eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Gaz skroplony nadal niedoceniany

Gaz skroplony nadal niedoceniany

2009-01-05 13:19

Przeczytaj także: Gazy techniczne: rynek wciąż nienasycony


Mali zajmują niszę

- W naszej strategii skroplony gaz ziemny odgrywa bardzo ważną rolę. Celem firmy jest zapewnienie dostaw gazu ziemnego do obiektów komunalnych, odbiorców indywidualnych oraz firm i przedsiębiorstw na terenie całej Polski. Czasami jest to możliwe tylko wykorzystując technologię LNG - przyznaje prezes Buczkowski.

Spółka nie ukrywa, że LNG często wykorzystywane jest tylko jako rozwiązanie tymczasowe pozwalające opanować rynek.

Inwestor zamiast czekać, aż Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System wybuduje odpowiednie połączenie z systemem gazowym kraju, zagospodarowuje lokalny rynek. Do czasu zakończenia inwestycji LNG jest niejako pomostem w zapewnieniu dostaw gazu odbiorcom.

Takie rozwiązanie ma także i tę zaletę, że oprócz zajęcia pozycji rynkowej, pozwala na szybszą spłatę inwestycji.

Zresztą zalet wykorzystania LNG jest więcej. Gaz skroplony wykorzystywany jest również do pokrywania zapotrzebowań szczytowych u odbiorców sieciowych, których działalność wymaga dostawy w krótkim czasie dużych ilości gazu i powoduje przekroczenia "mocy zamówionej" określonej w umowie z dystrybutorem gazu.

CP Energia to zresztą nie jedyna firma wykorzystująca LNG. Podobne rozwiązania stosuje np. wielkopolski G.EN. Gaz Energia.

Jednak stosowanie LNG nie jest pozbawione wad. Nic więc dziwnego, że technologia ta stosowana jest tam, gdzie nie można doprowadzić gazu sieciowego lub wiązałoby się to z nadmiernymi kosztami inwestycji.

Największa wadą gazu skroplonego jest wyższy koszt. Wiąże się to m.in. ze zwiększonymi nakładami inwestycyjnymi i potrzebą wykorzystania nowoczesnych technologii. Po pierwsze gaz musi zostać skroplony w specjalnych stacjach. Aby było to możliwe, zostaje oziębiony do minus 163 stopni Celsjusza. Skraplanie gazu ziemnego wiąże się także z bardzo dokładnym jego oczyszczeniem z dwutlenku węgla, azotu, propanu butanu, wilgoci, helu itp. Objętość redukuje się przy tym 630 razy. Następnie surowiec jest transportowany do stacji regazyfikacji.

Do transportu używa się specjalnych cystern kriogenicznych, a jedna kosztuje nawet kilkaset tysięcy złotych. Następnie ponownie w specjalnej stacji trzeba LNG przekształcić w stan lotny.

Pomimo tych dodatkowych kosztów, biznes jest opłacalny. Do niedawna wydawało się jednak, że może on stanąć w miejscu. Jak często w przypadku naszej branży gazowej, jedną z barier był brak wystarczającej ilości surowca.

- To skłoniło nas do podjęcia decyzji o budowie fabryk LNG i to nie tylko w Polsce, ale także na terenie Federacji Rosyjskiej. W maju 2008 r. spółka rozpoczęła rozruch technologiczny pierwszej w Polsce fabryki dedykowanej produkcji LNG o zdolnościach produkcyjnych ok.10 mln metrów sześc. rocznie - mówi Buczkowski.

oprac. : Dariusz Malinowski / Nowy Przemysł Nowy Przemysł

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: