eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Raport specjalny Internet 2003

Raport specjalny Internet 2003

2004-01-27 10:42



W ubiegłych latach sporo się mówiło o płatnym dostępie do treści jako odpowiedzi na niewystarczające przychody serwisów z reklamy. MniamMniam.pl stał się jednym z serwisów, którego właściciele zdecydowali się na model czerpania przychodów ze swojej działalności. Wprowadzono tam częściowe opłaty za korzystanie z bazy przepisów kulinarnych. Bardzo popularny i ceniony serwis Reporter.pl także wprowadził płatne porady dla webmasterów, zaprzestając jednocześnie publikacji wiadomości internetowych, które były jego najmocniejszą stroną i cieszyły się sporym zainteresowaniem. Także użytkownicy darmowych kont pocztowych w portalu Hoga.pl mogli się spodziewać takiego ruchu firmy; po wprowadzeniu opłat za użytkowanie kont WWW, przyszedł w końcu czas na likwidację darmowych kont pocztowych. I Hodze wyszło to na dobre. Z portalowego upadku, przekształcając się w firmę rozwiązań informatycznych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz administracji publicznej, Hoga.pl przynosi spore zyski i w 2003 roku została sklasyfikowana na pierwszym miejscu organizowanego przez firmę Deloitte & Touche prestiżowego rankingu The Central European Technology Fast 50 program, w kategorii Rising Stars, w której notowane są firmy działające w obszarze nowych technologii przynajmniej 3 lata i nie dłużej niż 5 lat, osiągające roczne przychody powyżej 30 tysięcy EURO. Zatem widać, że polski e-biznes nie wypada tak blado jak polski darmowy playground.

Kolejnym na to dowodem są dane podsumowujące rok 2003 w księgarni informatycznej Helion.pl. Otóż gliwicka firma jako największe w Polsce wydawnictwo działające na rynku literatury informatycznej zwiększyło w 2003 roku sprzedaż książek o 20%. Osiągnęło również rekordowe przychody w wysokości 16,8 mln zł, sprzedając 649 tys. książek i wprowadzając 273 nowości wydawnicze.

Warto także wspomnieć, że giganci polskiego e-biznesu, którzy w kraju osiągnęli niemały sukces, zdecydowali się podbić Europę. W oparciu o sukces portalu aukcyjnego Allegro.pl, firma QXL Poland zdecydowała się na dalszą ekspansję i założenie serwisu aukcyjnego w Czechach (). Także w połowie 2003 roku wystartowała niemiecka tym razem odsłona słynnego w Polsce monopolisty Wapstera - będąca internetowym centrum smsowym - Wapster.de.

Tak, tak, Internet to miejsce na doskonały biznes. Jak wynika z badań ankietowych przeprowadzonych przez międzynarodową firmę audytorską i doradczą Deloitte & Touche, najlepiej rozwijające się firmy technologiczne w Europie prowadzą właśnie działalność typu e-biznes. Największy potencjał wzrostu spośród ankietowanych podmiotów, wykazują firmy działające w sektorze oprogramowania i Internetu.

Rok 2003 przyniósł nam także wielkie niespodzianki w świecie domen. I to jakie – od niepamiętnych czasów potaniały polskie domeny internetowe. NASK - pełniąca rolę "registry", czyli krajowego rejestru nazw internetowych – obniżyła i to znacznie ceny domen PL i COM.pl oraz pozostałych, dzięki możliwości ich sprzedaży za pośrednictwem firm i partnerów. Obecnie średnia cena domeny PL to 90 pln, przed obniżką – 200 pln netto. NASK jako pierwsza w Europie - i jedna z pierwszych na świecie wprowadziła także do powszechnego użytku domeny ze znakami narodowymi. Premiera nowej usługi odbyła się 11 września 2003 w czasie Krajowego Sympozjum Telekomunikacji w Bydgoszczy, a jako pierwszy domeny z "ogonkami" zaoferował Onet.pl. Od teraz „ksiazka” stała się "książką", a "zolw" – "żółwiem".

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

oprac. : W. Kocjan, D. Kulbaka / WebInside - Technologie WWW WebInside - Technologie WWW

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: