eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Płynność finansowa w branży kosmetycznej

Płynność finansowa w branży kosmetycznej

2010-11-30 00:11

Płynność finansowa w branży kosmetycznej

Średnie opóźnienie w spłacie należności © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Branża kosmetyczna nie odczuła tak bardzo kryzysu gospodarczego w 2009 roku - przynajmniej pod względem obrotów wg. udostępnianych danych MEMBR, sprzedaż w branży kosmetycznej wzrosła (XI2008-X2009) o kilkanaście procent. Mimo rosnących obrotów spływ należności spowolnił i dopiero w 2010 roku widać poprawę w tej dziedzinie, wynika z analizy ekspertów Euler Hermes.

Przeczytaj także: Jednoosobowe firmy mocno zadłużone

Ubiegły rok to zwiększenie sprzedaży…

Jak czytamy w analizie, widoczny w 2009 roku wzrost wydatków reklamowych branży kosmetycznej (w czasie, gdy budżety większości reklamodawców spadały, a media przeżywały w ślad za tym gorsze chwile), anonsującej w ten sposób szereg nowych produktów przełożył się na wspomniany wzrost sprzedaży. W niektórych kategoriach wzrost ten wyniósł ponad 20%, chociaż hossa nie rozkładała się po równo wśród wszystkich uczestników rynku. W najlepszej sytuacji byli producenci, natomiast już nie tak jednoznacznie pozytywnie przedstawiała się sytuacja części dystrybutorów hurtowych – z natury rzeczy operujących na niższej marży, a dodatkowo zmuszonych konkurować z ekspansywnymi sieciami drogeryjnymi i zwiększającym sie udziałem w rynku sieci handlowych.

„Rosnące obroty producentów w 2009 roku były – śmiało można powiedzieć – rekordowe - zwłaszcza na tle nie najlepszego 2008 roku (nawet niektórzy spośród liczących się dostawców notowali spadki sprzedaży). W ślad za tym nie zawsze szła jednak równie dobra sytuacja ich dystrybutorów – a przecież w końcowym rachunku liczy się nie produkcja ani nawet sprzedaż, ale spływ na konto należności z tego tytułu”,mówi Tomasz Starus, dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes.

...ale także spowolnienie spływu należności

W programie Analiz Należności Branżowych, prowadzonym przez Euler Hermes Collections, zaobserwować można było w ubiegłym roku wydłużenie okresu rotacji pieniądza w branży kosmetycznej – opóźnienia w spłacie należności na rzecz producentów wzrosły nawet o tydzień. Obecnie sytuacja wraca do normy, jak widać na poniższym wykresie (należy oczywiście porównywać analogiczne kwartały a nawet miesiące, ponieważ sezon cechuje się pewnymi szczytami zamówień i sprzedaży oraz przesuniętymi w stosunku do nich okresami spłaty zaciągniętych wtedy zobowiązań odbiorców).

fot. mat. prasowe

Średnie opóźnienie w spłacie należności

Średnie opóźnienie w spłacie należności


Wydłużeniu opóźnień płatności towarzyszyło także m.in. obniżenie moralności płatniczej odbiorców kosmetyków (przy jej wyznaczaniu brane są pod uwagę oprócz opóźnień płatności także inne dane – ilość zleceń windykacyjnych, szybkość ich spłaty, zdarzenia prawne takie jak egzekucje komornicze czy postępowania upadłościowe etc.).

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: