eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel detaliczny: Rosja i Ukraina najatrakcyjniejsze

Handel detaliczny: Rosja i Ukraina najatrakcyjniejsze

2008-08-25 13:41

Przeczytaj także: Europa Środkowa: sieci handlowe 2008


Środkowoeuropejskie rynki już nasycone

Jak wynika z badań PMR, w odróżnieniu od Rosji i Ukrainy, rynki takich krajów środkowoeuropejskich jak Węgry, Czechy i Słowacja są niewielkie. Kraje te są za to bogatsze, na przykład w Czechach PKB na mieszkańca wyrażony w sile nabywczej stanowi 81% średniej unijnej. Relatywna zamożność mieszkańców Europy Środkowej (w porównaniu do ich wschodnich sąsiadów) uczyniła region atrakcyjnym dla detalistów już latach dziewięćdziesiątych. Skusiło to wielu międzynarodowych graczy do rozbudowy swoich lokalnych sieci w Europie Środkowej.

Ci z nich, którzy osiągnęli sukces, mogą cieszyć się dużymi udziałami w rynku. Tym samym nieuniknionym rezultatem szybkiego rozwoju rynku detalicznego w małych krajach Europy Środkowej okazała się wysoka koncentracja rynku. W 2007 roku, dziesięciu największych detalistów spożywczych miało łączny udział rynkowy na poziomie 71% na Węgrzech, 75.3% w Czechach i 78% na Słowacji. Koncentracja rynku jest szczególnie dobrze widoczna w dużych miastach. Na przykład w Budapeszcie działa aż 30 hipermarketów, w Pradze jest ich 20.

Z powodu niewielkiego rynku oraz silnej i dobrze zadomowionej konkurencji, małe kraje Europy Środkowej zostały uznane z mniej atrakcyjne dla firm planujących rozwój sieci detalicznych, według rankingu PMR Indeks Atrakcyjności Handlowej Miast™ (Country PMR Retail Attractiveness Index™). Sytuacja Polski jest jednak zupełnie inna, głównie ze względu na większy rynek i mniejszy stopień koncentracji. Wiodących 10 detalistów spożywczych w Polsce ma łączny udział rynkowy na poziomie 26.7%, nieporównywalnie mniej niż w Czechach czy na Słowacji. Tak niska koncentracja stanowi zachętę dla dużych graczy, którzy mogą zdobywać udziały rynkowe poprzez przejęcia mniejszych firm.

Co ciekawe, każdy z dwóch bałkańskich krajów uwzględnionych w rankingu został oceniony inaczej. Rumunia została sklasyfikowana w połowie stawki, zaś Bułgaria na samym końcu zestawienia.

Na korzyść Bułgarii przemawiają mała koncentracja rynku i ograniczona liczba znanych międzynarodowych sieci działających w tym kraju. Jednak nie przypadkowo jest ich tak mało. Zalety Bułgarii są przyćmione przez kiepskie prognozy ekonomiczne dla tego najbiedniejszego w Unii Europejskiej kraju.

fot. mat. prasowe

Łączny udział rynkowy 10 wiodących firm detalicznych i cash and carry na rynku handlu spożywczego w

Łączny udział rynkowy 10 wiodących firm detalicznych i cash and carry na rynku handlu spożywczego w wybranych krajach, 2006-2007

Informacje o badaniu
PMR przeanalizował i porównał rynki detaliczne ośmiu krajów Europy Środkowej: Bułgaria, Czechy, Węgry, Polska, Rumunia, Rosja, Ukraina oraz Słowacja. PMR Indeks Atrakcyjności Handlowej Państw™ (Country PMR Retail Attractiveness Index™) bierze pod uwagę czynniki makroekonomiczne i demograficzne oraz charakterystykę obecnego stanu rozwoju rynku detalicznego. Indeks przyjmuje wartości od 1 do 4, im niższa wartość, tym bardziej atrakcyjny jest dany kraj. PMR Indeksu Atrakcyjności Handlowej Miast (City PMR Retail Attractiveness Index™), określa atrakcyjność 175 miast w ośmiu wyżej wymienionych krajach. Przy ocenie miast zostały wzięte pod uwagę wielkość populacji oraz nasycenie rynku, mierzone przez liczbę hipermarketów i sklepów dyskontowych przypadających na 100,000 mieszkańców oraz inne czynniki.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: