fotolia.com

E-commerce

Ujednolicenie przepisów oraz uregulowanie niektórych kwestii prawnych zwiększyło komfort kupujących w sieci.


Nowe przepisy są pewnym obciążeniem dla przedsiębiorców. Spowodowały bowiem niemałe koszty związane z ich wdrożeniem, a także, w bieżącym funkcjonowaniu serwisu, generują większe nakłady pracy i dodatkowe koszty obsługi księgowej. Nowe rozwiązania są dla konsumentów wielkim udogodnieniem i zachęcają do zakupów w sieci. Przestrzeganie nowych przepisów pozwala zaś solidnym firmom wyróżnić się na tle konkurencji. Podsumowując, wprowadzone zmiany oceniam pozytywnie – dodaje Katarzyna Bieber, założycielka serwisu Mydwoje.pl

Odszkodowanie od kupujących online najbardziej dyskusyjne


Nowa ustawa umożliwiła przedsiębiorcom możliwość ubiegania się o odszkodowanie od kupujących za zmniejszenie wartości rzeczy wskutek niewłaściwego sprawdzania. Ustawodawca nie określił jednak wytycznych, jak w praktyce wyliczyć wysokość odszkodowania. Nie ma również orzeczeń sądowych, na które można się w tej kwestii powołać.

Sprzedawcy internetowi muszą więc samodzielnie stworzyć zasady, na podstawie których będą ustalać, dokumentować i dochodzić odszkodowania od kupujących. Przy tworzeniu zasad postępowania e-sprzedawcy powinni jednak uważać, aby nie ograniczyć praw konsumentów.

Ukłon w stronę sprzedaży transgranicznej, ale koszty wysłania towaru nadal zaporowe


Ujednolicenie przepisów prawnych w całej Europie pozytywnie wpłynęło na możliwość prowadzenia sprzedaży transgranicznej. Kupujący mają świadomość, że w poszczególnych krajach UE obowiązują takie same zasady. Z kolei sprzedawcom internetowym dużo łatwiej jest otworzyć sklep na innym rynku. Jednak pomimo ułatwień prawnych, przedsiębiorcy wciąż borykają się z czynnikami, które utrudniają prowadzenie sprzedaży na innych rynkach. Jednym z nich są wysokie koszty dostawy.
Oprócz regulacji prawnych dotyczących procesu zakupowego konieczne są również działania normalizujące wygórowane obecnie koszty dostaw z Polski do innych krajów Unii Europejskiej. Podobnie jak ustawa dotycząca obniżenia kosztów roamingu sprawiła, że użytkownicy telefonów komórkowych przestali postrzegać granice jako przeszkodę, tak obniżone koszty dostaw sprawią, że zakupy transgraniczne będą naturalne i staną się czynnikiem zbliżającym i integrującym – dodaje Mirosław Chudecki, Dyrektor Zarządzający, Superkoszyk.pl

Wejście w życie nowej ustawy o prawach konsumenta bez wątpienia było największą zmianą prawną dla polskiego e-commerce. Sprzedawcy internetowi mieli nie lada wyzwanie, aby dostosować swoje sklepy do nowego prawa. Jednolite przepisy prawne w krajach Unii Europejskiej dają e-sprzedawcom ogromne możliwości. Wielu przedsiębiorców musi się jeszcze nauczyć, w jaki sposób przekuć pracę włożoną w dostosowanie sklepu w sukces zarówno na rodzimym rynku, jak i za granicą.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Nowa ustawa konsumencka

    Kasia_Mala / 2015-06-29 09:42:32

    Komentarz edytowany 1 raz (ostatnio 2015-06-29 09:43:08)

    Szczerze powiedziawszy, mnie nowa ustawa konsumencka bardzo się podoba. Nie miałam żadnych nieprzyjemności w tym zakresie, wręcz przeciwnie. Wydłużyły się poszczególne terminy (np. zwrot towaru), dlatego jestem usatysfakcjonowana. Z resztą chyba nie ma co narzekać, wystarczy spojrzeć na to jak wyglądało to jeszcze pół roku temu. Na tym blogu jest tabelka, która porównuje stare i nowe prawo: https://prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/ Zobaczcie sami. Jest o niebo lepiej! odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Re: E-commerce: jak nowa ustawa konsumencka wpłynęła na decyzje zakupowe?

    markol / 2015-07-02 19:09:55

    To był bardzo dobry pomysł, żeby wprowadzić taki system w Polsce. Może faktycznie czas wprowadzenia tego w życie był kontrowersyjny, bo okres świąteczny to jednak chyba najbardziej gorący okres dla sklepów internetowych. Ale właściciele mieli trochę czasu, nie musieli zostawiać wszystkich zmian na ostatnią chwilę, więc nie ma co narzekać. A wprowadzone zmiany z pewnością dały poczucie bezpieczeństwa internautom, którzy teraz chętniej korzystają z e-commerce. Widzę to po moich znajomych, którzy kiedyś zapierali się, że nie będą korzystać z zakupów przez internet, bo to jest takie „kupowanie kota w worku”. A teraz bez przeszkód robią zakupy i dziwią się, że wcześniej z takim dystansem do tego podchodzili.

    Ale trzeba zwrócić uwagę nie tylko na sklepy internetowe, ale też inne portale, które stały się teraz bardziej przejrzyste i bezpieczne, dzięki nowej ustawie. W tekście wypowiada się Pani Bieber, z portalu mydwoje. Swego czasu bardzo ucieszyłem się, jak dowiedziałem się, że ten portal otrzymał certyfikat TrustedShops. Bo to tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że dobry portal wybrałem, byle komu takiego certyfikatu nie przyznają. A że szukałem w internecie swojej miłości życia, zależało mi na tym, żeby wybrać taki protal, który daje mi takie możliwości i jest bezpieczny. I całe szczęście nie zawiodłem się.
    odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: