eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Transport drogowy w Polsce ma problemy

Transport drogowy w Polsce ma problemy

2012-03-27 12:15

Przeczytaj także: Transport drogowy - niepewna przyszłość


Jak widać z Programu Analiz Branżowych prowadzonego przez Euler Hermes dla branży transportowej, średni obecnie okres, po jakim przewoźnicy otrzymują swoje należnosci wynosi 63 dni. W terminie na czas otrzymują zaś niewiele ponad 60% wartości swoich należności, sami bedąc zmuszeni większość zobowiązań regulować w terminie (regularne nieopłacanie na czas raty leasingowej pozbawić ich moze narzędzia pracy, a nieuregulowanie opłat za paliwo unieruchomi je).

Tylko w okresie bieżącego kwartału podwoiła się wartość zleceń na odzyskanie od firm transportowych należności z tytułu dostaw paliwa, ale też opon, części czy naczep – dodaje Grzegorz Hylewicz. – Kontaktujac sie z tymi firmami widzimy, iż powodem opóźnień nie jest brak zleceń. Firmy te zazwyczaj pieniądze mają, ale często tylko na papierze, nie dysponują żywą gotówką. Dlatego często podejmujemy się odzyskania ich należności, aby udrożnić przepływ pieniędzy na rzecz pierwotnego zleceniodawcy.

Koncentracja rynku transportowego?

Jak dodaje Tomasz Starus: „Paradoksalnie więc wzrost obrotów branży w ub. roku to także większe obciążenia – kredytowanie klientów na większą skalę…” Podołać temu mogą firmy duże, natomiast mniejsze nie zawsze, ponosząc dodatkowe koszty związane z wymuszonym przez rynek gwałtownym odnawianiem floty samochodów. System opłat – w kraju, ale pw. za granicą wymuszać będzie szybsze niż dotychczas inwestowanie w nowe, bardziej ekologiczne generacje ciągników drogowych. „Powstaje zamknięte koło: firmy, których nie stać na nowy sprzęt, ponosić będą wyższe koszty opłat drogowych, w związku z czym nie będą miały zysków na tyle dużych, aby na taki sprzęt odłożyć. Tracić będą w pierwszej kolejności rynki zagraniczne, bardziej restrykcyjne pod tym względem, ograniczając się z czasem tylko do rynku krajowego, a potem wręcz lokalnego”

Problemu z inwestycjami w nowy sprzęt nie mają firmy duże, dysponujące nie tylko lepszym dostępem do finansowania, ale także korzystające z lepszych warunków np. zakupu nowego sprzętu po cenie o minimum 10% niższej (przy zamówieniach rzędu kilkudziesięciu i więcej ciężarówek). Większe firmy mają jednocześnie intratne, bo stałe kontrakty z dużymi zleceniodawcami usług transportowych: producentami, dystrybutorami itp. Intratne, ponieważ pw. terminy płatności są przez tych odbiorców dotrzymywane, a ponadto np. ceny usług przy dostawach „just on time” też są wyższe. Mniejsi przewoźnicy nie mają takiego komfortu pracy – korzystają głównie z giełd transportowych – pojedynczych zleceń, co wiąże się także z większym ryzykiem opóźnień płatności.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: