eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 18/2013

Polska: wydarzenia tygodnia 18/2013

2013-05-04 22:04

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 17/2013

  • Według prognoz Komisji Europejskiej polski PKB wzrośnie w tym roku o 1,1 proc., a w przyszłym o 2,2 proc.
  • Stopa bezrobocia w marcu 2013 roku, według metodologii Eurostatu, wyniosła w Polsce 10,7 proc. (wobec 10,6 proc. w lutym). Według metodologii GUS stopa bezrobocia w marcu wyniosła 14,3 proc.
  • Według prognoz Komisji Europejskiej deficyt polskiego sektora finansów publicznych w 2013 r. wyniesie 3,9 proc. PKB, a w przyszłym roku 4,1 proc. PKB. Oznacza to, że Bruksela nie zdejmie z Polski procedury nadmiernego deficytu, która nałożona została na nasz kraj w 2009 roku. Według informacji dochodzących z KE Polska może dostać więcej czasu na spełnienie zaleceń przewidzianych w procedurze nadmiernego deficytu.
  • Według rządu w 2013 r. deficyt finansów publicznych osiągnie 3,5 proc. PKB. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. Aktualizacja Programu Konwergencji, który określa ścieżkę dalszego zmniejszania deficytu sektora finansów publicznych z 3,9 proc. PKB osiągniętych w 2012 r. Wynika z niego, że w 2016 deficyt spadnie do poziomu 1,6 proc. Według MF w 2014 r. PKB urośnie o 2,5 proc., a w 2015 - 3,8 proc. i 4,3 w 2016 r.
  • Rząd zaktualizował program realizacji strategii "Europa 2020" uwzględniając obecną sytuację makroekonomiczną, prognozy i priorytety gospodarcze rządu oraz zalecenia Rady UE z lipca 2012 r. Strategia "Europa 2020" jest długookresowym programem rozwoju społeczno-gospodarczego UE, który zastąpił realizowaną od 2000 r., zmodyfikowaną pięć lat później, Strategię Lizbońską. Rząd uznał, że należy skoncentrować się na "odrabianiu zaległości rozwojowych i budowie nowych przewag konkurencyjnych w trzech obszarach priorytetowych: infrastruktury, innowacyjności i aktywności dla wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu".
  • KE podjęła decyzję dot. zwrotu 79,9 mln euro z funduszy rolnych. Kara została nałożona na Polskę za niewystarczające kontrole wniosków o wsparcie w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a dotyczy to wniosków z lat 2004-2006.
  • Sejm podejmując decyzję o finansowaniu partii politycznych brał pod uwagę ochronę polityków i partii przed korupcyjnymi pokusami. Mówiło się też o inwestycjach w ekspertów i naukowe instytuty. Praktyka jest inna. Otrzymane pieniądze wpłacają na konta Platforma Obywatelska zgromadziła na kontach 53 mln dotacji budżetowych, a tylko z odsetek zarobiła 1,9 mln zł.
  • Rząd zdecydował o przeznaczeniu ok. 700 mln zł w 2013 r. na program przedszkolny: ok. 500 mln zł będzie na przeznaczonych na obniżenie opłat wnoszonych przez rodziców za pobyt dzieci w przedszkolach, a ok. 200 mln zł na doposażenie przedszkoli.
  • Ruszyła trzecia tura negocjacji z firmami i bankami zainteresowanymi udziałem w budowaniu elektrowni atomowej w Polsce. Przygotowywany jest regulamin przetargu. Prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami atomowego projektu. Wśród nich jest EdF i AREVA, które przedstawią PGE swoje rozwiązania techniczne i finansowe, a także koncepcje rozwiązań oraz międzynarodowych praktyk związanych z inwestycją. Typ reaktora, jaki firmy chcą zaoferować Polsce to EPR III+.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

DREAMLINERY ZNOWU MOGĄ LATAĆ

Po kilku miesiącach badań i po przeprowadzonych testach amerykański Federalny Zarząd Lotnictwa (FAA) formalnie zatwierdził certyfikat bezpieczeństwa dla samolotów Boeing 787 Dreamliner. Podobną decyzję podjął japoński minister transportu Akihiro Ohta. To także ważne dla polskiego LOT-u. Sprawę komentuje Henryk S. Tuszyński z Grupy Doradczej CGKL sp. z oo...

Świat globalnego biznesu ma wzrastającą świadomość kluczowej roli "czasu" w realizacji innowacyjnych przedsięwzięć biznesowych. Coraz częściej to właśnie czas przygotowania i wprowadzania na rynek nowego, innowacyjnego produktu decyduje o biznesowym sukcesie i jego rozmiarach. Okazuje się, że dążenie do minimalizacji tego wskaźnika często w konsekwencji okazuje się być najsłabszym ogniwem całego projektu, bo zwiększa poziom ryzyka, a nawet stawia pod znakiem zapytania całe przedsięwzięcie. O tej oczywistej "oczywistości" przekonał się Boeing ze swoim "cudem" znanym na rynku jako Dreamliner 787...

W planach koncernu, Deamliner 787 miał zapewnić Boeingowi przewagę konkurencyjną na światowym rynku lotniczym i liderowanie na rynku producentów samolotów pasażerskich. Jego głównymi atutami miała być lżejsza, bo kompozytowa konstrukcja, nowoczesne silniki, mniejsze zużycie paliwa (nawet o 20 proc.), a więc także większy zasięg i niższe koszty eksploatacyjne w porównaniu z obecnymi samolotami tej samej klasy. Jeśli do tego dodać najnowsze elektroniczne systemy sterowania zapewniające większe bezpieczeństwo oraz wyższy poziom wyposażenia dający pełny komfort pasażerom, to można wyobrazić sobie rewolucyjny charakter całego przedsięwzięcia. Zaprezentowana koncepcja tego samolotu zelektryzowała światowe linie lotnicze. Znając parametry samolotów eksploatowanych na obecnym rynku oraz markę Boeinga i spodziewane parametry nowego modelu, przewoźnicy złożyli zamówienia na ponad 800 Dreamlinerów mimo, że ... nie widzieli jeszcze modelu 787.

Można odnieść wrażenie, że działając pod dużą presją upływającego czasu nie wszystko należycie zaprojektowano i dokładnie sprawdzono. Mimo dużych starań koncernu, trudności wynikające z nadmiernego pośpiechu spowodowały, że 787 Dreamliner został wprowadzony na rynek z 3-letnim opóźnieniem i jak się okazało z pewnymi niedoróbkami. To opóźnienie i obecnie ujawnione problemy technologiczne spowodowały niedotrzymanie wcześniejszych obietnic i zobowiązań handlowych Boeinga. Koncern musiał renegocjować kontrakty, poniósł też spore finansowe straty za niedotrzymanie umów.

Główny problem pojawił się w pierwszych miesiącach eksploatacji Dreamlinerów, a było nim przegrzewanie się akumulatorów, co groziło pożarem. Federalny Zarząd Lotnictwa (FAA) zdecydował o bezterminowym wyłączeniu z eksploatacji 50 przekazanych dotąd użytkownikom Boeingów 787. Bezpośrednią przyczyną tej decyzji były incydenty z dwoma japońskimi samolotami tego typu - w jednym przypadku był to pożar litowych akumulatorów jonowych, a w drugim ich dymienie.

Dużą rolę w decyzji o wycofaniu z eksploatacji Dreamlinerów odegrało stanowcze stanowisko japońskiego rządu. Nic dziwnego, bo najwięcej tego typu maszyn mają towarzystwa japońskie (All Nippon Airways - 17 sztuk, a Japan Airlines - 7).

Kilka dni temu po kilku miesiącach badań i po przeprowadzonych testach amerykański Federalny Zarząd Lotnictwa (FAA) formalnie zatwierdził certyfikat bezpieczeństwa dla samolotów Boeing 787 Dreamliner. Podobną decyzję podjął japoński minister transportu Akihiro Ohta. Decyzją FAA zabudowane będą nowe litowe akumulatory jonowe, które będą wyposażone w stalowe osłony ognioodporne, nowe też będą urządzenia ładujące oraz system wentylacyjny, automatycznie usuwający na zewnątrz samolotu dym i toksyczne opary. Japońskie władze dodatkowo domagają się od ANA i JAL, aby Dreamlinery posiadały system ciągłej kontroli akumulatorów podczas postoju na ziemi oraz aby samoloty po zmianach zostały wszechstronnie przetestowane w powietrzu, zanim wznowią one normalne rejsy pasażerskie.

W opinii ekspertów i towarzystw lotniczych ten etap zakończy się sukcesem, czego dowodem jest wprowadzenie już na czerwiec tych maszyn do planów przewozów lotniczych.

Boeing potwierdził, że w planach na 2013 rok jest podwojenie produkcji modelu 787 w stosunku do roku ubiegłego zwiększając ją do 10 miesięcznie...

Henryk S. TUSZYŃSKI, Grupa Doradcza CGKL sp. z o.o.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: