eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013

Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013

2013-12-13 11:30

Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013

Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2013 © zagandesign - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Branża motoryzacja odczuwa skutki kryzysu i utrzymuje wydatki na reklamę na poziomie sprzed roku. Po pierwszych 3 kwartałach br. całkowite wydatki na reklamę branży zamknęły się kwotą prawie 788 mln zł (dane cennikowe). Oznacza to, że średni koszt reklamy jednego, sprzedanego auta wśród największych reklamodawców (Toyota, Skoda, Renault) wyniósł 4 097 zł (zeszłoroczne wydatki 4152 zł.) Marki luksusowe tymczasem biją rekordy - Infinity, wydaje ponad 32 000 zł na reklamę każdego sprzedanego pojazdu.

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna a wydatki na reklamę I-IX 2012

Opublikowane przez Instytut badawczy Kantar Media i opracowane przez ekspertów niezależnego domu mediowego Equinox Polska, dane za 3 kwartały tego roku pokazują, iż tegoroczne wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej są zbliżone do roku 2012. Całkowita wartość rynku reklamowego tego segmentu wynosi 788 mln zł.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe I-IX 2011-2013 (PLN)

Opublikowane przez Instytut badawczy Kantar Media i opracowane przez ekspertów niezależnego domu mediowego Equinox Polska, dane za 3 kwartały tego roku pokazują, iż tegoroczne wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej są zbliżone do roku 2012.


Niektórzy mogą stwierdzić, że stabilizacja rynku jest dobrym symptomem, lecz - jak podkreślają przedstawiciele Equinox Polska - sytuacja wygląda zdecydowanie gorzej, jeśli przygląda się wydatkom w poszczególnych miesiącach tego roku.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej w poszczególnych miesiącach 2011, 2012 i 2013 roku

Niektórzy mogą stwierdzić, że stabilizacja rynku jest dobrym symptomem, lecz - jak podkreślają przedstawiciele Equinox Polska - sytuacja wygląda zdecydowanie gorzej, jeśli przygląda się wydatkom w poszczególnych miesiącach tego roku.


Winą za niższe wydatki reklamowe w tym roku, można obarczać przeciągającą się zimę i brak chęci kierowców do wybierania się do salonów na wiosenne zakupy aut. Jednak z wykresu sezonowości wydatków wyraźnie wynika, że tegoroczny marzec był miesiącem przełomowym, od tego czasu aż do sierpnia, wydatki dramatycznie się zmniejszają, przekształcając się w trwały trend spadkowy. Widoczne i znaczące odbicie we wrześniu (wyraźna coroczna tendencja), z wydatkami dla kategorii na poziomie prawie 136 mln złotych (co stanowi 17% wartości całego tegorocznego rynku), nie ma jednak znaczącego wpływu na wartość rynku w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Więcej nowych samochodów osobowych

We wrześniu zarejestrowano 21 628 nowych samochodów osobowych, o 14,7% więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku i więcej o 13,4% (2 561) niż w sierpniu. Dwucyfrowy wzrost liczony rok do roku wystąpił w grupie nabywców indywidualnych (8200; +11,9%) jak i w sprzedażach dla firm (13428; +16,5%).

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej w 2012 i 2013

Po 9 miesiącach tego roku liderem wydatków branży motoryzacyjnej okazała się Skoda (udział w wydatkach na poziomie 9,3% vs 7,3% rok wcześniej, z dynamiką budżetu +27%), spychając na drugą pozycję markę Toyota, która zwiększyła wydatki o 21% r/r.


Stabilni liderzy

Po 9 miesiącach tego roku liderem wydatków branży motoryzacyjnej okazała się Skoda (udział w wydatkach na poziomie 9,3% vs 7,3% rok wcześniej, z dynamiką budżetu +27%), spychając na drugą pozycję markę Toyota, która zwiększyła wydatki o 21% r/r. Jednocześnie analitycy Equinox Polska zauważają, że w 2013 roku, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy Skoda sprzedała 25872 auta, a Toyota 17 100 samochodów.

Ofensywę reklamową przepuścił w tym roku Renault, który może się poszczycić dynamiką ponad 22%, plasując się na ostatnim miejscu na podium, spychając Volkswagena, aż na pozycje nr 5 (spadek wydatków o prawie 7%). Ten ruch nie przeszkodził jednak VW w utrzymaniu drugiej lokaty pod względem sprzedaży – 19 885 sztuk. Pomimo znaczących nakładów reklamowych, poza podium pozostaje Ford, który zwiększył inwestycję o 38 mln.

Trzy marki francuskie poprawiły całkowity udział w rynku o niecały 1 punkt procentowy (rok wcześniej 18,7%), a trzy niemieckie o 2,2 punkty procentowe, udział marek koreańskich Hyundai i Kia spadł o 2 punkty procentowe do 8,5%.

Udział w wydatkach Mercedesa, Audi i BMW zwiększył się o 1 punkt procentowy, osiągając poziom 7,1%. W tej „luksusowej stajni" liderem wydatków jest Audi, mimo zmniejszonych budżetów o 36%.

Land Rover mocno tnie, choć sprzedaż bardzo dobra, Jaguar inwestuje na potęgę

Warto też wspomnieć o markach Jaguar i Land Rover (pierwsza z nich zwiększyła wydatki do ponad 2,5 mln zł (+105% wzrostu r/r), a druga zredukowała budżet o prawie 1 mln zł (-30%). Marka rodowodem ze Szwecji – Volvo – po raz kolejny oddaje pole konkurentom wydając o 44% mniej niż rok wcześniej. Jak zauważają przedstawiciele Equinoxa warto również wspomnieć o rewitalizacji marki Seat, która w ubiegłym roku wydała niespełna 0,9 mln zł, w tym roku 17,8 mln zł. Powodem była prawdopodobnie zmiana wyłącznego importera samochodów Seat Iberia Motor Company na koncert VW.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • hilor / 2014-03-20 15:26:24

    reklamują a to niekoniecznie przekłada się na jakość aut. Ja mam nowe autko 2 lata i niestety w zeszłym tyg. musiałem dzwonic po starter assistance :( odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: