Sektor BPO w Polsce zyskuje coraz większe znaczenie
2011-07-14 12:40
Przeczytaj także: Polska liderem usług biznesowych
Dobre wyniki całej branży są efektem systematycznej pracy nad poziomem świadczonych usług – prawie połowa firm outsourcingowych w ciągu ostatniego roku wprowadziła innowacyjne usługi, a aż 60% planuje wdrożenie kolejnych w ciągu najbliższych miesięcy.Zrównoważony rozwój rynku wewnętrznego i sektora centrów usług wspólnych
Sektor nowoczesnych usług biznesowych zyskuje coraz większe znaczenie w życiu gospodarczym Polski, stając się jednym z ważniejszych źródeł innowacji i rosnącej efektywności przedsiębiorstw. Polska ma szansę stać się w ten sposób nowoczesnym zapleczem biznesowym w Europie. Swój udział w rozwoju polskiej branży BPO miał boom inwestycyjny w sektorze zagranicznych centrów usług wspólnych (SSC/BPO). Wartość polskiego rynku to już więcej niż dwie trzecie przychodów generowanych przez ten sektor (2,5 mld dolarów w 2010 roku – wg badań ABSL).
- Dzięki inwestycjom międzynarodowych centrów SSC/BPO w Polsce możemy uczestniczyć w transferze technologii, specjalistycznego know-how oraz standardów korporacyjnych. Centra usług wspólnych, które należą do zagranicznych korporacji i nie są częścią polskiego rynku, stały się silnym katalizatorem rozwoju rodzimych firm. Importują bowiem wiedzę i kształcą specjalistów – komentuje Łukasz Gajewski, Prezes Instytutu Outsourcingu oraz Prezes Target BPO. – Rozwojowi rynku sprzyja na pewno silna gospodarka oraz duży i coraz bardziej dojrzały rynek wewnętrzny, który wzmaga popyt na efektywność i konkurencyjność, a przez to na zaawansowane usługi biznesowe – dodaje Łukasz Gajewski.
Dobre, bo polskie
Znajomość lokalnych uwarunkowań w połączeniu ze standardami korporacyjnymi i dostępem do najnowszych technologii, to główne atuty naszych rodzimych firm outsourcingowych. O sile ich kompetencji świadczy fakt, iż ponad 81% z nich obsługuje zarówno polskich, jak i zagranicznych klientów.
- Każdy rynek posiada swoją unikalną specyfikę, na którą składają się: przepisy prawne, kultura, obyczaje oraz mentalność klientów. To naturalne, że największą wiedzą w tym zakresie dysponują lokalne firmy, dzięki temu mogą oferować przedsiębiorcom rozwiązania „uszyte na miarę”, uwzględniające wszelkie subtelności niezauważalne przez dostawców zagranicznych – przekonuje Anna Zawadzka, Dyrektor ds. Marketingu i PROutsourcing Experts, Grupy zrzeszonej w Instytucie Outsourcingu.
Polskie firmy BPO przykładają bardzo dużą wagę do jakości dostarczanych usług i technologii – cała branża jest jednym z liderów we wprowadzaniu innowacji.
- Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PKPP Lewiatan i Deloitte w 2010 roku, około 20% polskich przedsiębiorstw wprowadziło innowacje, podczas gdy średnia dla UE wynosi 39,5%. Na tym tle polskie firmy BPO wypadają bardzo korzystnie, aż 46% z nich wdrożyło nowoczesne rozwiązania, zaś 60% planuje ich wprowadzenie w ciągu najbliższego roku. – mówi Leszek Rożdżeński, Prezes Web Inn i Wiceprezes Instytutu Outsourcingu.
Stabilny pracodawca – perspektywy dla młodych
Dynamika rozwoju BPO w Polsce przekłada się na sytuację na rynku pracy. Firmy outsourcingowe generują dużą ilość nowych etatów dla młodych osób. Stabilność zatrudnienia potwierdzają bardzo niskie wskaźniki rotacji – 45% firm ocenia, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy rotacja nie była wyższa niż 10%. W porównaniu z średnią w kraju jest to bardzo dobry wynik. Według badań "Monitor Rynku Pracy" agencji Randstadw ciągu minionego półrocza, aż 27,1%. pracowników zmieniło pracę. Badania Instytutu Outsourcingu pokazują, że ponad 75% zatrudnionych w polskich firmach outsourcingowych to osoby do 35 roku życia.
![Polski sektor BPO liderem regionu [© Goran Bogicevic - Fotolia.com] Polski sektor BPO liderem regionu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/outsourcing/Polski-sektor-BPO-liderem-regionu-122300-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Outsourcing w Polsce ma się dobrze
-
Usługi dla biznesu - dobry 2013 rok
-
Globalny rynek usług biznesowych 2011
-
Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2013
-
Nowoczesne usługi biznesowe w Polsce 2012
-
Praca dla inżynierów w centrach usług
-
Outsourcing w Europie wart 44 mld USD w 2009
-
Outsourcing na polskim rynku. 20 lat doświadczeń, dobre prognozy na przyszłość
-
Outsourcing w sprzedaży coraz szerzej znany