eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zabezpieczenia IT w firmie priorytetem

Zabezpieczenia IT w firmie priorytetem

2010-02-25 09:42

Firma Symantec opublikowała wyniki badania poświęconego stanowi zabezpieczeń w przedsiębiorstwach ("2010 State of Enterprise Security"). Z badania wynika, że 42 procent przedsiębiorstw na świecie uważa bezpieczeństwo informatyczne za główny priorytet. Nie jest to zaskakujące, jeśli weźmie się pod uwagę, że 75 proc. firm było w ciągu ostatnich 12 miesięcy celem ataków cyberprzestępców. Kosztowały one firmy średnio 2 miliony dolarów rocznie.

Przeczytaj także: Trudniejsza ochrona systemów informatycznych

Ponadto przedsiębiorstwa stwierdziły, że kwestia zabezpieczeń jest w ich przypadku coraz bardziej problematyczna. Jest to spowodowane z jednej strony niewystarczającą liczbą pracowników, a z drugiej — nowymi inicjatywami informatycznymi, które stwarzają dodatkowe trudności związane z zabezpieczeniami i zapewnieniem zgodności z regulacjami prawnymi.

„Ochrona informacji jest dzisiaj większym wyzwaniem niż kiedykolwiek” — powiedział Francis deSouza, wiceprezes firmy Symantec ds. zabezpieczeń dla przedsiębiorstw. „Wdrażając projekt zabezpieczeń chroniący infrastrukturę oraz informacje, egzekwujący politykę bezpieczeństwa i sprawniej zarządzający systemami, firmy mogą zyskać większą konkurencyjność we współczesnej gospodarce opartej na informacji”.

Najważniejsze wyniki badań:
  • Bezpieczeństwo jest bardzo ważną kwestią dla przedsiębiorstw. 42 proc. respondentów uznaje zagrożenia informatyczne za swój główny priorytet — to liczba dwukrotnie większa niż w przypadku klęsk żywiołowych, terroryzmu i tradycyjnych przestępstw razem wziętych. W związku z tym działy informatyczne są bardzo skoncentrowane na zagadnieniach bezpieczeństwa. Zabezpieczeniami i zgodnością z przepisami zajmuje się średnio 120 pracowników. Firmy uznały „lepsze zarządzanie ryzykiem biznesowym związanym z informatyką” za swój główny cel na 2010 r. — 84 proc. przedsiębiorstw uznało go za bezwzględnie ważny lub dość ważny. Niemal wszystkie przebadane przedsiębiorstwa (94 proc.) przewidują zmiany w zabezpieczeniach w 2010 r. Niemal połowa respondentów (48 proc.) spodziewa się znacznych zmian.
  • Firmy często są celem ataków. W ciągu ostatnich 12 miesięcy cyberataki dotknęły 75 proc. przedsiębiorstw. 36 proc. firm uznało ataki za dosyć lub bardzo skuteczne. Co gorsza, 29 proc. respondentów stwierdziło, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy częstotliwość ataków wzrosła.
  • Wszystkie przedsiębiorstwa (100 proc.) doświadczyły w 2009 r. strat związanych z cyberprzestępczością. Trzema najczęściej zgłaszanymi stratami była kradzież własności intelektualnej, danych kart kredytowych klientów (lub innych danych finansowych) oraz danych osobowych klientów. W 92 proc. przypadków straty te były przyczyną wzrostu kosztów. Najczęściej koszty te polegały na utracie wydajności, przychodów i zaufania klientów. Średnie zgłoszone straty to 2 miliony dolarów rocznie.
  • Zapewnienie przedsiębiorstwu bezpieczeństwa staje się coraz trudniejsze z kilku przyczyn. Przede wszystkim działy zabezpieczeń mają za mało pracowników. Najczęściej dotyczy to zabezpieczeń sieci (44 proc.), urządzeń końcowych (44 proc.) i wiadomości (39 proc.). Ponadto firmy podejmują nowe inicjatywy, które utrudniają zapewnienie bezpieczeństwa. Jako najbardziej problematyczne z punktu widzenia zabezpieczeń respondenci ocenili takie przedsięwzięcia, jak „infrastruktura jako usługa”, „platforma jako usługa”, „oprogramowanie jako usługa” i wirtualizacja urządzeń końcowych. Zapewnienie zgodności z przepisami również jest złożonym zagadnieniem. Typowe przedsiębiorstwo bada 19 różnych standardów i struktur informatycznych, aktualnie korzystając z ośmiu z nich. Do najważniejszych standardów należą ISO, HIPAA, Sarbanes-Oxley, CIS, PCI oraz ITIL.
Zalecenia firmy Symantec:
  • Przedsiębiorstwa muszą chronić infrastrukturę przez zabezpieczanie urządzeń końcowych, wiadomości i sieci WWW, ochronę kluczowych serwerów wewnętrznych oraz zapewnienie możliwości tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych. W razie złamania zabezpieczeń konieczna jest szybka reakcja.
  • Administratorzy działów IT powinni prewencyjnie chronić informacje, stosując podejście zabezpieczające zarówno dane, jak i operacje. Branie pod uwagę treści przy ochronie informacji jest kluczowe dla uzyskania wiedzy, gdzie znajdują się poufne dane, kto ma do nich dostęp i w jaki sposób trafiają one do firmy lub ją opuszczają.
  • Konieczne jest sformułowanie i egzekwowanie polityki informatycznej oraz zautomatyzowanie procedur zapewniających zgodność z przepisami. Nadawanie zagrożeniom priorytetów i ustalanie polityki obejmującej wszystkie placówki umożliwia firmom egzekwowanie reguł przy użyciu wbudowanych i zautomatyzowanych procesów. Ponadto można nie tylko identyfikować zagrożenia, ale łagodzić skutki incydentów, gdy tylko wystąpią, a nawet przewidywać je zawczasu.
  • Przedsiębiorstwa muszą zarządzać systemami przez wdrożenie bezpiecznych środowisk operacyjnych, dystrybucję i egzekwowanie poziomów aktualizacji systemu operacyjnego, automatyzację procesów w celu uzyskania lepszej wydajności oraz monitorowanie i tworzenie raportów na temat stanu systemu.
Informacje o badaniu
Badanie ankietowe przeprowadzono w styczniu 2010 r. na grupie 2100 dyrektorów i kierowników ds. informatyki i zabezpieczeń systemów informatycznych w 27 krajach.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: