Jak przygotować spółkę do IPO?
2012-08-02 12:39
Przeczytaj także: Oferty IPO z rynków wschodzących zaskoczyły
II. Etap prospektowy
Następnie spółka wejdzie w bardzo ważny etap przygotowania rzetelnego prospektu emisyjnego, podlegającego zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jest to warunek niezbędny do dopuszczenia spółki do obrotu publicznego. Prospekt może być jedno- lub trzy-częściowy.
Szczegółowe wymogi dotyczące informacji w nim zawartych zawiera Rozporządzenie Komisji Wspólnot Europejskich 809/2004 i do jego wytycznych należy się ściśle odnosić. Skróci to proces badania prospektu przez KNF. Warto wykorzystać wówczas due diligence przeprowadzony w spółce, gdyż prospekt to najczęściej bardzo obszerny dokument zawierający szczegółowe i wrażliwe informacje na temat spółki, jej wyników finansowych, bieżącej działalności, organów, osób zarządzających itp. Wiele ujawnianych informacji sięga nawet do 5 lat wstecz.
Etap ten wymaga bardzo ścisłej współpracy ze spółką. Po przygotowaniu prospektu emisyjnego przedkłada się go wraz z odpowiednimi wnioskami do KNF, która ma czas na sporządzenie uwag, do których emitent musi się ustosunkować. Dopóty odpowiedzi nie będą dla Komisji satysfakcjonujące, dopóki nie zatwierdzi ona prospektu i wymiana uwag będzie trwała. Zatwierdzenie prospektu oznacza przeprowadzenie na jego podstawie i warunkach w nim opisanych oferty publicznej.
Jednocześnie należy przygotować projekty uchwał na Walne Zgromadzenie w temacie: podwyższenia kapitału zakładowego w drodze oferty publicznej i wprowadzenia akcji na rynek regulowany, emisji akcji i ich dematerializacji.
III. Oferta publiczna
Po zatwierdzeniu prospektu spółka przeprowadza jeszcze następujące czynności:
a. roadshow- spotkania z inwestorami
b. book building- budowanie księgi popytu
c. ustalenie ceny emisyjnej, jeżeli nie dokonano tego na wcześniejszym etapie
d. subskrypcja akcji
e. rejestracja papierów wartościowych w KDPW
f. wprowadzenie i dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu giełdowego
g. rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego w sądzie rejestrowym
h. wpis papierów wartościowych do ewidencji KNF
Podsumowując, decyzja o wejściu na giełdę powinna być przemyślana i podjęta po analizie plusów i minusów debiutu. Sukces wejścia na giełdę zawdzięcza się koniunkturze na rynku w danym momencie ale także pracy samego emitenta oraz doradców.
Julita Mortka,
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Debiut na giełdzie: prospekt emisyjny
-
Obligacje korporacyjne: sprawdź zanim kupisz
-
Wejście na giełdę a rola doradcy prawnego
-
Wejście spółki na giełdę: który model wybrać?
-
IPO w Europie: I kw. 2024 oznaką ożywienia
-
IPO na świecie: I kwartał 2024 roku z rekordowymi wpływami
-
Wartość IPO w Europie w 2023 najmniejsza od ponad 10 lat
-
Wartość IPO w Europie o 52,1% r/r niższa w III kw. 2023
-
Wartość IPO w Europie o 27% r/r niższa w I półroczu 2023
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)