eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy

2014-01-13 14:04

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy © Nataliya Hora - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Firma audytorsko-doradcza KPMG już po raz piętnasty przeprowadziła badanie wśród kadry zarządzającej światowej branży motoryzacyjnej. Wyniki badania pokazują, że największą szansą rozwoju, ale i wyzwaniem dla branży jest wzrost na rynkach wschodzących. Producenci z krajów rozwiniętych muszą przy tym liczyć się z konkurencją ze strony dynamicznie rozwijających się firm z krajów BRIC. Priorytetem dla branży będzie zachowanie niezależności i wzrost organiczny, przy mniejszym niż dotychczas znaczeniu joint ventures i aliansów. Kluczem do utrzymania autonomii będzie wiodąca technologia. Konsumenci oczekują przede wszystkim efektywności paliwowej, stąd też kluczowym obszarem inwestycyjnym będzie optymalizacja silników spalinowych oraz rozwój napędów hybrydowych.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy

Rynki BRIC będą głównym źródłem wzrostu światowej motoryzacji

Trendem, który będzie kształtował światową branżę motoryzacyjną przynajmniej przez najbliższą dekadę, jest wzrost na rynkach wschodzących. Aż 85% zarządzających uznało, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat będzie to zjawisko o kluczowym znaczeniu dla branży i największe wyzwanie dla producentów. Stąd aż 64% firm motoryzacyjnych z krajów rozwiniętych planuje rozpoczęcie lub zwiększenie inwestycji w Chinach, 59% w Indiach, 44% w Rosji, a 40% w Brazylii.

fot. mat. prasowe

Kluczowe trendy w branży motoryzacyjnej do 2025 roku

Trendem, który będzie kształtował światową branżę motoryzacyjną przynajmniej przez najbliższą dekadę, jest wzrost na rynkach wschodzących.


-Uwaga światowych graczy w branży motoryzacyjnej skierowana jest obecnie na kraje BRIC, czyli Brazylię, Rosję, Indie i Chiny. Są to rynki, które oferują niezwykłe perspektywy optymalizacji kosztów produkcji i rozwoju sprzedaży. Szczególnie w porównaniu do rynków rozwiniętych, które to jeszcze przez wiele lat będą odrabiać straty po kryzysie. Jak wynika z prognoz naszego globalnego zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej, sprzedaż nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych na rynkach wschodzących wzrośnie z obecnych 46 mln sztuk rocznie do 75 mln sztuk w 2020 roku. Same Chiny będą w 2020 roku odpowiadać za 29% światowego rynku, z wolumenem sprzedaży około 35 mln szt. – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce.

Wzrost organiczny skuteczniejszy od aliansów i joint ventures

W obliczu zmian sytuacji na globalnych rynkach firmy motoryzacyjne rewidują swoje strategie rozwoju. W ostatnich latach zarządzający najczęściej uznawali, że drogą do sukcesu rynkowego będą partnerstwa strategiczne (aktualnie – 76%). Obecnie jednak największa część firm motoryzacyjnych (84%) wiąże poważne nadzieje ze wzrostem organicznym i zachowaniem niezależności. Coraz mniejsza jest także wiara w fuzje i przejęcia jako sposób na wzmocnienie pozycji rynkowej (50% wskazań).

-Producenci samochodów to niezwykle złożone i zglobalizowane biznesy, więc integracja nawet wybranych procesów w ramach aliansu jest poważnym wyzwaniem. Do tego dochodzą różnice kulturowe. Wszystko to sprawia, że osiągnięcie efektów synergii nie jest bynajmniej oczywiste. Maleje więc wiara w skuteczność łączenia sił z innymi graczami w branży. Obecnie branża równie wysoko ceni współpracę z firmami z branż konwergentnych takich jak IT, telekomunikacja, elektronika czy produkcja lekkich materiałów konstrukcyjnych. Wynika to z mocnego przekonania, podzielanego przez 9 na 10 firm, że technologia i rozwój produktu są kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej. A prawdziwe innowacje wytwarzane są często właśnie na styku branż, w wyniku wymiany doświadczeń – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce.

Mocniejszy nacisk na wzrost organiczny nie oznacza, że procesy konsolidacyjne i współpraca w branży nie będą postępować. Jako potencjalnych uczestników fuzji i przejęć respondenci najczęściej wskazywali koncerny Subaru, Mazda, Isuzu, Fiat/Chrysler i PSA. Z kolei BMW, Grupę Volkswagen, Teslę, Hyundai/Kia oraz Toyotę wymieniano najczęściej jako firmy z perspektywą zachowania obecnego poziomu niezależności.

Oczekiwania konsumentów – efektywność paliwowa, ale niekoniecznie w wydaniu alternatywnym

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej nie mają wątpliwości – absolutnym priorytetem dla konsumentów jest obecnie efektywność paliwowa pojazdu. Konsumenci coraz silniej domagają się także zwiększonej trwałości samochodu, która pozwoli na jego dłuższe użytkowanie. To już trzeci rok z rzędu, w którym znaczenie tego czynnika zakupowego rośnie. Tradycyjnie wśród kluczowych czynników zakupowych pozostają także: bezpieczeństwo, ergonomia i design.

fot. mat. prasowe

Kluczowe kwestie wpływające na decyzje zakupowe konsumentów

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej nie mają wątpliwości – absolutnym priorytetem dla konsumentów jest obecnie efektywność paliwowa pojazdu.


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • press_3 / 2014-05-31 19:08:09

    priorytetem jest rozwój technologii hybrydowej. Toyota w tej dziedzinie deklasuje wszystkich, lata temu postawili na tę technologię i teraz są lata świetlne przed wszystkimi z najbardziej niezawodnymi samochodami. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: