eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zarządzanie kosztami w branży motoryzacyjnej

Zarządzanie kosztami w branży motoryzacyjnej

2010-06-30 00:05

Capgemini, firma oferujących usługi konsultingowe, informatyczne i outsourcingowe opublikowała wyniki nowego badania przeprowadzonego wśród dostawców z branży motoryzacyjnej. Opracowanie: "Zarządzanie kosztami dostawców przemysłu motoryzacyjnego" przedstawia główne strategie, które dają potencjał znacznej redukcji kosztów. Badanie Capgemini zostało przeprowadzone w formie rozmów z ponad 20 wiodącymi dostawcami w branży.

Przeczytaj także: 10 największych firm motoryzacyjnych w Europie Wschodniej

Jednym z głównych wniosków płynących z badania jest fakt, że powinno się poświęcać więcej uwagi kategoriom kosztów, dotąd pomijanych a dotyczących: klientów, innowacji, produktów i globalizacji. Natomiast redukcja kosztów w tradycyjnych kategoriach wydatków, takich jak: kontrola finansów, zamówień, produkcji, HR i administracji przynosi według Capgemini krótkoterminowe korzyści.

W ostatnich latach duża konkurencja dostawców w branży motoryzacyjnej spowodowała istotne zmiany, łącznie z pojawieniem się nowych rynków i nowych graczy. W tym pełnym wyzwań środowisku, efektywne zarządzanie kosztami staje się istotne dla dostawców w celu utrzymania rentowności. Mimo rosnącego nacisku na strategie redukcji kosztów, opracowanie Capgemini wskazuje na brak prawdziwego postępu w dziedzinie zarządzania kosztami.

Badanie zwraca uwagę na cztery dodatkowe obszary, które powinny być uwzględnione w celu dalszego obniżenia kosztów:
  • Klienci: badania pokazały, że 90 procent dostawców przemysłu motoryzacyjnego ponosi koszty w wysokości do 7 procent sprzedaży ze względu na wymagania dotyczące elastyczności harmonogramów dostaw. Wskazuje to na coraz większe wyzwania, jakim jest m.in. spełnienie surowych wymogów OEM, dotyczących jakości i elastyczności.
  • Innowacje: w wielu przypadkach znaczny udział inwestycji w innowacje czyniony przez dostawców nie przekłada się na sprzedaż lub udziały w rynku. Innowacje produktu lub procesu mogą zapewnić firmom korzyści kosztowe lub cenowe w krótkim okresie, jednak przy braku akceptacji rynkowej, innowacje mogą być obarczone wysokimi kosztami i ryzykiem.
  • Produkt: większość badanych dostawców spotyka się z coraz większą gamą złożonych technicznie wariantów produktu i ze wzrostem liczby elementów elektronicznych, które mogą utrudniać osiąganie wyznaczonych celów związanych z harmonogramem, kosztami i jakością produkcji. Jednak w dużym stopniu, wymagania odnośnie produktu kształtują klienci i odpowiednie organa legislacyjne.
  • Globalizacja: zaledwie 11 procent ankietowanych realizuje oszczędności poprzez przeniesienie zakupów i produkcji do krajów o niskich wynagrodzeniach. Firmy zaczynają zauważać, że rosnące koszty łańcucha dostaw i logistyki mogą częściowo zneutralizować pozytywny wpływ niższych kosztów wynagrodzeń.

Dostawcy w branży motoryzacyjnej mają tendencję do przeoczania czterech powyższych obszarów, uznając je za trudniejsze do kontroli niż tradycyjne kategorie kosztów. Według Capgemini, strategie zarządzania kosztami powinny koncentrować się jednak na tych właśnie obszarach. W badaniu przedstawione są zalecenia mające na celu poprawę zarządzania kosztami. Ocenione są również czynniki kosztowe w każdej z czterech kategorii, przeanalizowane pod względem ich kosztu, wpływu i możliwości kształtowania. Najważniejsze czynniki kosztowe to te, na które można mieć wewnętrznie duży wpływ, i jednocześnie mają znaczne przełożenie na koszty (efekt).

"Z naszego badania wynika, że relacja efekt a możliwość kształtowania kosztów powinna być zawsze podstawą skutecznych środków cięcia kosztów mówi Kai-Olaf Dammenhain, szef Automotive SAP Practice, Central Europe, Capgemini. To raczej czynniki kosztowe, a nie rodzaj kosztów, powinny być punktem wyjścia dla wszelkich inicjatyw zarządzania nimi" – podsumowuje Dammenhain.

Informacje o badaniu
Badanie Capgemini miało na celu sprawdzenie , czy dostawcy w branży motoryzacyjnej stosują właściwe instrumenty w celu sprawnego i skutecznego obniżenia kosztów, sprawdzając wpływ, przyczyny i współzależności kluczowych czynników kosztów. Badanie zostało przeprowadzone przez Capgemini Automotive Center of Excellence w Stuttgarcie i polegało na rozmowach z kierownictwem ponad 20 wiodących dostawców rynku samochodowego z całego świata.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: