Linie lotnicze walczą z przestępczością
2010-09-21 12:30
Przeczytaj także: Podróże lotnicze Polaków w 2010 r.
Ostatnie lata to jeden z najgorszych okresów dla linii lotniczych na świecie. Globalny kryzys zbiegł się z podwyżkami cen paliwa i rosnącym naciskiem ze strony ekologów na zmniejszenie ilości lotów. Kropką nad „i” był wybuch islandzkiego wulkanu. Wszystkie te czynniki spowodowały większe straty niż załamanie, które dotknęło branżę lotniczą po 11 września 2001 r. Szacuje się, że kumulacja niekorzystnych dla tego sektora wydarzeń, na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy, przyniosła straty na poziomie 1,7 mld dolarów. Niezależnie od tego każdego roku, na skutek oszustw i wyłudzeń każda linia lotnicza traci średnio 2,4 mln dolarów. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego wśród największych linii lotniczych na świecie. Wzięła w im udział połowa członków Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych, ze wszystkich kontynentów, reprezentujących różne modele i linie biznesowe.Wyniki poprzedniej edycji badania, przeprowadzonego w 2006 r. wskazywały, że na skutek oszustw i wyłudzeń każda linia lotnicza rocznie traciła średnio ok. 3,3 mln dolarów, przy czym straty największych przewoźników mogły być znacznie większe niż średnia globalna. Najnowsza analiza z 2009 r. pokazuje, że udało się ograniczyć proceder i straty linii lotniczych są średnio o 0,9 mln dolarów mniejsze. Jednak mając na uwadze, że nieuczciwe praktyki przybierają na sile niezbędny jest kompleksowy program walki z wyłudzeniami i oszustwami w liniach lotniczych. Analiza wyników badania pokazuje, że skuteczny program powinien opierać się na czterech filarach: zdefiniowanej strategii walki z przestępstwami, zastosowaniu odpowiednich technologii, właściwym zarządzaniu informacją oraz szkoleniu personelu.
Badanie przeprowadzone w 2006 r. pokazało, że 65% ankietowanych linii lotniczych nie miało żadnej strategii walki z oszustwami i wyłudzeniami. W 2009 r. tylko 35% respondentów przyznało, że ciągle nie posiada takiego planu. Dobrą wiadomością jest, iż 22% ankietowanych firm jest w trakcie tworzenia go. Jednak respondenci zapytani o to, czy posiadają jakikolwiek program mający na celu zredukowanie skali oszustw i wyłudzeń, niemal w trzech czwartych odpowiedzieli przecząco. Istotnym elementem strategii walki z przestępstwami jest zaimplementowanie w firmie odpowiedniego kodeksu etycznego, do którego przestrzegania będą zobowiązani wszyscy pracownicy. Taki wzorzec postępowania został wprowadzony w 75% linii lotniczych na świecie. Równie ważny jest mechanizm wczesnego ostrzegania, wykorzystujący pracowników do wzajemnego kontrolowania i raportowania niewłaściwych zachowań. W przypadku uruchomienia takich procedur konieczny jest przejrzysty regulamin raportowania do przełożonych, tylko wtedy takie praktyki przyniosą efekty.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Polski rynek lotniczy zasilą kolejni przewoźnicy
-
Konto bankowe dla dziecka, czyli edukacja z niebezpieczeństwem w tle
-
Dzień Ochrony Danych Osobowych: jak się chronić przed wyciekiem danych?
-
Dane osobowe w zagrożeniu. Czy Polacy wiedzą co robić?
-
Wyłudzenie danych osobowych, czyli wirus w czasie pandemii
-
Wirusy, wyłudzenia i inni. Jak dbać o bezpieczeństwo w internecie?
-
Uwaga oszustwa! Na bon turystyczny i darmowy voucher do uzdrowiska
-
Przed czym i jak chronią Alerty BIK?
-
Wyłudzenie kredytu 13 razy dziennie. Chroń PESEL!