eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor BPO w Polsce zyskuje coraz większe znaczenie

Sektor BPO w Polsce zyskuje coraz większe znaczenie

2011-07-14 12:40

Według najnowszych badań Instytutu Outsourcingu, wykonanych przez MillwardBrown SMG / KRC, polski rynek outsourcingu procesów biznesowych jest wart 3 mld 960 mln złotych. 63% firm szacuje, że tendencja wzrostowa, jaką obserwują od roku, będzie się nadal utrzymywała. Na ekspansji branży skorzystają młodzi ludzie - aż 75% zatrudnionych to osoby do 35 roku życia.

Przeczytaj także: Polska liderem usług biznesowych

Dobre wyniki całej branży są efektem systematycznej pracy nad poziomem świadczonych usług – prawie połowa firm outsourcingowych w ciągu ostatniego roku wprowadziła innowacyjne usługi, a aż 60% planuje wdrożenie kolejnych w ciągu najbliższych miesięcy.

Zrównoważony rozwój rynku wewnętrznego i sektora centrów usług wspólnych

Sektor nowoczesnych usług biznesowych zyskuje coraz większe znaczenie w życiu gospodarczym Polski, stając się jednym z ważniejszych źródeł innowacji i rosnącej efektywności przedsiębiorstw. Polska ma szansę stać się w ten sposób nowoczesnym zapleczem biznesowym w Europie. Swój udział w rozwoju polskiej branży BPO miał boom inwestycyjny w sektorze zagranicznych centrów usług wspólnych (SSC/BPO). Wartość polskiego rynku to już więcej niż dwie trzecie przychodów generowanych przez ten sektor (2,5 mld dolarów w 2010 roku – wg badań ABSL).

- Dzięki inwestycjom międzynarodowych centrów SSC/BPO w Polsce możemy uczestniczyć w transferze technologii, specjalistycznego know-how oraz standardów korporacyjnych. Centra usług wspólnych, które należą do zagranicznych korporacji i nie są częścią polskiego rynku, stały się silnym katalizatorem rozwoju rodzimych firm. Importują bowiem wiedzę i kształcą specjalistów – komentuje Łukasz Gajewski, Prezes Instytutu Outsourcingu oraz Prezes Target BPO. – Rozwojowi rynku sprzyja na pewno silna gospodarka oraz duży i coraz bardziej dojrzały rynek wewnętrzny, który wzmaga popyt na efektywność i konkurencyjność, a przez to na zaawansowane usługi biznesowe – dodaje Łukasz Gajewski.

Dobre, bo polskie

Znajomość lokalnych uwarunkowań w połączeniu ze standardami korporacyjnymi i dostępem do najnowszych technologii, to główne atuty naszych rodzimych firm outsourcingowych. O sile ich kompetencji świadczy fakt, iż ponad 81% z nich obsługuje zarówno polskich, jak i zagranicznych klientów.

- Każdy rynek posiada swoją unikalną specyfikę, na którą składają się: przepisy prawne, kultura, obyczaje oraz mentalność klientów. To naturalne, że największą wiedzą w tym zakresie dysponują lokalne firmy, dzięki temu mogą oferować przedsiębiorcom rozwiązania „uszyte na miarę”, uwzględniające wszelkie subtelności niezauważalne przez dostawców zagranicznych – przekonuje Anna Zawadzka, Dyrektor ds. Marketingu i PROutsourcing Experts, Grupy zrzeszonej w Instytucie Outsourcingu.

Polskie firmy BPO przykładają bardzo dużą wagę do jakości dostarczanych usług i technologii – cała branża jest jednym z liderów we wprowadzaniu innowacji.

- Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan i Deloitte w 2010 roku, około 20% polskich przedsiębiorstw wprowadziło innowacje, podczas gdy średnia dla UE wynosi 39,5%. Na tym tle polskie firmy BPO wypadają bardzo korzystnie, aż 46% z nich wdrożyło nowoczesne rozwiązania, zaś 60% planuje ich wprowadzenie w ciągu najbliższego roku. – mówi Leszek Rożdżeński, Prezes Web Inn i Wiceprezes Instytutu Outsourcingu.

Stabilny pracodawca – perspektywy dla młodych

Dynamika rozwoju BPO w Polsce przekłada się na sytuację na rynku pracy. Firmy outsourcingowe generują dużą ilość nowych etatów dla młodych osób. Stabilność zatrudnienia potwierdzają bardzo niskie wskaźniki rotacji – 45% firm ocenia, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy rotacja nie była wyższa niż 10%. W porównaniu z średnią w kraju jest to bardzo dobry wynik. Według badań "Monitor Rynku Pracy" agencji Randstadw ciągu minionego półrocza, aż 27,1%. pracowników zmieniło pracę. Badania Instytutu Outsourcingu pokazują, że ponad 75% zatrudnionych w polskich firmach outsourcingowych to osoby do 35 roku życia.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: