eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Specjalistyczne sieci franczyzowe w natarciu

Specjalistyczne sieci franczyzowe w natarciu

2010-06-28 13:32

Specjalistyczne sieci franczyzowe w natarciu

© fot. mat. prasowe

Pod koniec 2009 r. na polskim rynku działało około 640 sieci franczyzowych. Blisko 10 proc z nich to sieci specjalistyczne działające we wszystkich branżach, od detalicznych sklepów z żywnością po usługi medyczne). Kryteria specjalizacji nie są w tej grupie jednorodne - mogą nimi być, min. szeroka oferta w wąskiej kategorii, niszowość biznesu, specyficzny klient czy też sprofilowane oczekiwania wobec franczyzobiorcy. Zawsze jednak istotną cechą sieci specjalistycznej pozostaje fachowość i wysokie kompetencje obsługi. To wnioski płynące z raportu firmy doradczej PROFIT system.

Przeczytaj także: Rosną inwestycje w sieci franczyzowe

Nie tylko spożywcze

Według ekspertów PROFIT system, wśród sieci specjalistycznych najliczniejszą grupę stanowią sklepy z artykułami spożywczymi, których oferta ogranicza się do wybranej kategorii (łącznie około 1400 placówek franczyzowych). Są to na ogół placówki otwierane przez np. producentów mięs i wędlin (Sokołów, Makton, Gzella, Delikatesy Mięsne u Rzeźnika, Bieszczadzkie Specjały), piekarnie (Kubiak, Gorąco Polecam Nowakowski, Pod Strzechą), sklepy z produktami tradycyjnymi (Produkty Benedyktyńskie, Bacówka Towary Tradycyjne).

Swoje miejsce w tej grupie znalazły również sklepy z alkoholami (Winoteka, Dobrewina.pl), herbatą i kawą (Czas na herbatę, Tea for you oraz Pożegnanie z Afryką). Są to sieci w których istotnym kryterium (poza doświadczeniem w sprzedaży) jest pasja. Bogatą ofertę w tej grupie uzupełniają systemy oferujące zdrową żywność, np. Żółty Cesarz – sieć wegetariańskich sklepów z żywnością BIO oferująca także biokosmetyki i publikacje poświęcone zdrowemu żywieniu. Franczyzobiorca Żółtego Cesarza nie musi być wegetarianinem, ale - jak informuje centrala - „istotne jest by kandydat podzielał idee związane ze zdrowym stylem życia”.

fot. mat. prasowe

Wbrew obiegowym opiniom sieci specjalistyczne nie funkcjonują wyłącznie w branży spożywczej, choć są tutaj najsilniej reprezentowane. Z raportu PROFIT system wynika, że liczną grupę wśród sklepów specjalistycznych stanowią również salony z wyposażeniem wnętrz (DDD Dobre Dla Domu, Komfort, Ruck Zuck, Majster, Glazura Królewska, Eurofirany, etc). Ich łączna liczba przekracza obecnie 500 placówek na licencji. W przeciwieństwie do budowlanych marketów sieci te nie poszerzają asortymentu o nowe kategorie, ale pogłębiają ofertę uzupełniając ją o kolejne modele np. drzwi, paneli, podłóg drewnianych, płytek ceramicznych. Dzięki temu swoją ofertę firmy te mogą skierować również do klienta profesjonalnego, jak ekip podłogowych czy architektów, jak robi to na przykład DDD Dobre Dla Domu.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: