Telefonia stacjonarna traci popularność
2011-10-06 09:28
Przeczytaj także: Samodzielność finansowa przychodzi coraz później
Telefon komórkowy to narzędzie zdecydowanie najczęściej wykorzystywane w komunikacji międzyludzkiej przez wszystkich Polaków niezależnie od wieku. Powyżej 90% respondentów z każdego pokolenia deklaruje wykorzystanie komórki do rozmów ze znajomymi oraz usługodawcami. W kontaktach prywatnych również jednym z najbardziej popularnych narzędzi jest wysyłanie wiadomości sms/mms. Jak wyglądają w tym świetle narzędzia komunikacyjne związane z Internetem, o których rozwoju tyle ostatnio słyszymy? Rzeczywiście popularność portali społecznościowych, forów internetowych i czatów wzrasta dynamicznie w młodych pokoleniach w przypadku kontaktów prywatnych. Niemal 70% młodych deklaruje korzystanie z sieci społecznościowych – w stosunku do niecałych 30% z pokolenia baby boomers. Wykorzystanie czatów rośnie z 15% wśród osób starszych do prawie 40% w pokoleniu Y.
fot. mat. prasowe
Odsetek przedstawicieli poszczególnych pokoleń deklarujących wykorzystywanie danej formy komunikacji
Jednak dotyczy to jedynie kontaktów ze znajomymi. W Polsce nie obserwujemy promowanego za oceanem trendu, związanego z zastosowaniem nowych kanałów komunikacji do celów biznesowych. W kontaktach służbowych wykorzystanie portali społecznościowych pozostaje na poziomie 14 – 21%. Aktywność na forach i czatach online jest jeszcze bardziej znikoma. W kontaktach typu klient -firma obserwujemy co prawda wzrost wykorzystania powyższych narzędzi w młodszych pokoleniach, ale ich popularność wciąż nie jest znacząca – 3% do 14% w stosunku do rozmów na czacie, 9% do 16% w przypadku portali społecznościowych oraz 6% do 17% dla forów internetowych.
„Portale społecznościowe i fora nie mają w naszej kulturze zabarwienia biznesowego. Młodzi korzystają z nich głównie dla rozrywki i dla podtrzymania kontaktów ze znajomymi. Jednak dla firm ważnym sygnałem jest stały wzrost popularności tych narzędzi wśród młodszych respondentów. Warto zacząć się zastanawiać nad włączeniem nowych kanałów kontaktu do komunikacji z klientem, warto monitorować informacje o firmie pojawiające się w internecie i reagować szybko w przypadku sytuacji kryzysowych” – dodaje Marcin Grygielski.
Rozwój nowych kanałów komunikacji nie wpływa na zanik kontaktów osobistych. Wszyscy respondenci uznali spotkania osobiste za najbardziej niezbędną formę kontaktów z ludźmi. W kontaktach prywatnych, służbowych czy kontaktach z usługodawcami, spotkania osobiste wciąż są najczęściej stosowaną formą komunikacji, walcząc o palmę pierwszeństwa jedynie z telefonią mobilną.
1 2
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Mieszkanie z rodzicami wybiera 41% Polaków
-
Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2011
-
Firmy a rynek telekomunikacyjny 2011
-
Substytucja usług głosowych w Polsce i UE
-
Jak eliminować fonoholizm młodzieży?
-
UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
-
Młodzi Polacy a posiadanie auta
-
Firmy a rynek telekomunikacyjny 2010
-
Nowa Era Domowa: tańsze połączenia