eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Relacje inwestorskie: jak skutecznie robią to firmy?

Relacje inwestorskie: jak skutecznie robią to firmy?

2011-04-14 13:49

Przeczytaj także: Relacje inwestorskie w dobie Internetu


Total Group

Interesującym przykładem nowoczesnej formy komunikacji z inwestorami, zarówno instytucjonalnymi, jak i indywidualnymi, jest spółka Total, której siedziba mieści się we Francji. Działalność tej korporacji koncentruje się na branży energetycznej (paliwa, gaz, energia nuklearna, biomasa, energia słoneczna) oraz chemicznej.

Relacje inwestorskie w Total zostały podzielone na relacje dedykowane inwestorom instytucjonalnym (88% akcjonariuszy) oraz dedykowane inwestorom indywidualnym (12%, z czego jedna trzecia to pracownicy firmy). Znajduje to odzwierciedlenie w odpowiednich zakładkach na głównej stronie korporacyjnej firmy. Relacje inwestorskie prowadzone są w ramach dwóch biur: we Francji oraz w Stanach Zjednoczonych. W 2009 roku departament IR odbył 600 spotkań z inwestorami indywidualnymi, instytucjonalnymi oraz analitykami. W spotkaniach tych uczestniczyło 11 tysięcy inwestorów indywidualnych.

W celu pogłębienia komunikacji z akcjonariuszami powołano specjalny zespół o nazwie Consultative Shareholders Committee. W 2010 roku zespół ten liczył 12 członków, a ich zdjęcia wraz imieniem i nazwiskiem zamieszczone są na stronie korporacyjnej spółki. Członkowie tego komitetu przynajmniej trzy razy w roku spotykają się z zarządem bądź radą nadzorczą. Wybierani są na okres trzech lat z podań indywidualnych inwestorów, które wpływają na adres firmy. Zapisy z tych spotkań są udostępniane w formie wideo na stronie internetowej korporacji.

Ponadto w spółce funkcjonuje projekt o nazwie Shareholders' Circle. Jego celem jest podniesienie poziomu wiedzy akcjonariuszy na temat firmy oraz jej działalności. Każdego roku organizowanych jest około 30 spotkań o różnym charakterze, w których uczestniczy około 2500 członków. Są to m.in. wizyty w rafineriach należących do firmy, centrach badawczych, a także udział w wydarzeniach kulturalnych sponsorowanych przez spółkę.

Ponadto indywidualnym akcjonariuszom zaoferowano program lojalnościowy o nazwie Club TOTAL Loyalty Program, wzorowany na programie lojalnościowym dla klientów. Za każde 10 litrów paliwa albo za każde 3 euro wydane na produkty bądź myjnię na stacjach paliwowych firmy Total, członek klubu otrzymuje dwa punkty, podczas gdy klient niebędący akcjonariuszem i nieprzynależący do klubu uzyskuje tylko jeden punkt. Klub ten (program) w 2010 roku został nagrodzony za najlepszy program oferowany indywidualnym akcjonariuszom.

Inne ciekawe przykłady

Firma Sony stara się monitorować strukturę akcjonariatu w podziale na akcjonariuszy krajowych i zagranicznych, instytucjonalnych i indywidualnych, a w nich ze względu na wiek, liczbę posiadanych akcji oraz długość okresu utrzymywania akcji w portfelu. Liczba japońskich inwestorów indywidualnych (na koniec marca 2010 roku) wyniosła 686 311 osób, a osoby te były w posiadaniu ponad 23% kapitału tej spółki.

Szwajcarski bank UBS gromadzi informacje na temat m.in. liczby indywidualnych inwestorów i liczby posiadanych przez nich akcji w poszczególnych okresach. Bank zidentyfikował 69% swoich akcjonariuszy (na koniec września 2010 roku). Z grupy zidentyfikowanych akcjonariuszy 57% to właściciele od 101 do 1000 akcji. Indywiduami akcjonariusze są w posiadaniu 16% akcji banku UBS. Dane uaktualniane są co trzy miesiące.

Spółka Nestle w 2010 roku rozpoczęła wykorzystywanie iPhone'a oraz iPada na potrzeby relacji inwestorskich. Ponadto wysłała ankietę do ponad 2700 akcjonariuszy, którzy brali udział w WZA w 2010 roku, na temat jego przebiegu, organizacji oraz postulowanych zmian. Odpowiedziała na nią prawie połowa zapytanych.

Z kolei spółka Dell oprócz investor relations wyróżnia analyst relations, podkreślając ich opiniotwórcze, ważne znaczenie.

W niemieckiej spółce energetycznej E.ON co miesiąc publikowany jest wewnętrzny newsletter pod tytułem Capital Market News, dystrybuowany do około 250 menedżerów. Na jego łamach zamieszczają oni pytania otrzymane z rynku finansowego, a następnie je analizują – dlaczego dane pytanie zostało zadane, czy wynika to z przyczyn wewnętrznych i w jaki sposób należy na nie zareagować. Dwa razy w roku 50 menedżerów najwyższego szczebla tej spółki spotyka się i dokonuje analizy sygnałów płynących z rynku oraz postrzegania firmy na rynku finansowym. Ocena pracy zespołu IR nie opiera się na cenach akcji, ale na zachowaniu inwestorów – w jaki sposób reagują oni na informacje przekazywane ze spółki i na wydarzenia zachodzące na rynku.

Przytoczone przykłady są częścią długookresowych działań podejmowanych w spółkach w ramach prowadzenia działań IR, mających na celu ograniczanie wpływu ryzyka systematycznego na poziom ceny akcji, a w efekcie na wartość firmy oraz wartość kreowaną dla akcjonariuszy.

fot. mat. prasowe




Więcej informacji na temat istoty, zasad prowadzenia oraz narzędzi stosowanych w kontaktach spółek akcyjnych notowanych na giełdzie z akcjonariuszami, rynkiem finansowym, mediami, a także ciekawe wyniki autorskich badań postrzegania relacji inwestorskich prowadzonych przez polskie spółki giełdowe, znajdziesz w książce „Relacje inwestorskie. Ewolucja – Funkcjonowanie – Wyzwania” Danuty Dziawgo (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011).
Przeczytaj także: Relacje inwestorskie spółki Relacje inwestorskie spółki

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: