eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sklepy online z elektroniką a prawa konsumentów

Sklepy online z elektroniką a prawa konsumentów

2012-05-10 13:35

Przeczytaj także: Kupujący online słabo znają prawa konsumentów


80 procent badanych sklepów nie informuje klientów o trybie reklamacji usługi świadczonej drogą elektroniczną przez sklep internetowy. Taki tryb ma znaczenie na przykład w sytuacji, gdy koszyk błędnie podlicza wartość zamówienia.

Zasadą jest, że telewizor jest objęty gwarancją, czy to producenta, czy to sprzedawcy. Regulaminy sklepów internetowych bardzo często zawierają w tej kwestii szczegółowe informacje, ale bardzorzadko informują konsumenta, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Sprzedawcy w ten sposób często starają się przerzucić cały ciężar reklamacji na gwaranta, a przecież oni również odpowiadają za wady sprzedanego towaru.

Innym istotnym brakiem informacyjnym jest nieprecyzjne określanie terminu dostawy. Sprzedawcy często unikają jasnego określenia terminu dostawy i uzależniają go od tylu czynników, że konsument ostatecznie nie wie, kiedy może się spodziewać upragnionego telewizora.

fot. mat. prasowe

Braki informacyjne w sklepach

Istotnym brakiem informacyjnym jest nieprecyzyjne określanie terminu dostawy


Skutki stosowania klauzul niedozwolonych

Stosowanie klauzul abuzywnych przez sprzedawcę jest bardzo ryzykowne i obok naruszenia praw konsumenta i strat wizerunkowych w oczach klientów, powoduje najczęściej także znaczne straty finansowe.

Przede wszystkim każdy konsument w sporze z przedsiębiorcą może powołać się na istnienie klauzuli niedozwolonej. Występowanie takiej klauzuli powoduje, że kupujący nie jest nią związany, a zatem przykładowo - nawet mimo zakazu zwrotu używanego towaru, odstąpienie od umowy będzie skuteczne, a sprzedawca będzie musiał zwrócić pieniądze.

Szczególnie kosztowna dla sprzedawcy jest tak zwana kontrola abstrakcyjna - czyli kontrola danego postanowienia regulaminu w oderwaniu od konkretnej umowy. Jedna taka sprawa to koszt około 2 tysięcy złotych. Najczęściej takie powództwa są wytaczane przez różnego rodzaju stowarzyszenia, których zadaniem jest ochrona interesów konsumentów. W praktyce pozywają one najczęściej przedsiębiorcę kilkukrotnie - każda klauzula niedozwolona jest przedmiotem odrębnego postępowania, co powoduje, że koszty takiego postępowania drastycznie rosną. W wyniku przegranej wpis z klauzulą i nazwą sprzedawcy wpisywany jest do rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK.

- Stosowanie klauzul niedozwolonych, które zostały już wpisane do rejestru prowadzonego przez prezesa UOKiK lub posiadanie braków informacyjnych może być traktowane jako naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, co może się z kolei wiązać z nałożeniem na przedsiębiorcę kary pieniężnej w wysokości aż do 10 procent przychodów firmy w poprzednim roku rozliczeniowym - dodaje Dawid Bugajski z serwisu Prokonsumencki.pl.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez serwis Prokonsumencki.pl na początku maja tego roku na próbie 20 sklepów internetowych sprzedających telewizory. Grupę 20 sklepów wybrano po wpisaniu do jednej z popularnych porównywarek cenowych frazy "telewizor”, wybraniu najpopularniejszego modelu, a następnie wybraniu 20 sklepów według najwyższej oceny klientów.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: