eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Samorządy lokalne a komunikacja z obywatelami 2012

Samorządy lokalne a komunikacja z obywatelami 2012

2013-04-24 09:13

Przeczytaj także: Samorządy nie wspierają przedsiębiorczości


Sprawdź stronę www zanim zgaśnie światło

Oprócz wysyłania komunikatów ostrzegawczych, gminy prowadzą komunikację bieżącą dotyczącą spraw codziennych, mających wpływ na życie społeczności. Strona internetowa to najbardziej powszechne medium, za pomocą którego urzędnicy informowali mieszkańców o przerwach w dostawie mediów, remontach dróg, zmianach w lokalnym prawie lub zbliżających się wydarzeniach kulturalnych (81 proc. respondentów). Co druga zapytana gmina korzystała z tablicy ogłoszeń, jednocześnie uznając, iż ta metoda charakteryzuje się niskim wskaźnikiem szybkiego dotarcia. Urzędnicy przyznawali, iż mieszkańcy nie mają możliwości lub zwyczaju regularnego czytania tablic i z tego powodu informacje docierały do nich za późno. Rzadziej wykorzystywano tradycyjne media, takie jak prasa, plakaty, radio, czy telewizja.

Gmina przyśle SMS

Badanie pokazało, iż w gminach wciąż wyzwaniem jest dostosowanie narzędzi komunikacji do potrzeb tworzącego się społeczeństwa informacyjnego. Komunikacja za pomocą syren alarmowych, czy tablic ogłoszeń jest w dzisiejszych czasach nieskuteczna. Równocześnie wykorzystanie rynku nowych technologii przez samorządy ogranicza się głównie do prowadzenia strony internetowej. Z mobilnych systemów komunikacji dających możliwość przesyłania czytelnych treści w odpowiednim czasie korzystają tylko niektórzy. Obecnie w ok. 100 spośród 711 gmin (16 proc.) SMS-y pomagają we wczesnym ostrzeganiu ludności o zagrożeniu. Trochę mniej, bo 86 respondentów, używa powiadomień SMS jako kanału informacyjnego. Najwięcej, bo aż 28 gmin posiadających taki system znajduje się w województwie małopolskim. Najmniej, bo tylko 2 – w podlaskim.

fot. mat. prasowe

Popularność systemów SMS

Obecnie w ok. 100 spośród 711 gmin (16 proc.) SMS-y pomagają we wczesnym ostrzeganiu ludności o zagrożeniu. Trochę mniej, bo 86 respondentów, używa powiadomień SMS jako kanału informacyjnego.


Do mobilnych systemów komunikacji gminy wciąż podchodzą nieufnie. Z drugiej strony, telefon komórkowy posiada dziś aż 88 proc. Polaków. Fakt, iż większość ludzi nie rozstaje się ze swoją komórką na krok, czyni ją właściwie jedynym powszechnym medium, które, w razie nagłej potrzeby, może zapewnić natychmiastowy i bezpośredni kontakt z daną osobą lub grupą osób. Pracownik urzędu, chcąc poinformować o danym zdarzeniu, wysyła komunikat do osób zarejestrowanych w systemie za pośrednictwem kilku kliknięć w komputerze.

fot. mat. prasowe

W jaki sposób urzędy informowały o sprawach codziennych?

Co druga zapytana gmina korzystała z tablicy ogłoszeń, jednocześnie uznając, iż ta metoda charakteryzuje się niskim wskaźnikiem szybkiego dotarcia.


Dlaczego zaledwie 2 proc. gmin zdecydowało się w latach 2011-2012 na przetestowanie takich narzędzi teleinformatycznych? W odpowiedziach przeważały obawy dotyczące kosztów takich ulepszeń. Respondenci wskazywali również na istniejące bariery technologiczne i organizacyjne. Jednak można usprawnić obieg informacji bez ponoszenia dużych nakładów czasowych i finansowych. Gminy już dziś mają możliwość uruchomienia nowoczesnego systemu powiadamiania w kilka minut, bez konieczności inwestycji w sprzęt, bez instalacji i długoterminowych zobowiązań.

fot. mat. prasowe

W jaki sposób urzędy informowały o zagrożeniach?

Najbardziej popularne wciąż pozostają syreny, które w nagłych sytuacjach zagrożenia podnosiły alarm w 62 proc. gmin, 55 proc zamieszczało ostrzeżenia na stronie internetowej, a w 40 proc o niebezpieczeństwie informowały służby funkcyjne.


Informacje o badaniu
Badanie „Jakość komunikacji samorządów z obywatelami 2012” zostało przeprowadzone w okresie od października do listopada 2012 roku za pomocą ankiety skierowanej do wszystkich gmin w Polsce. Na pytania odpowiedziało 711 Jednostek Samorządu Terytorialnego. Celem badania było poznanie sposobów informowania o sytuacjach kryzysowych oraz sprawach związanych z życiem lokalnej społeczności. Autorem badania jest firma dotOne, która rozwija nowoczesny system powiadamiania WIEM.CO, dedykowany m.in. administracji samorządowej.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: